Saturday 9 July 2011

Award dgn TAG dari ika...


first time nak main award dgn tag ni....heheheh....biasa tengok jer kat blog2 org...sekali kena kat diri sendiri...jenuh jugak mikir apa benda nak ditulis...heheheh...rasanya ramai yg tak kenal saya lagi..kecuali yg pernah nyembang dgn saya masa kat forum myr...dan kalau kat myr tu..selalu jugak la duk komen2...itu pun bila tak paham resepi..kekekek....lagi satu...suka hantar laporan masakan berderet....hehehehe..bukannya rajin sgt pun masak2 ni...saja suka2 nak hilangkan boring...duk umah tak dek benda nak dibuat...heheheh...terima kasih la kat ika sebab sudi kasi award n tag unnie....komawoyo...kekekekek

kita pun nak ambik kesempatan nak ucapkan terima kasih kepada bloger2 dan jugak member2 kat myr yg byk memberi sumbangan resepi utk dikongsi bersama...mintak maaf la kadang2 tu saya edit skit resepi bila kat rumah tak cukup bahan...tapi teringin nak makan..heheheh..apa2 pun mintak halalkan ye....

k berbalik pada tag ni..nak tau 7 perkara pasal saya ye? saya cerita ringkas je la ye...heheheh

1. saya ni anak sulung dari 7 beradik....ada 3 perempuan dan 4 lelaki.....nama panggilan iza or nama glemer... ejei dikalangan kawan2 masa kat skolah.....asal dari ipoh perak....bila skolah menengah saya masuk asrama...dari form1-5...kiranya skolah tu dah jadik kg halaman jugak la....selalu jugak la nangis bila time homesick tu..hehehe..rasanya ramai yg ada pengalaman homesick nih...kekekek...lepas habis spm...saya sambung belajar kat kl....masuk uitm...ambik degree dlm bidang finance....ingat nanti bila dah habis belajar nak keje kat bank...heheheh....tapi impian yg tak jadik nyata...ngeeee

2. kalau nak tau saya ni duduk dengan opah dan  makcik2 saya sejak dari kecik lagi...saya dgn adik yg ke 2 dan 3 lahir rapat2...selang setahun je...saya ni ganas masa kecik suka duk usik adik...last2 opah ambik dan duduk dgn dia...sejak itu saya lebih rapat dgn makcik2 dari mak saya sendiri....lagi pun masa tu saya cucu sulung...jadiknya semua suka bila ada budak kecik kat rumah...memang saya manja dgn makcik2 saya....nama panggilan pun 'tan' singkatan utk intan...hahahaha...sampai sekarang duk panggil nama tu jugak..walaupun dah tua2 ni ha...kekekek...cousin lak panggil saya kakyong/ yong....dlm keluarga semua cousin panggil saya yong...saya dgn anak2 makcik saya memang rapat...dah macam kakak pada semua cousin2...heheheh....sekarang ni saya duduk dengan makcik saya...saya paling rapat dgn makcik saya yg ni...dgn yg kat kg pun rapat jugak cuma dah lama tak balik kg dan jarang sgt jumpa sekarang ni....

3. saya single....umur thn ni 33 thn....tak berkerja...mesti semua pelik bila saya kata saya ada degree tapi tak keje? yer tak? heheheh....semua kisah ni bermula bila adik perempuan saya jatuh sakit...masa tu saya masih kat uitm lagi....dia waktu tu umur 16 thn..dia sakit sampai kena berenti sekolah...masa tu adik saya duduk dgn mak lagi...bila saya dah habis belajar...saya rasa tak sanggup nak tengok keadaan adik saya dan saya nekad utk ambik alih jaga adik saya....mak saya tak boleh nak jaga dia....abah saya pulak selang beberapa thn lepas adik saya sakit dia kawin lain dan pindah dari rumah....sekarang ni mak dgn abah saya duduk asing2 la kiranya...sekarang mak duduk dgn adik lelaki saya kat ipoh ni jugak....adik saya ni sebenarnya sakit kg...kena buatan org pun ye jugak...jadiknya tak boleh la nak berubat kat hospital..kena la berubat cara kg.....

