Wednesday, 14 December 2011

Nasi lemak daun pisang

dah lama teringin nak makan nasi lemak balut daun pisang ni...:)

gemok2 nasi lemaknya..ni kalau jual...rm 2.50 satu..hahaha

menu nasi lemak daun pisang ni memang dah lama sgt saya nak buat....sejak tak dek pokok pisang ni..tekak gatal la pulak nak makan nasi lemak berbungkus daun pisang...kebetulan daun pisang ambik dari kg hari tu ada lagi...saya pun cepat2 la buat nasi takut nanti daunnya tak elok dah kempunan pulak..hehehhe

suka dgn aroma daun pisang yg menyebabkan nasi lemak yg biasa2 je saya masak ni jadik berselera nak makan...hehehe

Nasi lemak daun pisang

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

bahan2 nasi

2 mug beras
2 1/2 mug santan
1 bawang merah
1 bawang putih
sedikit halia
2 daun pandan di simpul
sedikit garam

cara

masuk semua bahan dlm periuk elektrik....tanak macam biasa...dah masak gembur2 kan nasi...biarkan sekejap....dan bungkus nasi dlm daun pisang bersama hirisan timun...telor rebus dan sambal tumis.

bahan2 Sambal tumis

1 mangkok ikan bilis
1/2 cawan santan
20 cili kering di rebus kejap dan toskan*
sedikit belacan*
1 bawang besar*
4 bawang putih* (blend bahan*)
1 bawang besar dihiris
garam dan gula
sedikit air asam jawa

Cara2

mula2 panaskan minyak...tumis bahan2 blend sampai pecah minyak....kemudian masukkan santan...garam dan gula serta air asam jawa...biar didih......masukkan ikan bilis dan bawang hiris...masak hingga terbit minyak..kalau nak berkuah..tambah la air skit....ikan bilis boleh digoreng dulu jika suka...saya malas nak goreng...hehhehe..kalau nak tumbuk2 kasar pun boleh jugak...ikut selera..:)

bahan sampingan

telor yg telah direbus
timun yg dihiris
daun pisang yg telah dilayur


16 comments:

CT Delima said...

As'salam Quinnie

Selamat pagi, sejuk tak kat snaa tu, ker masih nak tarik selimut..hihihi. K.ct tengok nasi lemak ni macam nak buat gak lah untuk makan lunch nanti. anak2 pun memang suka, tak payah banyak2 sangat bahan kan. ada telur masak sambal dengan timun pun anak2 ON jer..hehehe

K.ct selalunya kalau nak simpan daun pisang ni k.ct gulung dalam aliminium foil dan simpan dalam petiais. tahan jugalah lamanya.

Liza said...

salam Q....nasi lemak daun pisang 4 bungkus...kasi habis yer...sambal lebih....ihihhiihi

quinnie said...

kakct..terima kasih atas tips simpan daun pisang tu....boleh dicuba nanti...sayang la daun pisang sekarang ni sejak tak dek pokok...hehehe

liza...larat ke nak habiskan sampai 4 bungkus? hahahha

Sheila Shafeareen said...

As'salam hemmm mg le terbau2 nasi lemak daun pisang sampai sini...harum semerbak...sdp tu nak pulak tang sambal nya he,,,,,,,5 bungkus...

quinnie said...

kak shiela...hahhaha...saya sambal mesti kena letak lebih....org jual skang tak puas makan kalau beli...hehehe

ady said...

as-salam q
sungguh sedap mkn nasi lemak daun pisang..lebih harum nasi lemak tu...

Chik Mimi said...

Q sedapnya nasi lemak daun pisang ni wangi aje

Ayu said...

Assalam Q,
waduh kalau Q kasi akak ni satu bungkus tak cukup tau..at least 2 bungkus ah..akak suka makan atas dau pisangnya tu..wangi aje bau nasi lemak tukan..kecur dah ni QQQQQQ!!!

tun_telani said...

kak Q!!! sedapnyer!!!!!!!! mmg bertambah2 selera nyer bila mkn alas ngan daun pisang..

Nieza said...

wahh nk order jugalah nasi lemak daun pisang ni 2 bungkus yer..haha sini daun pisang ada jual tapi yg frozen punya selalu bungkus kertas jer tapi kalau dapat daun pisang memang best ni:)

Yana Shaiful said...

Baru pg tadi yana mkn nasi lemak alas daun pisang tp yg beli je lah hihii..sedapnyaa ^-^

Amie said...

Selamat petang Quinnie,
dah nak senja baru dapat masuk dapur Quinnie, nasi lemak pun dah habis, nak bagi Quinnie donut kentang ikut resepi Quinnie, tapi dah masukangin dah... hu hu huuuuu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..nasi lemak 3 bungkus ya!

quinnie said...

ady..nasi lemak yg saya masak ni rasa biasa2 je....daun pisang tu yg buatkan dia jadik sedap skit...hahaha

kak mimi...dulu ada pokok pisang malas je nak balut nasi lemak..tapi sejak tak dek pokok..terlebih rajin pulak...hehehe

kak ayu....meh gi pasar carik daun pisang meh..kita beli buat stok simpan kat umah...kekeke

tun..kat kg lagi ke? boleh la ambik daun pisang buat nasi lemak..hehehhe

kak nieza..alahai sian dia...masih ada bau ke kak daun pisang frozen nih? hehhehe

yana.kita pun kalau nak beli nasi lemak mesti ambik yg ada alas daun pisang baru berbaloi rasa beli..hahhahah

kak amie..ooo dah buat donut ye...nanti saya jenguk umah akak..:)

kak atie...ramai duk order hari ni....habis licin ni kak....hahaha

Sonia (Nasi Lemak Lover) said...

This is my all time favourite, simple and yummy nasi lemak, bagi satu sekarang, hahaha!

quinnie said...

memang betul2 minat ye sonia..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...