Thursday, 7 July 2011

Malyee Gyeran (rolled omelette) for oppa!!

ingatkan benda la ye..malyee gyeran nih? rupanya rolled omelette jek...hehehhe...but i likeee!! heheheh

tak berapa nak cantik lagi gulungannya...kena praktis byk kali lagi...:)..yg ni saya taruk cili merah..
yg ni masa 1 time buat....guna kuali kecik dia tak nampak sgt gulungannya....yg ni saya taruk daun bawang..

Buat malyee gyeran ni sebab dah terpengaruh sgt ngan drama2 korea  dan kpop...hehehehhe...suka tengok bentuk dia....lepas tu rasa telor ni pun best...mungkin sebab kita gulung telor ni...tu dia tak masak kering sgt cam telur dadar...cam lembut2 skit telor ni...makan ratah pun best...cousin kata...ngape yong masak skit sgt...lain kali buat la byk2...heheh dia pun suka meratah je telor ni...kalau tak gambar kat atas tu penuh telor nya...tapi dia dah ngap sebelum saya sempat snap gambar...heheheh...cepat2 suh dia stop makan..nanti yong tangkap gambo dulu lepas tu baru boleh sambung makan..heheheh....resepi ni saya dpt dari blog maangci...dia memang buat khusus blog ni tuk masakan korea...bleh tengok kat sini...maangchi . to maangci...thank you so much....

 masa memula buat tu kekok jugak sebab tak biasa nak gulung kan dia...telor ni kena gulung masa kat dlm pan lagi...tapi lepas 2-3 kali dah o.k dah...apa2 pun memang akan selalu buat la malyee gyeran nih...suka makan dia...sampai2 tu teringat kat oppa di koya...hahahahha

Malyee gyeran


Bahan2

3 biji telor ayam
1/5 cawan bawang besar didadu halus- kalau byk sgt kurangkan..sebab tak bleh letak byk sgt nanti susah nak gulung
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu teh lada hitam serbuk- boleh tambah kalau rasa tak cukup
cili/ daun bawang - dipotong halus - letak skit je

Cara2

1. mula2 pecah kan telor dan masukkan dalam  mangkok. kemudian masukkan bahan2 lain dan pukul telor tadi...tak yah berbuih sgt...biar rata...panaskan kuali non- stick...isi skit je minyak...ratakan..

2. bila minyak dah panas skit boleh masukkan adunan telor tadi...jgn letak semua sekali...letak dlm satu senduk...ikut la kuali besar mana...kalau tak penuh lagi telornya dalam kuali boleh tambah lagi sampai la penuh rata dalam kuali tu....tapi jgn buat tebal...telor ni eloknya nipis je...jgn tebal sgt...api jgn kuat sgt...pelan je...tunggu sampai telor tadi 3/4 masak...agak2 bahagian bawah dia cam boleh diangkat...boleh la mula proses menggulung telor...lipat2 telor pelan2...sambil tekan2 skit je..jgn kuat sgt...bila dah siap gulung..biar sampai telor tadi dah masak...boleh nampak kulit dia cam nak kuning2 skit..jgn sampai kulit tadi kuning sgt/hangus sebab nanti rasa cam telor dadar lak...lepas tu angkat letak atas pinggan...masak sampai habis adunan telor tadi...tepikan telor tadi dan biarkan ia sejuk.

3. bila telor dah sejuk...baru boleh potong2 kan ia dan susun atas pinggan...dah siap...boleh dimakan begitu saja...dgn roti atau dgn nasi...

(nota: guna kuali jgn yg saiz kecik sgt sebab nanti tak nampak sgt dia nye lapis2 gulungan tu....saiz sedang...masak dia utk yg mula2 tu...minyak tak yah tunggu panas sgt..sebab telor cepat hangus dan nanti dia jadik cam telor dadar biasa...agak2 minyak dah panas skit je dah boleh letak...minyak jgn letak byk...sebab nanti susah nak gulung....kalau nak letak bahan2 lain pun boleh...janji semua bahan tu kena hiris halus sebab takut telor tu pecah2 kulit dia masa nak gulung....)


