Monday, 31 October 2011

Agar2 santan pandan

terbekenan dgn agar2 hasue baru2 ni..kita pun teruja nak cuba..:)

dah lama betul tak makan agar2 bersantan ni...

Assalammualaikum semua....dah lama jugak saya tak buat agar2...terkenan dgn agar2 santan hasue yg cantik jelita..sampai hijau mataku memandang...hehehhe...saya ni memang malas nak buat puding2 ni...kecuali kalau dah teringin sgt...kebetulan tekak memang nak makan puding...sekali terlihat kehijauan agar ni dan daun pandan pun tengah byk..jadiknya saya pun cuba la buat agar2 ni..lagi pun dah berkurun tak makan agar2 ada santan ni...dulu2 makan waktu kecik je..itu pun makcik yg masak..memang saya suka...:) suka dekat rasa lemak2 santan tu dan manis agar2 tu memang sedap jadiknya agar2 ni....nak buat pun senang...:)

k lah..saya nak ucapkan terima kasih pada hasue yg mengetengahkan resepi ni...resepi ni hasue ambik dari blog kak paty...terima kasih pada kalian berdua...:) mintah halal ye resepinya...saya letak kat sini pulak..senang nak buat rujukan kalau nak buat lagi...:) kalau nak tengok versi hasue dan kak paty..boleh klik kat link kat bawah ni ye...:)


AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

Sumber:Paty's Kitchen@patyskitchen.blogspot.com
copy n paste : hasue
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2:
  • 10 g agar-agar serbuk- saya ganti dgn agar2 tali dlm satu cawan penuh
  • 1 cawan gula
  • 1100 ml air- saya guna 3 cawan air....1 cawan air tu saya blend dgn daun pandan
  • 170 ml air campur dengan1 paket serbuk santan-hasue guna santan kotak 200ml- saya guna 300 ml santan
  • 1 biji telur
  • secubit garam
  • 5 helai daun pandan-hasue guna pati/pes pandan
  • saya tambah pewarna hijau skit
Cara2:
  1. Masak air dengan gula sehingga gula hancur.
  2. Masukkan serbuk agar-agar dan kacau.
  3. Pukul telur dengan serbuk santan dan perlahan-lahan masukkan ke dalam agar-agar.
  4. Biarkan mendidih sehingga adunan santan timbul dan berbintik-bintik.
  5. Tuangkan ke dalam loyang/acuan. Biarkan sejuk dan membeku
cara saya:

saya rendam dulu agar2 tali dalam 2 jam..kemudian masak agar2 dengan 2 cawan air..dah hancur agar2..saya masukkan gula dan air berdaun pandan..masak hingga didih...kemudian saya masukkan pewarna hijau sedikit....

sementara masak agar2 tadi...pukul skit telor dan masukkan kedalam air bersantan....pukul rata...sekejap je...bila dah didih  agar2 tadi..kemudian masukkan pelan2 telor bersantan...kacau2 hingga santan timbul dan berbintik2.


saya tapiskan agar2 ni dulu dan kemudian baru masukkan kedalam loyang yg telah dibasahkan terlebih dahulu..biar sejuk seketika dan kemudian boleh la disimpan didalam peti ais. makan bila dah sejuk..:)

18 comments:

ady said...
This comment has been removed by the author.
ady said...

as-salam quinnie
Ahhh..dah mkn gulai lemak perut terus mkn agar2 santan pandan..sejuk perut mkn agar2 tu..

quinnie said...

ady..baru saya perasan.dua2 pun santan..hahahha..adehhhh

Anna Qawina said...

salam Q...meh sikit, panas ni sedap pekena yg sejuk2..ada kan lagi dlm esbox? jgn kedekut..

eh..agar2 tali tu nak kira mcmna ya? ada beli tp tk reti nak guna..kira gumpal agar2 tali tu dlm cawan ke mcmna? hehe..malu eeiii..dah tua tak reti lg..

Ucu Faridah said...

ucu pun sebenarnya minggu lepas ada buat agar2 pandan ni ..tapi tak sempat nt edit lagi pic..
apa2 pun agar2 ni mmg sedap...

quinnie said...

hehehe...anna....agar2 tali tu..kalau beli yg 20gm..bahagi dua..lepas tu basahkan dgn air....ukat guna cawan kopi lutsinar tu...kalau dak pun...ambik skit agar2..basah kan..lepas tu masukkan dalam cawan dah ukat..tambah2 la sampai penuh cawan....lepas tu biarkan agar2 direndam dgn air 2 jam..lepas tu baru boleh masak macam biasa...

quinnie said...

ucu memang betul tu..sedap agar2 ni..hehehe

lina said...

salam quinnie - pernah masak agar2 gini tp takut keras...Q nya agak2 ni nampak lembut.

quinnie said...

kak lina..saya buat ni elok je lembut...kiranya elokla nak kelurkan dari mould tu....tak pecah..hehhehe

Amie said...

hadoiii.... tengahari panas begini dihidang pula dengan agar-agar hijau... tak cukup sepotong ye Quinnie... nak lebih... he hehehhh

chikadakbiru said...

salam q...rajinnyer q ...tak terkejar tgk menu q nih..akak copy resepi YP ...tgk la kot malam kang rasa rajin ingat nak buat...kalau susu tuh ganti dgn susu cayaq bole dak?

quinnie said...

kak amie..hehehhe...saya kelmarin..bagun2 je terus ngadap agar2 ni nak sejukkan tekak..heheheh

dina..alahai..org lain lagi laju menu2nya dari kita ni ha...hehehe..santan tu...sedap kalau guna santan..kalau guna susu rasa lain skit..rasa cam susu.tapi boleh je kalau nak cuba..:)

tun_telani said...

lamanya x makan agar2 santan nih.. kdg2 kt kenduri ada jugak org serve agar2 santan nih. tun xpernah buat sendiri.

quinnie said...

tun..buat le sendiri..senang je...hehehhe..kita sebab dah berkurun tak makan tu yg buat..lain kali nak guna gula merah pulak....:)

Nurul said...

Aha, ada agar2 santan plak ni... adeh, sedappp sungguh kalau dpt tgahari ni.... Nurul x biasa guna agar2 tali... biasa guna serbuk jer... :)

quinnie said...

nurul.kita lak suka guna yg tali..hehehe..tapi serbuk memang la senang keje..:)

cik cek said...

Rasa sejuknya menelannya...nyaman....:D

quinnie said...

kak cek..memang sedap nelannya sejuk2..heehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...