Tuesday 12 July 2011

Bingka roti

guna acu pecah 8 nak buat bingka ni...skang ni suka sangatt guna acu ni...hehehhe..yg ni 1 round nye kuih.....


yg ni 2 round nye kuih....lebih padat sebab terkurang santan...kekekek....

saya sebenarnya lebih suka makan bingka roti dari puding roti...org dlm rumah ni pun sama....hehehhe....semangat nak buat bingka semakin berkobar2 lepas dah boleh guna acu pecah 8 saya ni....kalau nak tau dah bertahun saya beli...siap masa nak beli tu stok tak dek kat kedai...skit nye kecewa...lepas tu bila dah beli..haram nak guna...hahahahha..bukannya apa...tak pandai nak guna sebenarnya..takut kuih melekat la..segala bagai benda negatif duk pikir....hehehehhe....lepas dapat skit tips tentang cara2 nak guna acu ni baru la saya berani nak guna..hasilnya...bingka memang lebih sedap bila guna acu ni sebab ada kerak2 kat bahagian tepi...bawah dan atasnya...heheheh...nak potong pun senang....tapi masih lagi ada part yg kena dibetulkan teruatamanya hal perihal oven ni..sebab bentuk nya tak berapa nak cantik sgt bila dikeluarkan...nanti kalau dpt tips yg bagus saya hantar lagi resepi ni...:)

utk resepi bingka roti ni...saya guna resepi kak mass80@myr atau kakmas@duniaku....sedap bingka ni...elok je manisnya...memang kena dengan tekak saya yg tak suka manis ni...heheheh...biasa nya saya buat bingka roti ni guna resepi saya...tapi kali ni nak cuba resepi org lain pulak...saya ada edit skit sebab tak guna susu...guna santan sepenuhnya..dan saya guna acu pecah 8....mula2 saya buat satu bancuhan je...sebab tak cukup saya masak kali ke 2...yg kali kedua tu saya terkurang santan...bukan sengaja...'ter'...kes malas nak bukak buku tu yg tersilap...hehehhh....hasilnya kuih jadi tebal skit....padat skit...tapi still sedap makan....hehhehe.....saya mintak izin kongsikan resepi kak mas kat sini ye...terima kasih atas resepinya...:)

Bingka roti

Resepi: mass80@myr / mas@duniaku

Bahan-bahan ( loyang 20cm )

  • 5 keping roti gardenia
  • 2 biji telur - pukul sikit
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 400ml santan
  • 100 ml susu segar / susu cair- saya ganti dgn santan
  • 1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara

  1. Carik - carikkan roti dan rendam dengan santan. Biarkan sekejap.
  2. Satukan susu segar@susu cair dengan tepung gandum dan telur, sebatikan dan tapis. Boleh juga blender semua bahan dan tak perlu ditapis.
  3. Tuang ke no 1 dan masukkan esen vanila dan gula pasir. Kacau sebati.
  4. Jika ada bekas bingka, tuang kedalam bekas bingka yang telah dilengser dan bakar atas api perlahan selama 1 jam.
  5. Mas guna bekas bekas kek chiffon, Mas sapukan minyak dan taburkan sedikit tepung gandum pada bekas kek chiffon tu dan tuang adunan bingka dan bakar dalam oven yang dipanaskan 170 c bergantung pada saiz oven, selama 45 minit dengan api atas bawah.
  6. Jika atas bingka dah cantik keperangan@ kecoklatan masa tengah bakar, boleh tukar api bawah sahaja. Bergantung pada jenis oven. Kena perhatikan juga masa bakar..
  7. Biarkan sejuk baru terbalikkan dan potong. Selamat mencuba... 
(nota: kalau guna acu pecah 8...adunan ni memang elok2 dpt utk dua acu pecah 8 ni...sebelum guna acu...panaskan dulu oven...lepas tu sapu acu dgn minyak...panaskan acuan dalam 20 minit..suhu 170c....lepas tu keluarkan acu dan isi adunan sampai penuh acu tadi.....masukkan balik adunan dlm oven dan masak selama 40m...dah masak keluarkan kuih tadi...biar sekejap agak kuih tu turun bukitnya....lepas tu boleh terus keluarkan dari acu...takyah tunggu sejuk..kuih memang akan lekang...)

18 comments:

ijayuji said...

