Tuesday, 18 October 2011

Asam pedas ayam...dan Alfatihah


Assalammualaikum....tiba2...baru sat tadi makcik dapat berita...Ustaz Adam yg mengajar kelas tafsir dia meninggal dunia....meninggal dalam kereta waktu nak pegi kelas mengajar tafsir pagi tadi.....Allahhuakbar...saya tak mengenali secara peribadi arwah ni cuma mendengar cerita je dari makcik pasal kelas dia tiap2 hari khamis...muda lagi orgnya..dlm 30an....tadi makcik bagi tau...ustaz ada cakap...masa baru2 ni dalam kelas arwah..arwah ada kata....'macam mana lah agaknya perasaan kita bila bertemu dgn Allah'..subhanallah....kata2 seorang pentafsir Al-quran....berbanding dgn saya yg hidup lagi ni....sungguh menginsafkan diri....Alfatihah buat Allahyarham ustaz adam....

entry pasal gulai ayam  ni saya dah siap buat karangan sebelum dpt berita ni...

teringin nak makan asam pedas ayam....saya tak pernah masak asam pedas guna ayam ni...pernah makan je..itu pun org yg masakkan....teringin nak makan asam pedas lepas tengok mas@duniaku masak asam pedas ikan patin guna resepi kak anim....ada kelainan sebab bunga kantan dan daun kesum tu di blend....tu yg rasa nak cuba....saya ada tambah skit rempah kari sebab saya ni kalau asam pedas yg saya masak sendiri macam tak leh nak telan..hehhehe..pelik kan...boleh termuntah..tapi kalau org lain masakkan tak pe pulak....tu yg selalu nya saya masak asam pedas mesti style melaka..nak carik jalan selamat...hehheheh....

saya copy n paste dari rumah mas...terima kasih mas...dan kak anim jugak....:)..resepi asal guna ikan patin..saya ganti dgn ayam...


Asam Pedas Ayam
Resepi : Kak Anim
copy n paste: mas@duniaku

Bahan :
  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah - Mas guna ikan patin - saya guna ayam
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis- saya tak letak sebab guna ayam
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi-saya letak terung kecil
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit - Mas tukar ngan kunyit hidup
  • sedikit serbuk lada hitam
Cara memasak :
  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan- saya tak buat ni sebab guna ayam...
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biaekan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.

13 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Al-Fatihah ke atas roh Allahyarham.. moga rohnya d cucuri rahmat..

wah nampak sedap ler asam pedas tu quinnie... akak teringin nak masak tp beberapa hari nie asyik sakit kepala jer.. huhu.. terliur tgk asam pedas tu tau...

chikadakbiru said...

alfatihah buat arwah ustaz adam..Semoga Allah menempatkan beliau dikalangan org yang beriman..

saya tak pernah lagi cuba buat asam pedas ayam..sbb kat umah ni..kalau asam pedas..laku dgn ikan aje :)...tp nanti nak try jugak la utk mulut sendiri hihihi :))

quinnie said...

kak diana...saya pun tak berapa nak sedap perut hari ni..rasa cam panas je...sama dgn cuaca jugak rasanya..tak menentu la kat ipoh ni....hehhehe

chikadakbiru...saya belajar makan asam pedas ayam ni dari kawan org johor..punya la sedap asam pedas dia...sampai sekarang teringat..hehehe

Sue @ Nenie said...

Salam...Alfatihah..

Ohhhh...Benarlah kata orang, dunia masakan ini tiada sempadan dan batasannya..selagi ia menepati selera dan kehendak kita..masaklah apa saja kannnnn..

EmbunRosaliza said...

Alfatihah buat ustaz adam, moga rohnya di cucuri rahmat. Mesti sedap masak asam pedas gini, aroma bunga kantan tu yg best, akk suka asam pds tapi msk sendiri tak sedap hehhe, mkn kedai juga sedap,

Zaliedana said...

Assalam kak Q,Alfatihah utk arwah,moga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..
Sy xpernah lagi msk asam pedas ayam,selalu ikn jer,mesti sedap kan,nnti nak juga try msk cara kak nim nih..

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum...lauk fv keluarga akk ni asam pedas...x kiralah letak ikan, ayam atau dgg mmg semua suka..nak pulak npk Q letak terung kecik tu heemmm membangkit selera betul ...

Al-fitihah buat arwah ustaz..........amin

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam quinie kaka ros tak pernah masak asam pedas ayam.Nak cuba....

Lieya said...

Alfatihah buat arwah ustaz.... ayam masak asam pedas?? tak penah try tp ramai yang kate sedap... daging pun sodap masak asam pedas...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Quinnie..
Mama pun pernah msk asam pedas ayam kena lbhkan cili padi & daun kesum lbh baru sedap :P
Kalau asam pedas kak Anim mmg mama dah buat byk kali tp on ikan jer lah power!!!

quinnie said...

terima kasih kepada semua yg mensedekahkan Alfatihah buat arwah ustaz adam...moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...amin...

nenie..kita dulu pun pelik je tengok kawan masak ayam asam pedas ni..rupanya memang glemer kat johor...:)

kakrosa sama geng la dgn saya..masak asam pedas sendiri tak best..huhuhu

ct..kalau jenis yg minat bau bunga kantan tu memang elok la masak cam gini..kuah pun pekat...:)

kakshiela..saya pun suka part terung tu..hahahha..aduii susah nak dpt terung ni kat sini..ikut nasib...kui kui kui

kakros...moga berjaya...hehhehe

lieya kita kalau masak daging asam pedas memang dah biasa buat dan memang ternyata kesedapannya...hehhehe

mama....saya baru belajar masak asam pedas gaya cam gini...hehhehe

anymz said...

terlepas pandang entri quinnie ni tau..maaf ya.singgah di rumah diana tadi baru perasan.terimakseh sudi mencuba ya quinnie.nanti buat dengan ikan pulak ya..besttt.hehe..
al fatihah buat ustaz adam

quinnie said...

hehhehe..kak anym..tak pe..rasanya akak pun tengah tak sihat kot waktu ni...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...