Thursday, 21 July 2011

Bingka telor


musim buat bingka...hehheheh....saya dah lama tak buat bingka guna resepi kak joayee ni...pasti ramai yg dah mencuba....kalau tengok laporan masakan kat myr tu dah berderet2 org duk puji sedap...heheheh...bingka ni sedap dan lembut je...mungkin sebab ada letak margerin kat dalam dia....skit nye hijau kaler dia...kes terlebih pewarna...hahahha...adehhhh..lain kali kena kurangkan kaler dia...ngeeee.....terima kasih kat kak joayee@myr  atas resepi yg best ni....makcik saya pun suka...dia kata lain kali buat lagi...heheheh...akak saya letak resepi akak kat sini ye....senang saya nak buat rujukan semula...hehhehe...lupa lak...saya buat 1/2 adunan je...dapat la kuih ni dlm 3 ketul kalau guna acu pecah 8 ni..

Bingka telor

Resepi asal: joayee@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 15 org=2 loyang )

  • 6 biji telur
  • 2 cwn air daun pandan( atau 2 cwn air + colour kuning)
  • 2 tin santan (400ml x2) atau santan pekat
  • 3 cwn tepung gandum
  • 2 cwn gula
  • 1 tsp garam
  • 4 tbs butter-cairkan

Cara-cara

  1. blend semua bahan, hingga tepung tak berketul2.
  2. tarukkan 1 tbs minyak dalam loyang..lenserkan. masukkan dalam oven.
  3. bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih setinggi 3". sedap nipis2.
  4. masak sehingga perang.
(nota: kalau guna acu pecah 8...panaskan dulu acu tu dalam oven dlm 20 minit...sapu dulu minyak pada acu tu...dah lepas 20 m baru keluarkan acu dan isi adunan..lepas tu bakar dalam 40m...guna rak bawah...api oven 180c.. )

5 comments:

Nieza said...

sedapnya bingka...nanti simpan kan akak sikit yer nk buat bf..hehe

izahdaut said...

bingka ni mmg mendap sikit ek..tapi mmg ramai kata sedap. lupa lak nak buat hari tu. duk dlm list je. haii boleh la try esok2. telur ppun banyak lagi dlm stok tu

Mama Hawa/Mama Nani said...

sedap nyer quinnie bingka telor..bau sampai spore... tuh yg kak hawa sampai pagi2 nih..ki3x

ibundo said...

bundo mintak sikit boleh?
belum sempat nak main masak2 ni...

quinnie said...

kaknieza...dah habis da bingka nya...hehhehe

izah...kita tengok org lain buat elok je...hehehhe..mungkin sebab kita guna acu ni..kena adjust oven tu kot...benda baru.hehhehe...dia nya badan elok je lembut... tak lembik..cuma kulit dia tu ngelembong tu yg bila dah sejuk dia cam gelebeh n pecah tu...

mama...bau bingka dibawa angin sampai singapore ye...hehehhe

kakpah...boleh je kalau dekat memang dah hantar sepotong dua..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...