Salam kak!!! selamat hari raya!!! wakakakaka..... eh? lama tak buat bingka lah! ni yg terasa nak buat jugak nii! kak, yg tepi2nyer bg kita ya ahahaha... suke betulll makajn kerak2 dia tuuuu :D psst> akak layan drama apa hari ni? aahahaha...

quinnie said...

hahhahah....rajin betul ika ni buat biskut raya...kalau dekat dah lama kita ni tumpang sekaki..kekekek..kita pun dah lama tak buat bingka roti ni...sebelum puasa ni segala benda la nak teringin nak makan...kekekek....entah la tak tau nak tengok drama apa...akak tengah terkinja2 duk tunggu mv mblaq nye new song kuar nih...wakakakka

Ummi said...

Asslamualaikum Quinnie....waaaaa ada bingka roti...akak pun suka bingka roti, nak-nak kalau campur kismis...best gilosss...hehee, puding pulak suka yg tradisi jek sebenarnya...ala2 agar2 santan gitu pun ok...setengah loyang leh habis..hehe

quinnie said...

w'salam kak ummi....makcik saya pun tanya...kenapa tak letak kismis ke apa ke...heheheh...lagi sedap ye kalau ada kismis..lain kali nak cuba letak kismis lak...hehehe

Nurul said...

Salam, Kak Q...
ader bingka roti plak kat cni... nak ckitt? sedappp tu... Nurul pun cam Ika gak, suka sangat makan bhgn kerak2 tu.... ;)

quinnie said...

w'salam nurul...memang ramai yg gilakan kerak kalau masak bingka nih...kalau tak berkerak tak puas makan...hehehehe

Rabiatun Adawyah said...

Salam...cantiknya bingka dia..nampak lembut..peberet gak ni...sedapnyer...

che'iza said...

sedap ni Q... selalu kalau mak den dia buat guna kulit roti... roti hailsm... hehhehe

Anna Qawina said...

aku datang nak makan..cepat hidang..nak kejar masa nih..huhu

quinnie said...

w'salam kak tun..tak berapa nak cantik lagi ni kaktun...hehhehe

iza...bila sebut roti hailam ni memang lagi best la guna roti tu...kita pun selalu guna roti tu jugak...sebab dia gebu jek...heheheh

anna...tak sempat duk bersila kes nak cepat beno ye...heheheh..tak pe kita hantar dlm mangkok tingkat ek...kekekek

Cheq Sue said...

eh...hantar CH ni sekali ye...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Quinnie...
Bila baca tag... baru lah mama tahu serba sikit ttg Quinnie.. Ttg menjaga adik tuh mama rasa terharu..mulia betul hati Quinnie semoga allah swt jer yg dpt balas pengorbanan seorg kakak kpd adik :)

Mama pun kalau puding ada sikit slow kat rumah ni..kalau bingka ada laju sikit..hehehe

ibundo said...

Salam Q,
bundo kalau buat bingka roti selalu guna roti yang anak-anak tadika tak habis makan. sayang membazir..

quinnie said...

sue...kita jenuh duk pikir apa la CH ni...rupanya cameron highlands...ingatkat city hunter...wakakakka

w'salam mama...iye lah mama...bila ada tag ni bagus jugak...kalau tak memang saya tak kan citer punya...heheheh....saya pun harap moga Allah beri kekuatan pada saya setiap hari utk tempoh dugaan dari Nya....:)

w'salam kakpah....saya pun kalau ada baki2 roti baik buat bingka...gerenti habisnye...hehehhe

Deliah's Deli said...

acu pecah 8,mmg sesuai bt bingka,nk potong pun senang..x gaduh sapa dpt lebih besar kan. :))

anymz said...

salam Q,akak tak pernah dengar acu pecah 8..mungkin pernah jumpa tapi tak serupa kot..nak kena cari lah.atau acu pecah 8 ni acuan kueh bakar yang selalu org buat bahulu tu ke?

quinnie said...

ha...a del...memang elok je rupa bila dipotong..kekeke..rasa pun sedap...ni tengah excited ngan acu pecah 8 ni...kekekek

quinnie said...

hahhah...kak anim...acu pecah 8 ni sama dgn acu kueh bakar tu..selalu org buat bahulu besar dgn kuih bingka...bahulu kemboja nama dia...kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...