Wednesday 20 July 2011

Ubi kentang panggang


sedapnya kentang ni...biasa buat goreng je...kali ni buat panggang..:) resepi sedap ni dari kak diana@melly mey...terima kasih kak kerana kongsikan resepi yg best ni....satu family suka...gambar yg atas tu masa mula2 buat hari tu...buat sikit je....cousin kata ni mesti yong masak sikit sebab nak cuba rasa dulu...heheheh..lepas tu makan sampai tak cukup...kekekek..gambar ke 2 tu baru masak siang tadi..best...makan dgn ayam panggang ala kenny rogers dgn nasi ayam kukus....makan gitu pun sedap...ngeeee....kalau nak tengok gambar kentang kak diana bleh gi .SINI..saya ada edit skit resepi ni sebab saya rebus kentang ni dulu sebab saya pakai kentang biasa je...resepi edit tulisan yg bold tu....akak saya letak resepi akak kat sini ye..copy n paste...heheheh....terima kasih atas resepinya....memang akan dibuat selalu...hehehehe

~ Ubi Kentang Panggang...

Resepi asal : kakdiana@ skybluemelleymey.blogspot.com
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bhn²
4 biji ubi kentang _ d bersihkan dan d potong wedges -saya guna 10 kentang :) dan dibuang kulitnya
2 tbsp minyak zaitun
50 gm mentega _ d cairkan
1 tsp jus lemon -saya gantikan dgn limau nipis je sebab tak dek lemon
1 biji parutan kulit lemon - kulit ni saya tak letak
10 ulas bawang putih _ d cincang halus
1 tsp daun basil kering ( boleh d campurkan dengan daun oregano kering.. hari nie stock kat rumah dah abis.. huhu ) - saya guna serbuk oregano dgn tyme
1/2 tsp serbuk lada hitam
1/2 tsp serbuk lada putih
1 tsp serbuk cili -saya tak letak sebab tak dek
Sedikit gula

Cara²
  1. Lumurkan ubi kentang dengan minyak zaitun.. Ketepikan. saya rebus dulu kentang dalam 20 minit. tos kan.... lepas tu baru lumur dgn minyak zaitun.
  2. Satukan bawang putih, jus limau nipis, daun tyme serta oregano, serbuk lada putih, serbuk lada hitam, garam, sedikit gula dan mentega cair.. Gaul sebati.
  3. Gaul dengan ubi kentang dan panggang d dalam oven yang telah d panaskan pada suhu 200°C selama 20 minit.
  4. Kemudian terbalikkan ubi kentang tadi dan bakar lagi selama 15 - 20 minit atau sehingga kentang rangup.
  5. Keluarkan dari oven dah sedia untuk d hidang

4 comments:

Unknown said...

kentang bakar memang sedap....mkn gitu pun sedap kan..:)

Sheery Dream Cakes said...

wah dah buat dah yer quinnie.. terima kasih kerana sudi cuba resipi akak tu yer... harap quinnie suka,... ;)

Nurul said...

Morning Kak Q,

Wah, buat kentang panggang yer... sedap kan... nurul dah berkali2 buatnya.... :)
# Akak nanti singgah yer amik award..... ;)

quinnie said...

kanieza...memang best la resepi kak diana ni...saya pun dah asyik nak ulang buat kentang panggang je...heheheh

kakdiana...terima kasih atas resepinya jugak..memang marvelous la kak....heheheh

iye ke nurul...kita baru 2 kali buat...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...