Saturday, 10 December 2011

TALAPIA MASAK SERAI

menu simple dan cepat dimasak..hehehe

kalau ada lebihan ikan semalam..elok sgt buat masak cam gini...timbul balik selera nak makan..hehehe

mula2 nak cerita pasal peristiwa gerhana bulan penuh yg akan berlaku malam ni...kalau sape2 perasan..tahun ni byk betul peristiwa gerhana ni....saya kebetulan dengar soal jawab agama kat radio ipoh semalam..tu yg dapat tahu tu...tazkirah yg sangat berkesan dari ustaz tu semalam...antara kata2 ustaz tu...apa terjadi kalau waktu gerhana... contohnya waktu gerhana matahari....kita anggarkan waktu bergelap tu sekejap saja..tapi ia berlarutan dan Allah gelapkan terus bumi ni? subhanallah..takutnya waktu dengar tu..antara pengajaran yg patut kita pikirkan...apa akan terjadi agaknya..mau semua takut dan terus tunjuk sujud pada Allah waktu itu juga rasanya....waktu utk solat gerhana utk hari ni..dari pukul 9 malam hingga 1 pagi...Insyaallah kalau berpeluang nak jugak buat solat gerhana ni....bukan selalu dpt peluang ni kan? sambil tu dapat jugak menginsafkan kan diri ....dan mengingati kebesaran Allah serta tekad utk tunduk patuh kepadaNya.

k lah..kita cerita pasal resepi ni pulak...menu simple je...guna ikan lebihan semalam yg tak habis dimakan..jadiknya pagi tu saya masak ikan ni berkuah skit..ikan talapia biasa nya kalau digoreng dan tak habis makan..pagi esok tu isi dia macam keras skit....jadiknya memang sesuai la masak simple2 cam gini...terus licin..hehehe


TALAPIA MASAK SERAI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 ekor ikan talapia yg telah digoreng
2 batang serai dihiris halus*
10 cili padi* - boleh kurang kalau tak nak pedas
2 bawang merah*
2 bawang putih*
sedikit belacan* ( bahan ditumbuk lumat)
sedikit air asam jawa
garam dan gula
sedikit sos ikan
1 biji tomato didadu
air secukupnya

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dalam kuali..kemudian..tumis bahan tumbuk hingga terbit bau dan bawang2 tu kuning skit....kemudian masukkan sos ikan, air asam jawa dan tambah  sedikit air sebagai kuahnya....masak hingga kuah didih.

2. lepas dah didih kuahnya...masukkan garam dan gula sedikit....masukkan juga buah tomato....lepas tu masukkan ikan...biar sekejap..nampak macam kuah dah menyaluti ikan..boleh tutupkan api dan angkat utk dihidangkan bersama nasi putih.  boleh hiaskan dgn timun sebagai pelengkap hidangan.

8 comments:

Chik Mimi said...

Rajin sungguh la Q ni,akak talapia tak boleh nak p sbb ada bau heheeh mmg tak pandai makan ikan sungai
;)
Q MIL akak ada bagi resepi sagon bakar tu tapi tak de sukatan nanti akak letak kat tempat sll kita sembang ye

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
benar tu kata Ustaz, banyak maksud dan makna tersirat di sebalik pelbagai fenomena alam yang berlaku.

Suka sangat makan ikan talapia tapi hanya jumpa sekali-sekala saja, biarpun masakan tu ringkas tapi sedap dimakan ye Quinnie.

quinnie said...

kak mimi....saya ada jugak ikan sungai yg tak lalu nak makan..especially kalau yg jenis besar2 ni dan byk lemak2 dia tu...takat goreng tu boleh tahan lagi..tapi kalau nak gulai2 ni emmmmm.payah skit nak telan..kekeke

kak amie...betul tu kak..kadang2 kita terlupa perkara yg tersirat disebalik kejadian....:)

Liza said...

salam Q...kat umah akak ni pun kalau ikan grg kunyit jer mmg selalu sgt xabis..biasa akak akan grg pedas atau buat paprik, bru la licin ikan tu...hihihihi

quinnie said...

betul tu kak liza..nak makan gitu je rasa cam dah tak best ikannya sebab dah sejuk..buat masak gini..baru cepat je licin..hehehe

Wani said...

salam quinnie

ohh mlm ni peristiwa gerhana ya .. sib baik terlintas nak klik blog ni.. hihi .. terima kasih tolong peringatkan .. bahan-bahan nak buat ikan tu simple je .. mesti sedap ...:)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Ermm..mmg betul kata Q tu. Usahkan bergelap kerana gerhana matahari, bergelap tgh malam sbb letrik terputus pun dah gelabah.. Inikan pula kalau seluruh alam...Masyallah...tak dapat dibayangkan..

Q, kak Naz suka talapia masak goreng berlado.. Sedapnya...Kecur lak.. Tapi kalau masak serai ni Q nak bagi akak, akak bedal jugak..hehehehe

quinnie said...

wani..kita ingat semalam nak kuar la jugak tengok gerhana tu..tapi malas la pulak..hehehe

kak naz...ye la kak...tak terfikir pun sebelum ni kan? bagus ceramah ustaz tu...:)

saya pun suka kalau masak berlada...tapi ni kes nak cepat..berlada kena rajin skit tumis cili tu..saya malas...hahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...