Wednesday, 20 July 2011

Nasi ayam kukus dan ayam panggang ala kenny rogers

skitnye panjang nama resepi..tapi skit nye sedap ayam ni..hehehhe

sedap sgt ayam ni..memang berbaloi2..hehehhe


nasi ayam kukus dgn ayam panggang ni saya makan semalam....teruja nye pasal...tu yg rajinkan diri masukkan entry ni...hahahah...kalau dak tunggu ada mood nak menaip baru leh hantar...kekekeke...saya terlihat ayam panggang ala kenny rogers ni kat rumah kak ita @masam manis....rupanya kak ita dapat resepi ni dari rumah kak ct delima @www.sitidelima.com...terima kasih pada kakak berdua...kalau nak tengok ayam kat rumah kak ita boleh pegi SINI....versi kak ct boleh tengok kat SINI  ,saya ada edit skit resepi ayam ni sebab ada bahan2 yg saya tak dek...jadik kena la pandai adjust2 sendiri..nasib la sebelum ni saya dah biasa masak sos lada hitam ni..jadiknya tak dek la masalah sgt bila saya tak dek sos lada hitam segera...resepi ayam ni saya copy n paste dari rumah kak ita...harap kakita tak kisah saya copy and paste dari rumah akak ye...yg tulisan bold tu resepi edit saya...dan cara masak tu ikut cara saya...kalau nak tengok versi asal boleh pegi kat rumah kak ita atau kak ct ye...terima kasih lagi sekali pada kak ct dan kak ita...:) 

Ayam ala kenny rogers ni saya makan dgn nasi ayam kukus dan ubi kentang panggang resepi dari kak diana@melly mey ..dan...sos lada hitam ni dari kak hana..tapi saya edit resepi sos lada hitam kak hana ni sebab ada bahan yg saya tak dek.....terima kasih kakak2 semua...untuk resepi ubi kentang panggang boleh tengok kat SINI

AYAM PANGGANG ALA KENNY ROGERS
Sumber : Che.Mid FP
Sumber : CT
 

1 ekor ayam - bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil - saya potong2 kecil

Bahan - bahan untuk make up ayam
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam - saya tak letak sos ni sebab tak dek
1 sudu besar lada hitam tumbuk
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir- hana gune gula perang -gula saya tak letak
2 sudu besar herba campuran - saya gantikan dgn oregano dan tyme
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega -saya cairkan mentega ni
saya tambah 1-2 sudu besar sos tiram
saya tambah 1 sudu besar cuka
saya tambah kicap manis dan kicap pekat secukupnya

1. mula2 blend sekali bahan2 seperti bawang besar,bawang putih, halia, kiub ayam, cuka, sos tiram, kicap manis dan pekat, madu, dan garam. blend hingga hancur semua bahan.

2. kemudian masukkan ayam kedalam satu bekas besar...tepikan...masukkan bahan2 blend kedalam satu mangkok kecil dan campur lagi dgn bahan2 yg tinggal seperti serbuk origano dan daun tyme halus. kacau2 rata dan masukkan bahan2 ini kedalam ayam...gaul mesra...agak2 kalau kurang kicap tu boleh tambah lagi...

3. selepas itu perapkan ayam selama beberapa jam. lebih kurang 5 jam..saya tutup bekas dgn plastik dan simpan dalam peti ais. keluarkan ayam dari peti ais....dan masukkan mentega cair...kacau2 rata...sementara itu panaskan oven kepada suhu 180c, letak ayam pada rak paling bawah ...bila oven dah panas...masukkan ayam yg telah disusun kedalam dulang pembakar yg telah dialas dgn aluminium foil utk elakkan ayam melekat pada dulang. curahkan sedikit kuah diatas ayam....

4. bila ayam dah separuh masak...kalihkan ayam dan curah lagi baki kuah tadi....masak hingga ayam tadi masak sepenuhnya....cucuk la ayam tu nak tau masak ke tak...elok jgn kering sgt...nanti hilang jus ayam tu....

5. semasa saya masak ayam ni...saya jugak masak ubi kentang panggang sekali....letak ubi kentang panggang kat rak atas sikit dari ayam...masak sekali utk menjimatkan masa dan elektrik jugak...hehehehe...

6. saya masak lebih kurang 1 jam atau lebih.

SOS LADA HITAM
by : Hana

Bahan-bahan :
11/2 cawan stok ayam @ daging - hana guna stok ayam ( air + kiub ayam )
1/2 cawan susu segar - nak kurangkn pun boleh -saya ganti dgn 1 sudu besar susu pekat manis krimer
4 - 5 sudu serbuk lada hitam -saya gantikan dgn 1 sudu kecil lada hitam biji dan 1 sudu kecil lada hitam serbuk tapi jenis kasar
2 cm batang salery - dicincang - saya tak letak sebab tak dek
1/2 biji bawang besar - dicincang -saya gantikan dgn bawang putih dalam 3 biji
2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yang dikehendaki - dan saya tambah kicap pekat
1 sudu sos tiram -saya letak 2 sudu besar
1 sudu mentega/ marjerin
1/2 tin cendawan butang - dihiris -saya tak letak sebab tak dek
2 sudu besar tepung gandum - bancuh dengan air - saya ganti dgn tepung jagung
garam dan gula - jika perlu
saya tambah cili padi dalam 10 biji
saya tambah 1 sudu besar madu
sedikit halia

