Sunday 3 July 2011

Apam snow white

apam snow white yg dah tukar jadik snow red...hehehhe


sebenarnya saya lupa letak gula kat apam nih...nasib la elok naiknya...heheheh...tah apa la yg dipikir...hmmmm...bila dah masak dlm 10m baru perasan doh tak letak gula....aiseyyy...kita pun bukak pengukus terus tabur gula kat apam yg tengah masak tadi...heehhe...pikir lantak ler nak jadik apa...hehehhe..hasilnya ada la rasa manis skit dari langsung tawar je rasanya....hehhehehe


saya cuba buat apam snow white ni lepas z a.ka datin lulu@myr duk tanya kat saya cam ne nak buat apam n dia cuba buat apam ni jadi bantat...saya dah ajar dia guna cara saya bancuh apam..lepas tu dia cuba buat apam tepung gandum resepi saya dan elok kembang setaman jadiknya...hehehhe....apam ni memang ler...kalau silap bancuh memang leh bantat...saya ni pun kadang2 ketaq lutut jugak bila ada org order apam lepas tu apam nye doh tak naik...kalau makan sendiri tak pe..ni org menempah dia nak pagi...kalau tak siap memang naya le jawabnye....disebabkan saya dulu penah sekali tu buat apam yis tak kembang....saya cuba bancuh yis baru....ambik skit yis dlm 2 sudu besar...lepas tu...ambik skit air bancuh dlm cawan...dlm 2 sudu besar cam tu...lepas tu kacau2 sampai dia berbuih dan lepas tu saya ambik skit doh yg tak naik tadi tu...dan kacau2 ngan yis tadi....kemudian tutup cawan tadi dan biar dlm 20m sampai yis naik. lepas tu baru masukkan yis dalam cawan tadi kedalam adunan yg tak naik tadi....tutup dan biar dlm 1/2 jam or 1 jam...insyaallah adunan tu kembang.....jadiknya tak dek la membazir adunan...elok kita cuba dulu kot2 mau naiknya daripada terus buang gitu je adunan tadi...hmmmm

apam snow white ni senang je nak buat...rasa pun lembut lebih kurang cam rasa apam salju cuma kuantiti tepung je berbeza....rasanya ramai dah cuba resepi nih....ni saya buat 1/2 adunan je sebab nak cuba...nasib baik le 1/2 adunan je..kalau dak jenuh nak tabur gula....hehhehehe...resepi ni dari qnq0910...saya mintak izin letak kat sini ye....terima kasih atas resepi yg sedap ni....cuma saya tukar cara bancuh apam ni ikut cara saya...

Apam snow white

Resepi asal:qnq0910@myr
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula -saya kurangkan
1 paket mauripan
2 cawan nasi sejuk
3 cawan air
sirap dan pewarna merah

Cara2

1. masukkan tepung beras, tepung gandum dan gula kedalam mangkok...kacau2 rata.....kemudian buat lubang ditengah2nya...dan masukkan yis.

2. blend nasi dgn 2 cawan air hingga hancur...kemudian masukkan 1 cawan air kedalam mangkok berisi yis tadi......kacau2 guna hand whisk.....lepas tu masukkan nasi yg diblend dan gaul rata.... gaul hingga doh tak bergentel...masukkan sirap dan pewarna merah sedikit...kacau2 rata dan tutup...biar doh selama 1 jam atau hingga doh naik 2 kali ganda.

3. panaskan pengukus...balut penutup pengukus dgn towel yg dibasah....masukkan adunan kedalam acu lompang..saya letak cup..kemudian baru letak adunan..kalau tak letak cup...lenser kan dulu acu tadi dgn sedikit minyak tuk elakkan kuih melekat bila masak dan senang nak keluarkan.

4. isi penuh2 adunan kedalam acu jika nak dptkan apam yg kembang lepas masak dan kukus selama 15-20 minit...kalau nak kembang... elok masak 20m. api biar kuat....bila dah masak cepat2 alihkan tutup pengukus tadi agar air tak menitik...boleh la angkat kuih yg dah masak.

5. kukus sedikit kelapa putih yg digaul dgn sedikit garam serta sehelai daun pandan selama 5 minit sebagai taburan apam tadi.


( nota: apam ni sebenarnya tak berapa sesuai letak dlm cup kertas cam ni sebab bila dah sejuk susah nak keluarkan...panas2 o.k lagi....saya saje letak sebab nak mencuba...hehehe...)

11 comments:

Ida,Japan said...

sedapnyer apam....tepung beras dh tak der stok hu,hu, sini tak der jual la Q, mintak sikit bole he..he

Nuwairani said...

pagi2 lagi dah tayang apamnya...pernah dlu seorang kawan sy buat apam ni main blend aje semua bahan, last skali bantat. yis, memang takleh masuk blender kot..dah bg resepi mcm tu, ikut jela kan...heheh..sedap2!

Cheq Sue said...

Q...kite semenjak dok mengapam salju ni...sekali je bantat...yang lain alhamdulillah menjadik aje...

ijayuji said...

Salam kak! waduhhhhhhhhhh tak tahn tengok kelapa parut tuuu huh! nuuunaaaa jahat!!!! ahahaha... sedaplah apam2 gini kita suke, tp tang kelapa ni yg lomah sikit :D

quinnie said...

ida..sian dia...tak dek stok tepung beras ye....kalau nak ganti tepung lain memang tak best la apam nih...hehehhe...

iye lah nuwairani...apam ni bukannya boleh main bancuh ikut suka je....silap2 bleh bantat...heheheh

kak sue...kira dah pro la ye buat apam nih...Alhamdulillah....:)

eh ika kat sana takdek kelapa parut ke? bukan ke byk buah kelapa kat sana? lain kali bawak pemarut kayu yg org dulu2 duk pakai tu ika..hahahha..duduk bersimpuh je ika sambil memarut kelapa...hahahha....tapi kan pakai parut lama tu lagi best...kelapa dia kasar2 je...tak halus2 cam mesin nih...hehhehe

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, yis memainkan peranan yg penting dlm buat apam kan, kalo yis tak elok jgn salahkan resipi pulak. mmg bagus cara Q tu, takmembazir. heheh nasib baik ingat gak nak tabur gula tu heheh

quinnie said...

w'salam kak ros...iye lah kak...yis kalau tak kembang mesti sebab salah bancuh..hehehe..betul cakap akak tu jgn salahkan resepi....:)

Deliah's Deli said...

sedapnyer..mkn mcm tu je tanpa kelapa pun blh habis berketul2 :)

Sheery Dream Cakes said...

sedapnya... dah lama x makan apam... buat sendiri mmg kurang reti.. nanti takut x jadi.. huhuuu... yg nie ada lg x? minta dari quinnie jer ler yer.. hehehe

Wattie said...

Assalamualaikum Quinnie,
Akak tak pernah buat lagi apam ni, nampak lembut dan sedap ya

quinnie said...

iye lah dell...makan cam tu je pun dah sedap...lembut apam ni...

diana...kalau ikut cara2 bancuh apam saya ni insyaallah menjadik.....saya pun tiap2 kali buat apam risau je kot tak naik walaupun dah biasa buat...heheheh

kak wattie...senang je apam ni...insyallah jadik elok naiknya kalau betul cara bancuhannya...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...