Tuesday, 20 December 2011

KUAH KACANG SOTONG dan nasi impit

tiba2 saya jatuh cinta dgn kuah kacang sekarang ni...hahhaha..tapi kena ada sotong la kat dlm dia..:)

gandingan terbaik..nasi impit dan kuah kacang sotong ni...tersangat sedap pada pandangan saya...:)

saya mulakan hari ni dgn menu kuah kacang sotong dan nasi impit....kuah kacang sotong masak sendiri..nasi impit pakai yg segera je...hahahha....ada lebihan nasi impit dlm 3 peket yg tak direbus lagi...nak simpan lama takut tak elok pulak..last2 saya masak jugak walaupun malas sgt sebenarnya....hehehe..kebetulan makcik pun teringin nak makan lontong...saya pun setuju je la dgn permintaan dia....bila dah setuju tu duk pikir balik..alamak..macam2 benda nak kena masak nih..aiseeyyy..jadiknya seharian la kat dapur..masak lontong...kuah kacang ni dan rebus nasi impit...saya paling malas sekali nak buat kuah kacang ni la..sebab kena buang kulit kacang tu..hmmmm...namun begitu...rasa berbaloi sgt saya masak kuah kacang ni sebab ianya sangat lah sedap pd pandangan saya..hehhehe

biasanya saya masak kuah kacang letak daging..kalau tak pun letak udang kering je....biasa masak tak habis pun kuah kacang kat rumah ni...mesti berbaki..tapi kuah kacang sotong ni..bayang minyak yg berlinangan tu pun tak nampak dah...hahahha...saya cakap kat makcik..lepas ni nampaknya kalau kat rumah ni nak buat kuah kacang memang kena beli sotong..sebab kita kalau dah rasa sedap satu benda tu memang susah skit tekak nak terima masakan lain....makcik pun setuju dgn kenyataan saya tu...kekeke

saya memang bukan peminat nasi impit dan kuah kacang..tapi disebabkan kuah kacang sotong ni..saya makan banyakkkkkk..hehhehehe..memang sedap masa makan tu tergigit2 sotong yg liat2 skit tu..hehehhe

k lah dah panjang lebar bercerita..meh kita tengok resepi....saya guna resepi KUAH KACANG SHINEE yg saya pernah masak dulu....tapi kali ni tambah sotong dan ada la edit2 skit bahannya..:)


KUAH KACANG SOTONG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

200gm kacang tanah - disangai dan dibuang kulitnya
30-40 cili kering -direbus dan blend
3 sudu besar udang kering*
4 bawang kecil*
2 buah keras*
1/2 ibu jari belacan*
1 serai*
2 bawang putih*( bahan* diblend)
3 cawan santan 
air secukupnya
2 senduk minyak masak
garam
5 sudu besar gula
1 sudu besar mumbung gula melaka yg diracik
2 keping biskut petak/merry (biskut petak tu kalau tak dek yg biasa..nak pakai yg bergula pun boleh je..:)
1/2 kilo sotong kering- saya beli yg dah siap kembang
1 kiub ayam
sedikit air asam jawa

Cara2

1. mula2 sekali...basuh bersih2 sotong...kerat2kan sotong tu ikut saiz yg kita suka...kemudian didihkan air didalam periuk..bila dah didih..masukkan sotong...dan masak dlm lebih kurang 20 minit...atau hingga sotong tu masak....lepas dah masak toskan sotong tu....tepikan..kita masak dulu sotong ni utk buang air sotong tu..jadiknya bila masuk dlm kuah kacang..kuah tu tak berair dan pekat je nanti kuahnya..

2. mula2 panaskan minyak...kemudian masukkan bahan2 blend....tumis hingga terbit minyak dan cili masak....masa proses memasak cili ni..boleh tambah air jika perlu...

3. bila dah masak cili tadi... masukkan santan dan sedikit air...air asam jawa sedikit....masukkan juga gula merah dan gula pasir....kacau lagi hingga kuah didih...masukkan garam sedikit...dan juga kiub ayam..bila dah didih..masukkan kacang tanah...kacang tanah ni saya tumbuk guna lesung batu...ada yg lumat dan ada yg kasar skit...tumbukkan jugak biskut petak hingga lumat dan masukkan kedalam kuali.

4. kacau2 lagi kuah kacang tadi...kecilkan apinya...masak hingga terbit minyak  lepas tu..masukkan sotong..kacau2 rata....kalau rasa macam tak cukup kuahnya..tambah lagi santan....nanti akan terbit minyak hasil dari santan tu...rasa masin dan manisnya....dah o,k tutup api. sotong tu saya tak kacau lama...dlm 5 minit kot.

5. bila kuah dah masak..boleh la dihidang dgn ketupat/ lontong..nak makan dgn cucur pun sedap...:)

(NOTA: masa saya masak ni...udang kering kat rumah saya dah habis...jadiknya..apa saya buat....saya guna kepala udang yg ada kat rumah ni sebagai bahan penumisnya....kiranya masak saya tumis cili tu hingga terbit minyak kat cara2 no2 tu...saya masukkan sekali kepala udang ni..kacau2 la sama..tapi hati2 kena kacau selalu takut nanti hangit...bila nak masukkan kacang baru saya keluarkan kepala udang ni....


cara mudah nak goreng kacang tu...saya tak goreng pun sebenarnya...saya masak pakai oven je...panaskan kejap oven..lepas tu masukkan kacang dlm loyang....bakar la sampai masak...kena la perhatikan selalu kacang ni...bila dah garing keluarkan dari oven...dan ramas2 guna towel kecik..lepas tu tampi utk buang kulit dia....cepat dan senang kalau guna kaedah ni...kacang tu seeloknya tumbuk utk dptkan kuah kacang yg lebih sedap..memang la malas kan..tapi hasilnya berbeza dari kita blend je...)