Panaskan stok ayam, susu segar, bawang dan juga batang salery. didihkan.
Kemudian tapis. buang bawang dan juga salery. kalau tak nak tapis pun takpe. Didihkan semula.. Masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan juga cendawan butang. garam dan gula jika perlu.
Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum untuk mendapatkan kepekatan yang dikehendaki.(ini cara kakhana)

cara saya masak sos cili...mula2 saya blend kan bawang putih, lada hitam biji dan serbuk, halia, cili padi dan sedikit air..blend hancur...kemudian saya masukkan dalam periuk kecil dan masukkan bahan2 lain...seperti kicap cair dan pekat, sos tiram, madu,susu pekat krimer, margerin, kuib ayam dan air. kiub ayam tu saya guna separuh je...lagi separuh saya guna utk masak nasi.  masak hingga didih...bila dah didih masukkan air tepung jagung dan kacau hingga pekat dan likat. kalau  tak paham boleh tengok sos lada hitam versi saya kat SINI..SOS LADA HITAM VERSI QUINNIE

Nasi ayam kukus

Bahan2

2 mug beras
2 mug air
2 helai daun pandan disimpul
1 1/2 sudu besar margerin dan sedikit minyak
2 bawang putih diketuk
3 batang daun bawang
1 sudu besar sos tiram
sedikit garam
sedikit halia dihiris
1/2 kuib ayam knorr

 Cara2

1. mula2 panaskan margerin dalam periuk biasa...api kecil je...tumiskan bawang putih...dah naik bau..masukkan air...kemudian isi kiub ayam,garam, sos tiram, daun pandan, halia dan batang daun bawang. bila air dah didih...masukkan beras...masak sehingga nasi 2/3 masak..bila nampak air dah nak kering tutupkan api....kacau2 selalu sebab takut nasi hangit...api kecik je....

2. kemudian panaskan kukusan...bila dah didih airnya...alihkan nasi tadi kedalam loyang besar dan masukkan dalam kukusan...buat lubang2 pada nasi tadi....kukus nasi tadi hingga masak. dah siap..boleh hidang nasi dengan ayam panggang ala kenny rogers, sos lada hitam, ulam timun, hirisan daun sup dan bawang, serta kentang panggang...lagi sedap kalau ada sup ayam...tapi saya tak buat sebab ayam tak cukup...ngeeee...

9 comments:

cik cek said...

Salam Tan....

Emmmm...pagi2 dah sampai sini...jamu mata ngan ayam panggang kenny roggers...Wah! tak p kenny roggers lagi...jimat belanja...kat rumah leh makan byk mana pun kan Tan...

Nurul said...

sedappppnya kalau dapat ayam panggang ala kenny rogers tu...nurul dah print pun resepiya, tapi tak terbuat pun lagi... heheh... :)

Kak Rosaliza said...

Assalam Q, sedapnya ayam panggan kenny rogers tu, gandingan yg mantaop tu

Wattie said...

Salam Quinnie,
Sedapnya menu Quinnie, semuanya mengancam belaka

Akak datang ni sambil bawa award untuk Quinnie, nanti singgah amik ya, akak tunggu tau

quinnie said...

waalaikummussalam semua...bz skit hari ni..baru nak bukak blog hehhehe

kakcek..kalau ikut selera saya... rasanya sedap buat sendiri dari beli kat kenny rogers tu...hehehhe

nurul..jgn ditangguh..sedap weiiii...hehhehe

iye la kak ros..saya ayam selalunya buat nasi ayam je...skang dah ada menu lain yg best jugak...heheheh

kakwattie..saya pun masih teringat lagi kat menu semalam..hahahha....thanks kak nanti saya ambik award ek...

ijayuji said...

Salam nuuunaaaaaa!!! ahhhh tak heran lah dgn KHJ nii wakakakaka.... kalauy LMH boleh buat aiii ketar lutut :P kita lom buat lagi ayam panggang pakcik kenny nii itu hari beli ayam sekor tu last2 buat benda lain hihihi.. weken nanti lh kalau rajin nak memerap n buat dia punyer pelakon2 tambahan dia tuu yg jd malas nak buat :D uuwaaaa..mata sudah pedihh tp byk umah belum BW lagii :-(

quinnie said...

alahai sian dia..kalau tak larat kiv jela bw tu..jaga kesihatan mata..hehhehe...akak pun tido je hari ni...semalam tengok drama secret garden nangis sampai bengkak2 mata..hahahha...adeehhhh...sedap ika buat ayam pakcik kenny ni ..berbaloi makannya...heheheh

Ida,Japan said...

wahhh,..sedapnyer nasi ayam kukus ni Q combine lak ngan ayam kenny rogers..mabelesss!!nasi ayam kegemaran seisi keluarga

quinnie said...

kak ida...saya pun suka nasi ayam...tapi tak pernah buat kukus...kali ni teringin lak nak makan yg jenis kukus...sebab stok minyak bijan saya dah habis....rupanya sedap jugak...macam yg saya selalu buat...heheheh...cuma cara menumis tu kena tukar skit sebab nak dpt aura nasi ayam tu...lain kali nak masak cam ni je...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...