4. dah 10 thn adik saya ni sakit....4 thn mak saya jaga...6 thn dalam jagaan saya....masa mula2 jaga dia...memang saya menitik air mata...waktu saya nak solatkan dia...saya tak boleh nak teruskan bacaan sebab terlalu sebak dgn nasib adik saya.....ada sebab2 yg saya tak boleh nak tulis kat sini....tapi waktu tu saya nekad nak jaga dia walaupun tak tau sampai bila dan tak tau apa nak jadi dgn masa depan saya....saya rasa detik ni saya tak boleh lupa sampai bila2...bila waktu saya nangis tu...adik saya usap kepala saya...macam dia confort kan saya....sejak tu kehidupan saya memang berkisar tentang saya dan adik saya ni je....selepas dah lama berusaha...berdoa....berubat....akhirnya adik saya dah beransur sihat....tapi masih tak sihat lagi sepenuhnya...masih perlukan saya utk uruskan dia...tapi ringan sikit la berbanding masa mula2 saya jaga dia dulu....dulu macam jaga baby...tapi sekarang macam peringkat budak...heheheheh....Alhamdulillah dia beransur sihat...kira nya hilang penat lelah kita bila tengok dia dah beransur sihat....saya sebenarnya malas nak tulis pasal kisah ni...tapi mesti ramai yg tertanya2 pasal saya...jadik saya kongsikan skit kat sini walaupun bukan sepenuhnya...kira nya ada gambaran la perihal kisah hidup saya...heheheheh...

5. saya masa kat skolah ada geng...nama geng kitaorg ILU 10...i love u 10...sebab 10 tu..sebab kitaorg ada 10 org...hhehehehe.....kira nya derang ni bff saya la masa skolah menengah....kiranya hal luar dalam semua tahu la...kekekekek...saya ni nak kata glemer sgt masa skolah tak la jugak.....jenis budak ikut law...tak byk bercakap....lagi apa ek....kuat tido...heheeh....sampai sekarang kitaorg masih bff lagi walaupun masing2 dah ada kehidupan masing2...dah rasa macam adik beradik ikatan persahabatan tu....tiap2 thn raya biasanya kitaorg akan berkumpul...selalunya kat rumah saya ni la sebab nya saya yg tukang masaknye...heheheh...memang seronok bila sekali sekala berjumpa....masing2 akan kata...ilu10 jugak yg best antara byk2 kawan....yer la..5 thn duk skolah asrama...membesar sama2.....kalau dpt berkumpul memang akan gelak tak ingat dunia...heheheh...memang kecoh ...macam2 benda nak citer...

6. saya ni jenis tak suka prasangka buruk pada org...kalau org tak kenal saya memang rasa saya ni cam sombong...tak reti nak menegor org....saya ni tak byk cakap sgt org nya kalau dgn org yg saya tak kenal..tapi kalau dah kenal...baru tau ek??? hehehehe....boleh je kalau nak bergurau2 dgn saya...saya ni segan skit kalau nak bergurau2 dgn org yg lebih tua pada saya...especially yg pangkat kakak2....kena dah lama kenal baru boleh nak gurau2...jenis segan..hormat org le katakan...heheheheh....saya ni kalau org buat baik pada saya saya akan buat baik berkali2 ganda pada org tu...tapi bila kita dah buat baik org tu pulak yg  menyakitkan hati...jenis tikam kita dari belakang.....mintak maaf la saya tak boleh nak terima org macam ni....saya lebih suka diam kalau dgn org macam ni....tak kawan dgn org macam ni pun tak pe....saya ni simple je sebenarnya....heheheh\

