Thursday, 14 July 2011

Agar- agar / puding laici kristal

kes berkenan tengok puding mangga kristal kaknor tu yg buat versi agar2 lak...hehehhe...setengah org panggil agar2 cermin kot...

rupa agar2 bila dah dipotong....comot skit sebab agar2 ni lembut....lebih sesuai makan dlm bekas je sebenarnya....ngeeee

makcik saya teringin nak makan agar2 laici....tapi buah laici nya tak beli...ada stok kordial laici je...dia kata pakai kordial je...dia nak makan yg simple....saya pulak ingat kalau ada buah laici nak buat la puding laici kristal....ni kes terbekenan tengok puding mangga kristal kak nor...hehehhe....disebabkan sejak akhir2 ni asyik duk tengok kat rumah teman2 bloger kalau buat kuihke apa ke mesti kaler2...saya jadik berkenan pulak...saya ni selalunya malas nak buat keje rumit2 ni...tapi sekali sekala tak pe la kan...heheheh...yg ni resepi yg saya pakai...tak sama dgn resepi kaknor sebab saya pakai agar2 tali....agar2 ni lembut macam puding...kalau nak buat memang sesuai pakai bekas2 kecik...tak sesuai utk dipotong....


Agar- agar/ puding laici kristal

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

2 cawan agar2 tali yg telah direndam - saya guna agar2 tali yg berat dia 37.5gm lepas tu bahagi 3 dan ambik 1 bhgn
7 cawan air
3 cawan kordial laici
3 sudu besar gula - kalau nak manis lagi boleh tambah
1 cawan susu cair
secubit garam

Cara2

1. mula2 rendam agar2 dgn air sampai sampai hapus agar2 tadi dlm 2-3 jam cam tu...biar agar2 tu kembang...lepas tu cuci bersih2 dan toskan.

2. masak air yg 7 cawan tadi...isi terus agar2...tak pe masukkan terus sebab agar2 dah kembang....masak sampai didih dan agar2 tadi hancur...lepas  dah hancur agar2 tadi...masukkan gula...lepas tu masukkan 3 cawan kordial laici tadi....kacau2 rata...bila air tu dah didih balik...tutup api.

3. ambik 7 senduk agar2 yg dah masak tadi dan isi dalam periuk yg lain...asingkan dan tepikan. saya pakai senduk gulai.

4. baki agar2 yg ada kat dalam periuk tadi masukkan susu cair dan isi secubit garam...bukak balik api...dan panaskan sekejap je....lepas tu tutup api...cedok dalam 2 1/2 senduk agar putih2 tadi dan masukkan dalam bekas/ mangkok dan letakkan pewarna merah....cedok lagi 2 1/2 sendok agar2 dan masukkan dlm mangkok yg lain dan isikan pewarna hijau...kacau2 agar pewarna rata....sejukkan agar2 tadi...nak cepat keras...letakkan mangkok tadi dalam dulang berisi air...bila dah sejuk masukkan dlm peti ais dlm 1/2 jam dan biar agar2 warna tadi keras skit.

5. kemudian basahkan satu loyang / mangkok kecil2 ...tapiskan baki agar2 susu tadi kedalam loyang/ mangkok dan  biarkan sejuk sampai agar2 tu mengeras.

6. selepas 1/2 atau 1 jam...keluarkan agar2 warna tadi dan potong kecil2...ikutla bentuk apa pun...lepas tu taburkan atas agar2 susu tadi...pastikan agar2 susu tadi sudah mengeras supaya agar2 warna tak tenggelam. lepas tu tuangkan agar2 putih yg diasingkan mula2 tadi keatas agar2 warna....kalau agar2 putih tu cam keras skit...masak kan balik agar2 tu sekejap...elok cair je tuangkan terus atas agar2 warna....biar agar2 sejuk dan masukkan dalam peti ais...dah sejuk boleh la makan.

(nota: yg saya buat ni saya guna loyang besar...tak sesuai sebenarnya....lain kali kalau nak buat ikut sukatan ni saya akan masukkan dalam bekas2 kecil....lain kali kalau nak gunakan loyang besar supaya agar2 ni boleh dipotong...saya akan kurangkan air tu dari 7 cawan kepada 5 cawan macam tu...ni saya main agak2 je..bila dah kurangkan air...kuantiti kordial tu pun mungkin akan dikurangkan sebab nanti terlalu manis pulak...rasa la dulu...nanti saya akan buat lagi untuk versi yg boleh potong.)


10 comments:

Diana @ Melley Mey said...

waaah pepagi dah nampak puding ler... sedaaapnya nie quinnie... ada lg x nie? akak nak ckit... :). ermm.. tapi akak tgk ok jer tu quinnei... cantik gitu... n kalau d bubuh dlm bekas kecik lg cantik kan quinnie.. nie pun dah nmpk cantik

anymz said...

amboi rajinnya buat puding..musim panas sesuai sgt lah puding ni buat membasahkan tekak kan?

ibundo said...

agar2 ni sedap makan lembut-lembut. senang kalau masuk dalam mangkuk kecil dan bila makan terus sudu je. tapi tu lah.. banyak guna ruang untuk simpan pulak.
apa-apa pun, janji sedappp...

che'iza said...

Rajinyerlah ko memuding Q... den ni biler lah nak dtg seru buat puding ni......

Cheq Sue said...

amboi...meriahnye agar2 tu... kalerpul eh.... macam nak sambut raya dah ni Q

Nurul said...

Morning, Kak Q........

Rajinnya akak buat agar2 kalerful gitu.... Mesti sedappp ni, sbb ader rasa laici... Nak ckit,bleh? ;D

ijayuji said...

yuhuuuuuu nuunaaaaaaa tgh meroyannnnn dgn itu jejaka disebalik tabir wakakakaka..... tak tergugat sgt lg hensem LMH lagi :P ahahaha.... baru balik dr kedai baking, nmpk puding ni rasa nak telan jerrrr :D ada lagi tak nuuna???? nak nak nak!!!!

quinnie said...

selamat petang semua...hehehhe...dah petang baru menjenguk rumah balik...kekekke...bz duk zzzzz jer...hahhaha...semalam tak bleh nak tido...sabo je la....

kakdiana...dah habis ler...hehehhe...tak dapat byk pun...iye lah kak kalau letak dlm bekas dadih tu memang cantik je rupanya...hehehhe

kakanim...memang best kalau makan time kering je tekak...hehhehe

kakpah...memang sesuai sgt kalau org yg tak dek gigi makan puding ni...hehhehe

iza...kita ni idak le rajin sgt nak memuding ni..tambah2 nak kaler2 cam gini...hehhehe...ni kategori paksa rela jugak la nak membuatnya...hehhehe

sue...ni persediaan nak sambut raya...kita buat testing dulu...hahahahha

alahai nurul dah habis la...lain kali boleh? hehehhe

hahahhahah...ika...akak duk sengih2 ja bila tengok si joe cheng ni...hahaha tak sangka jugak la boleh tersangkut dgn dia ni..giler suka kat watak dia dlm citer iswak ni...hahahhaha...apa la yg dibelinya...mesti dah siap beli barang nak buat biskut raya nih...hahahahah

Wattie said...

Salam Quinnie,
Wahhh...petang petang cam ni bagus kalau leh dpt puding cam ni, nyaman bila masuk ke tekak, ada lagi tak

quinnie said...

dah sold outla wattie...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...