Friday, 8 July 2011

Daging tetel asam tumis melaka 3


ni kali ke 3 saya hantar resepi  asam tumis daging tetel ni...hehehhe...mesti duk heran...apehal la asyik masak lauk ni je...heheheh...sebenarnya makcik saya suka sgt dgn gulai ni....tu yg asyik masak je...tapi kali ni saya masak guna resepi lain skit...saya gabungkan resepi 1 dan 2...lepas tu tambah skit dgn kerisik.....cara memasak pun tukar skit.....k meh tengok resepi ni balik k....

Daging tetel masak asam tumis melaka

Resepi: quinnie@ qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 kilo daging tetel - direbus dlm 2 jam utk empukkan daging
1 bawang besar *
5-6 bawang putih*
1 inci halia*
1 sudu kecil lada hitam biji*
1sudu besar ketumbar biji*
1 sudu besar jintan kasar*
1 sudu besar jintan halus*
1inci lengkuas *
2 buah keras*
1 inci kunyit hidup* ( blend bahan*)
20-30 cili kering** - direbus dulu dan toskan
1 sudu besar belacan ** (bahan **diblend lumat..isi sedikit minyak masak utk hancurkan biji cili kering)
8 batang serai - diketuk bagi hancur
2 sudu besar asam jawa - dicampur dgn air
minyak tuk menumis, garam dan gula
6 helai daun limau purut
2 biji tomato - dibelah 6
2 biji terung panjang/ bulat - dipotong jgn dibuang kulitnya
1 sudu besar kerisik

Cara2

1. tumis minyak sedikit....agak2 jgn byk sgt...nanti berminyak kuah dia...tumiskan bahan blend * hingga naik bau dan masukkan serai yg telah diketuk tadi...bila dah agak kering airnya tumisan tadi...baru masukkan bahan blend **....masak sampai pecah minyak....macam masak asam pedas biasa.....

2. bila dah pecah minyak...masukkan daging tetel yg telah direbus tadi bersama2 air rebusan daging....sebelum masukkan daging buang dulu minyak2 yg dah beku kat permukaan air rebusan supaya tak berminyak sgt nanti kuahnye....masak sampai kuah didih dan masukkan air asam jawa.....tambah air kalau terasa kurang air.....masak lagi hingga daging betul2 dah lembut...kalau kurang air boleh tambah air lagi...

3. bila dah empuk daging...masukkan kerisik, buah tomato dan terung. masak hingga terung tadi layu atau bertukar warna ....kemudian masukkan daun limau purut yg dicarik2...garam serta gula.....rasa kuahnya...kalau o.k boleh tutup api.......siap utk dihidangkan.

( nota: saya suka makan gulai ni dgn ikan masin goreng atau telor masin...memang ngam sgt rasanya....kalau nak makan dgn gulai pisang masak lemak pun sedap....)

11 comments:

Kak Rosaliza said...

Assalam Q daging tetel tu sama ngan daging cincang ke, sedap nampak kuah tu, tentu best

ijayuji said...

salam kak! annyeong!!! nuuuna jahat!!! wakakaka.... kak daging tetel dlm bahasa inggeris apa eak? shank eak? alamakkkk nak bukak kamus malas pulak! kalau carik mesti tak de :P sedapnyer tgk asam pedas akak niiii aduh aduh aduhhh fev kita asam pedas! daun kesum tak de!

quinnie said...

w'salam kak ros.....daging tetel tu sama dgn daging cincang...hheheheh....masa kali 3 ni baru saya rasa puas hati...heehhehe

w'salam ika....entah la ika akak pun tak tau dlm bahasa inggeris nya apa..hahahhaha...pegi bukak kamus ler...ngeeee....gulai ni tak yah letak daun kesum pun tak pe...letak daun limau purut dah o,k dah..kat sana tak dek daun limau purut ke? kan toyam byk kat sana....keh..keh...keh

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
wah daging nie membuatkan diana terus d landa lapar tau.. sedapnya nie kalau dapat makan skg nie...

Nurul said...

Salam quinnie...

Tgk daging ni terus rasa lapar lah... Biasa makan orang buat jer, x pernah masak sendiri lagi resepi ni... :)

nuwairani ismail said...

argghhhh...lapar.....nk sikitttttt jer...hehhe... dah lama betol x masak daging..kat pasar cni jual ikan je...ayam n daging memang takde. kene gi bandar baru jumpa.

ibundo said...

salam q,
orang melaka memang suka masak asam pedas daging tetel. q orang melaka ke..

quinnie said...

w'salam semua...

diana...saya pun kalau masak daging ni mesti byk makan nasi...hahhahah...tapi sekarang ni dah boleh kontrol skit sebab dah selalu masak..makcik saya suka sgt dgn gulai ni tu yg selalu buat..kekekke

salam kenal nurul...lepas ni boleh masak sendiri la ye...senang je nak buat...:)

nuwairani...kalau tak dek ayam ngan daging...masak ikan pun boleh guna resepi ni...tapi tambah skit dgn halba....nanti bila2 saya masak versi ikan nya pulak...hehehhe

quinnie said...

w'salam kak pah....saya org ipoh..perak kak...belajar masak ni dari jiran saya..dia org melaka...kalau dia masak lagi sedap rasanya gulai ni...heheeh

Ida,Japan said...

Q...nmpk sgt sedap, daging tetel lagi ye...berselera2, lapar la pulakkkk

quinnie said...

iyer la ida...kat umah ni memang tengah demam daging tetel...kekekkek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...