7. k yg ni part best....rasanya ramai yg dah tau...saya ni fanatik dgn kdrana dan kpop...hahahahahah....dia yg boleh terjebak ni sejak thn 2009 lagi....thn 2010 memang kemuncak la tahap fanatik tu....sampai drama kat tv pun dah tak tengok sgt...radio apatah lagi....kalau nak dengar lagu pun dengar radio online...soeol fm...hahahahah..semua lagu korea je la....dari yg lagu2 komersial kat korea sampai la lagu2 group indi derang...memang saya boleh dengar....drama...boleh kata semua drama2 terbaru yg best saya dah tengok...hahahahah....siap ikut every week...pernah tengok yg raw pun sebab kes tak nyempat nak tunggu yg ada sub...heheheh...kalau drama yg best tu...boleh ulang sampai 6 kali...kekekeke...memang letih sebenarnya kalau ikut online ni...saat nak tunggu ep yg berikutnya tu yg tak tahan tu......dia kalau dah melekat dgn satu citer tu..memang jiwa kacau la nak tunggu 2 bulan baru citer tu habis.... kekekekek....selain drama saya minat jugak kat lagu2 korea atau kpop...boleh kata saya ni lebih tau dgn lagu2 terbaru kat korea dari lagu2 terbaru artis malaysia..hahahahha...artis2 yg diminati pulak semua nya group2 lelaki...hahahaha..muka yg chomel2....tinggi2...kalau yg pandai main gitar atau piano...paling lemah lutut bila tengoknya....hahahahha....dah lama2 baru la boleh layan yg group pompuan2 ni...itu pun tak semua...sebab mula2 tak suka tengok derang gedik2 ni...kekekkeke....

setakat ni je  la citer pasal saya...secara amnya...hehehhehe...nak kena tag org ye.....sorry la ye pada sape yg kena...hehehehhe

1. nuwairani dari blog lif is beautiful

2.kak rosaliza dari blog embun kasih rosaliza

3.diana@ melly mey dari blog sky blue's kitchen

4.ida japan dari blog happy cooking time

5.azatie sayang dari blog azatie sayang

8 comments:

ijayuji said...

Salam kak! kita sebenrnyer nak tanyer akak dr dulu pasal akak duk ngan makcik akak niii tp yer la kan segannnn sbb kenal kat sini ajerrr kang akak ingat kita ni kaypo pulak wakakaka... sedih dgr citer akak, skrg ni dah paham kita tak tanyer lagi dahhh :D macehhhh nak share kan citer akak yg kita tak tahu ;-) tu tu yg last tu gediknyer! ahahahaha... eh? akak umur baper? :P

quinnie said...

skang dah kenal la ngan kita ye ika...kekekkeke...akak ni itu la....umur je meningkat tapi dlm hati ni masih muda remaja lagi..gedixxss terlebih...especially bila part oppa nih..kekekeke

Nuwairani said...

hihihih...boleh2 pulak kite nk menitik air mata baca entry ni...adus...yela kan, lain org lain cabaran hidupnya... apapun, kita tidak berseorangan di sini! hoyehhhh!

Jenuh tau nk menyiapkan asgmnt ni..berjam2 baru abes menaip..hihihih

quinnie said...

iye lah nuni..kita pun tak sangka akan melalui kehidupan yg macam ni...redho je la....:)

cik cek said...

Tan...boleh ek kak cek guna panggilan ni...lebih mesra rasanya...:)

Terkedu kak cek baca kisah Tan...siapa kita kan tuk melawan takdir dariNya...kak cek yakin Tan org yg kuat dan tabah....bersabarlah....bersyukurlah kerana tuham memilih kita utk diuji....hanya Dia yg tahu apa yg terbaik tuk hambaNYa....

so...maap ya kalau kak cek tanya...Tan memang tak keje ke skrg ni....

quinnie said...

ohhh tidakkkk!!! rasa lainnya bila dengar org lain panggil kita tan...hahahaha...lawak pun ada...

kakcik cek...saya memang tak keje sekarang ni...duk rumah je...tak boleh nak tinggalkan adik saya ni...sebab dia cam dah sebati dgn saya...tak berapa nak dgn org lain...saya sorang je yg boleh pujuk dia kalau dia meragam ke apa ke...hehehhe

Along Maklong said...

salam ziarah iza..
nampak award ni maklong terus baca..
ada kisah menarik rupanya.. semuga iza terus tabah.. cerita je.. sekurang2nya sapa2 baca pasti akan sama mendoakan semuga adik iza tu cepat sembuh..
teruskan meminta pada yang maha memberi.. semuga segalanya dipermudahkan.. InsyaAllah..

quinnie said...

w'salam maklong...terima kasih atas doa akak...moga adik saya cepat sembuh dan Allah beri kekuatan pada saya...:) salam kenal dari saya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...