15 comments:

HaSue said...

Dah cantik sgt dah gulungannya tu kak Q.. bak sini segulung!agak2 berapa gulung baru kenyang nih?hehe

Anna Qawina said...

nak 6 gulung ye omma!! haha

Cheq Sue said...

Q... macam mana nak sebut ni... sesenang kata telur goreng je lah... he he he

Wattie said...

Salam Quinnie,
WAhhh resepi baru lagi ni, kalau dapat kat akakla, akak nak tarok sos kat atas dia, ataupun mayoinaise sebelum makan, ok tak...

ijayuji said...

Salam kak! kalau bahsa jepunyerr tamagoyaki, naik nyampah dah keja nak menggulung telor ni buat bekal sbb laki kita suke huh! ok lah tuu akak nak cantek mcm mana lagiii haish! ni kalau oppa2 npk terus nak masuk minang wakakakak...

quinnie said...

hasue...tengok kat dlm drama tu cantik je gulungan nya...tu yg cam tak puas hati lagi tu...kekekek

hahahha...anna...byk tu 6 gulung...mau dekat 10 biji telor baru leh dpt...kekekek...kena ternak ayam la cam gini...kekekek

heheheh cheq sue...kita pun tergeliat lidah nak menyebutnya...kekkeek

kak watie...nak letak mayo ngan sos cili pun best...tapi dia makan gitu2 je pun dah best dah....heheheh

ika kita baru je belajar nama jepunnya tadi dari kak hunny kot..dia hantar laporan kat myr...kekekek...memang best la telor ni ika...patut la hb awak suka...tapi part menggulung tu aiseyy men.....kalau tak cantik tak puas hati la pulak...hehehhe...

ika...kalau oppa especially LMH yg masuk minang...aisshhhhh...tak boleh tido la jawabnya...asyik duk tenung muka dia jek...hahahahha

lina_pg said...

dah cantik tu gulungan tu..mstibdk2 suka mkn ni..nmpk cam bite size tuh,meh 3-4 ketoi baru kenyang hehehe

nuwairani ismail said...

agaknya kan, kalau makan dengan kuah yong tau fu pon sedap je kan?

quinnie said...

kak lina....budak2 tak sempat nak makan...yg kakak budak duk ngap dulu...hehehhehe

nuwairani..kalau kuah yong taufu entah le..rasa cam tak berapa nak ngam ler...hehehhe

Deliah's Deli said...

berbelit lidah nk menyebut ni..meh sini 10 ketul br blh sebut betul2 agaknya :)

quinnie said...

del kita pun bila nak sebut duk tengok balik nama malyee gyeran ni kat atas...asyik lupa je...dah banyak kali sebut baru le ingat...kekekeke

CT Delima said...

As'salam Quinnie

lama nya tak sampai sini. tup2 keluar satu menu yang payah nak menyebutnya.. hehehe. kak ct dan Hubby ni peminat setia drama korea dan pelakon2nya siap anak2 bujang pun boleh menyanyi sama lagu korea ni..hihi.

resipi menarik tapi nak mencuba macam kena pikir dua kali kot. sebab tak biasa makan. kalau cuba apa salahnya..kan..kan.. kannn..hehehe

quinnie said...

w'salam kak ct....tak sangka ramai jugak peminat drama korea nih...hehehe...anak2 muda sekarang memang tengah trend minat kpop nih..kita yg 30an ni pun minat jugak...kekeek

rasa macam telor dadar jugak kak...tapi dia lembut skit...ni kalau buat mesti anak2 bujang akak gumbira tengok hidangan kat atas meja...heheheh

Diana @ Melley Mey said...

wah nama... hehehee... nampak cantik n kemas gulungannya tu n sedap nie kalau dapat seketul... e'eh x cukup ler.. nak byk ketul gitu.. hehehe
ermm.. kami pun peminat drama korea gak tau quinnie.. kecuali hubby diana x minat.. hehhehe...

quinnie said...

la ye ke...diana pun minat gak...kekekek...tak sangka jumpa ramai gak geng...hehheheh...memang tak cukup makan seketul...kena berketul2 baru kenyang...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...