Monday, 11 July 2011

Nasi goreng ikan rebus


mesti penah dengar menu ni kat kedai makan kan? saya memula ingat macam mana la rupa nasi goreng ikan rebus ni...rupanya dia masak nasi goreng lepas tu taruk ikan rebus goreng sebagai lauknya...heheheheh..kalau waktu tak tau nak makan apa memang nasi goreng ni pilihan utama saya...senang siap sayur dan lauk semua ada....nasi goreng tu saya masak ikut bahan2 yg ada kat peti ais je....senang je nak masaknya....ini resepi mudah saya...

Nasi goreng ikan rebus

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

3 mangkok nasi sejuk
1 biji bawang besar*
3 biji bawang putih*
sedikit halia*
6 cili padi* ( bahan* ditumbuk lumat)
3 sudu besar cili kering yg telah diblend
3 batang kacang panjang - kalau nak lebih boleh tambah
2 sudu besar kicap manis
1-2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
garam


bahan untuk ikan

1- 2 ekor ikan rebus
1 bawang besar - dihiris

cara masak ikan...goreng ikan rebus kemudian taburkan bawang..bila ikan dah masak dan bawang dah layu...boleh la diangkat dan tepikan.

Cara2

1. mula2 panaskan sedikit minyak....tumiskan bahan2 tumbuk hingga naik bau..kemudian masukkan cili kering dan tumis hingga terbit minyak....kemudian masukkan sos cili. kicap dan sos tiram...gaul2 rata.

2. kemudian masukkan sayur kacang yg telah dipotong halus dan kacau2 sekejap...selepas itu masukkan nasi dan kacau2 rata...isi garam....kalau kurang kicap boleh tambah lagi...masak nasi goreng tadi hingga berasap...bila dah berasap boleh tutup api...

3. hidangkan nasi goreng tadi dgn seekor ikan rebus goreng dan ditaburkan dgn bawang goreng....dah siap...

6 comments:

Cheq Sue said...

Q...lagi sedap kalau ikan tu dimasukkan sekali masa menumis..tumbuk dulu dgn bawang2 tu dan goreng... perghhh

ijayuji said...

Salam kak! morningggggg!!! ikan rebus kat sini byk org jual, pastu dia goreng kan? tak pernah nak beli lagi sbb dia org guna ikan apa ya? hihihi takut guna ikan darat jerr maklomlahhh ikan darat tak makan dan yg jd masalah kita ni mmg tak kenal rupa ikan wakakaka.... tp kita mmg suke kalau buat nasi goeng guna belen ikan goreng sedappppppppppp!!!! kalau guna ikan rebus lagi sedap ya kak lembutrr jer isinyer :D

Diana @ Melley Mey said...

selamat pagi quinnie...
wah ada nasi goreng ikan rebus... akak x perna lg makan ... menarik juga resipi nie...

Nurul said...

Morning, Q...

Sedappp nasi goreng ader ikan rebus ni... nurul suka sgt beli ikan rebus setiap kali balik hometown nurul kat Langkap.. :)

nuwairani ismail said...

wah wah wah......bekfes nasik ke....rajinnya dia menggoreng nasik...sedapnya ikan rebus goreng. selalunya guna ikan selayang je..

quinnie said...

w'salam semua....dah petang baru menjengah rumah...hehehhe...

sue...saya pun suka jugak kalau nasi goreng tumbuk ikan rebus ni...memang rasa lagi lemak2 je nasi goreng tu....hehhehe

hahhaha..ika...akak pun bukan semua ikan akak kenal...kekekke...biasanya org guna ikan kembung buat ikan ni...ada saiz besar ada yg kecik...kalau yg besar tu memang lagi sedap la sebab lagi terasa lemak2 ikan tuh....beli la....rasanya belum pernah lagi dengar org buat ikan darat ni jadik ikan rebus....hehehhehe

kak diana menu simple je ni....kita sebenarnya excited nak makan nasi ni kat kedai makan...sana sini kedai kalau kat ipoh ni ada jual nasi goreng ikan rebus ni...tapi tak pernah makan dan duk terpikir cam mana la rupanya...satu hari saya order la nasi ni...rupanya dia masak cam gini je..kekekke

nurul kalau kat ipoh ni senang nak dpt ikan rebus yg org bumiputra jual..tu yg selalu beli....dulu cina je yg jugal...kekekke

nuwairani..hari ni kita puasa...tu yg goreng nasi je pada sape yg nak makan...kekekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...