18 comments:

AZLITA AZIZ said...

salam Quinnie...

Akak tak pernah lagi buat kuah kacang ada sotong..
nampak macam menarik aje ni..
nanti boleh cuba! ada kelainan sikit dalam penyediaan kuah kacang..
Idea yang menarik Quinnie..

Naz / Nadz COSK said...

Asalamualaikum Q..
Menarik ni Q.. Kak Naz tak pernah makan kuah kacang yg ada sotong dlmnya.. Rajinlah Q ni..

quinnie said...

kak ita...sedap sesangat bila makan dgn nasi impit kak...saya pun tak sangka sedap..hahahha..biasa buat sambal tumis sotong biasa lepas tu letak je kacang..tapi kali ni saya guna resepi kuah kacang taruk sotong..memang terbaik rasa dia..kekekek..cuba lah kak..Insyaallah tak rugi..:)

kak naz...tekak punya pasal memang kena rajin saya ni..hahahah...aduiii..lepas ni buat kuah kacang mesti kena letak sotong..kekekke..meh dtg umah makan kak naz...:)

Chik Mimi said...

wah Q guddd idea,selalu MIL akak letak udang ni ade sotong

quinnie said...

kak mimi..saya pun tak terpikir nak buat macam ni dulu..sekali buat terus chenta dgn ini resepi...hehehhe

hazila said...

Akak pernah letak ayam dalam kuah kacang.

quinnie said...

kak zila..wah..boleh cuba nanti letak ayam pulak..hehhehe..mesti sedap..terasa rasa ayam kat dlm kuah tu..:)

chikadakbiru said...

wah..tak pernah cuba lagi sotong dlm kuah kacang nih..pandai betul Q cipta resepi yer... :))

CT Delima said...

As'salam Quinnie

k.ct suka sambal kacang lagi2 makan denagn nasi impit perghh...memang tak tolak tepi. Tapi kalau sambal kacang sotong pulak fav Hubby lah. dia memang suka sotong masak dengan sambal kacang ni..bertambah2 tu kalau makan :)

Amie said...

mak datuk! apa Quinnie buat ni..... pantang tengok nasi impit tau, tak kisahlah cicah apa pun, tapi kalau dah lauknya begini...pengsan terus, kalaulah kita duduk berjiran...kak amie tak malu-malu hulur pinggan kat Quinnie!

Ummi said...

Assalam Quinnie...terliurnya akak tgk nasi impit n sambal kacang tuh....ada lg x, meh tukar dgn Maltesers Square tu seketuii dgn nasi impit kuah kcg semangkuk, boleh eh? ^__^

quinnie said...

ck...saya biasa masak sambal tumis sotong taruk kacang ni..tapi tak pernah guna resepi kuah kacang yg biasa saya buat tu taruk sotong..tak sangka sedap pulak rasanya..hehehhe...

kak ct..kalau masak cam gini mesti byk hb akak makan..saya yg tak suka sgt nasi impit ni pun terasa sedap sangat makan dgn kuah kacang ni...hehehe

kak amie...hahhahah..memang tak leh diet kalau dpt kuah kacang sotong ni..asyik nak ngap je kejenya...hahahhah

kak ummi...boleh je kak...duk dekat2 lagi bahaya ni kak..ada je benda nak dimakan.semua sedap2 pulak tu..hahahha

Liza said...

salam Q....1st time dgr kuah kacang sotong ni...menarik utk dicuba ni...

Zaliedana said...

Assalam kak,sy suka kuah kacang,kalo cicah cucur udang ke tauhu sumbat ke,adeiii sedapnyer,Nih akak letak sotong n mkn ngan nasi impit lak lagilah bertambah sedap..

quinnie said...

kak liza...memang menarik kak..tak rugi cuba..pasti licin...hhahahha

ct...memang sedap kalau buat cicah cucur dan seangkatan dgnnya...hehhehe..tak cukup lagi ado...kekeke

Wani said...

SALAM QUINNE

x pernah dengar la kuah kacang sotong .... ni... mesti sedap neh dn nasi impit lagi .. kalau kat rumah ni nak buat kalau ada resepi sotong teragak2 ... sebab mak yang x blh nak makan sotong .. alergik .. .. alahai .. makan

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam quinnie..mmg sedap sekali sekala mkn nasi impit nie..biasa k.atie isi daging lam kuah kcg..tp isi sotong,ada kelainnanya.

quinnie said...

wani..memang sedap wani..cuba la buat..tapi dah tukang masak lak alergik ek...heheeh..tak pe..boleh je ganti dgn ayam or daging..:)

kak atie...memang sedap kak..saya yg tak suka nasi impit ni boleh makan berkali2 dgn kuah kacang sotong ni...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...