Saturday, 23 July 2011

Lepat pisang

sedapnya lepat ni...memang puas hati bila guna resepi ni...:)

yang ni rupa kat dalamnya..hehehe...saya suka yg lembik2 skit...

dah berkurun tak makan lepat pisang...sebabnya pokok pisang dah kena tebang..jadiknya susah nak dapatkan daun pisang...heheeh...nak beli skit nye mahal...daun belum tentu elok dalamnya....akhirnya dapat la sehelai daun pisang...pakcik ambik kat skolah tempat dia keje...heheheh...jadik le....kalau dulu daun yg tak cantik tak pakai pun..ini bila dah tak dek...daun koyak pun sayang nak buang...huhuhu...saya memang dari dulu suka makan pisang...tak kira la makan mentah atau masak apa pun...memang suka...lepas tengok ika buat lepat hari tu...teringin pulak nak makan....lagi pun resepi dia lain dari yg saya selalu buat...taruk tepung beras...saya ni kalau kuih ada tepung beras ni macam kureng skit...tapi bila buat lepat memang sedap betul la...saya suka yg lembik2 skit...makcik lak suka yg keras skit....resepi ni saya copy n paste dari rumah ika...boleh klik SINI kalau nak tengok versi ika...akak copy n paste ye ika...terima kasih..:)...tak lupa jugak terima kasih pada kak ros@jintanmanis atas resepinya....rasanya ramai dah buat kuih ni.....terima kasih semua...:)

LEPAT PISANG

Sumber : Ros@jintanmanis 
Sumber : AnnaQawina

bahan-bahannya - *Ana gandakan bahan2

3 biji pisang ranum - dilenyek (kalau pisang emas 6 biji)
1/2 cawan tepung beras>>kita kurangkan sbb nak lembik lagi :D
2 sudu besar gula *Ana campurkan sedikit gula merah
1 senduk santan pekat
secubit garam *Ana tambah
daun pisang secukupnye

Cara-caranya

Panaskan pengukus,
Kemudian di dalam bekas adunan, satukan pisang yang telah dilenyek tadi bersama tapung beras, gula dan santan, kacau sebati,
Adunan lepat pisang ni seakan-akan adunan jemput-jemput, tak terlalu cair, tak terlalu pekat.
Layur daun pisang dan potong beberapa bahagian, (Ana celur je daun pisang & kemudian lap kering) letakkan 2 atau 3 sudu adunan di atas daun pisang dan lipat kemas,
Kukus selama 15 ke 20 minit, angkat dan sedia untuk dihidangkan selamat mencuba. 
 (NOTA quinnie: saya campurkan pisang tu...pisang emas dgn pisang abu...sebab makcik saya suka makan yg bercampur...lagi sedap katanya...saya letak dalam 4 pisang emas dan 2 pisang abu...garam saya tak letak sebab saya buat lepat ni ada inti kelapa + garam kat dalam dia..santan tu saya letak ikut kecairan pisang....)

8 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
nie fav akak nie tau quinnie... sedaaaapnya nie... lama nya dah x makan... terliur terus tau.... meh bagi akak yg dlm piring tu :)

Cheq Sue said...

amboi...melepat awak yer... meh seketui

Deliah's Deli said...

smlm tgk pisang dah lembik2 kat kedai tp x capai la plak sbb fikir bl la nak bt lepat..pg ni,tgk quinnie bt, sy kecur la plak..sedapnya! :)

Kak Rosaliza said...

Assalam Q, akk suka lepat tp bab nk balut tu yg susah nk buat hehe

quinnie said...

walaalaikummussalam...dah petang baru balik rumah...hehehhe

kakdiana..saya pun suka lepat...saya suka yg lembik2 skit....yg makcik lak suka yg keras skit..adehhh fenin2...lain kali kena asingkan adunan....kekekek

sue...jarang2 baruleh melepat..susah nak dapat daun...huhuhu

dell rugi2 tak capai pisang tu..kekeke...dah masak lagi best buat lepat..lembut manis jek...

kak ros..saya pun maleh jugak bab2 nak membalut ni..lagi2 part nak melayur daun...adehhhh...

Ida,Japan said...

lama akak tak buat ni Q.....sejak dok sini, tak der daun pisang la...ngidamnyer

quinnie said...

iye la kak ida..saya pun dah lama tak makan lepat...nak beli tak ikut citarasa la plak....suka yg tak byk tepung....memang sedap sgt ikut resepi ni...lepat tak dak daun memang best...kekeke..sian akak...

quinnie said...

ish silap taip...lepat tak dak daun memang tak best...tak dak bau...kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...