Wednesday, 19 October 2011

Kek karamel...versi berombak beralum lak..:)

dia kalau sekali dah menjadik...mula la ye...hahhahah

kali ni memang puas hati dgn bahagian atas dia...elok je cantik licin...kekkeke

memang puas hati lah...kakkakak

yg kuning tu perisa oren..lepas tu coklat....lepas tu strawberry..wangi je bau kek..:)

makcik suka ada kuah..tu yg tak lap kuahnya...

lain kali nak buat tebal skit karamelnya....

seronoknya saya..kek yg ke 2 ni elok kejadiannya....mula2 ingat lambat lagi nak buat kek ni..sekali cousin tanya...'yong kek yg hari tu ada lagi?' adehhh..yong dia dah p perabih kek tu baru dia tanya....dia sempat makan seketul je...ingat kan dia tak suka...lepas makan tu dia diam je...kita ingatkan kat rumah ni kita sorang je la yg suka kek ni...dia ni jenis susah skit nak makan..kalau dia tanya tu tandanya dia suka la tu...saya buat la lagi kek ni hari ahad hari tu...bila dah buat..seketul pun dia tak makan lagi ni..adehhhh..risau kot habis je..yong dia bukan leh tengok kek karamel ni..tau nak ngap je kejernya..hahhahha..

cuma kali ni saya buat design lain pulak..ramai yg dah buat design macam ni....macam2 bentuk kek karamel sekarang ni...ada lagi 2-3 design yg saya nak cuba lagi....cakap kat makcik nanti nak buat tuk kawan2 tafsir dia sebab diaorg tak pernah tengok kek ni...hehehhe...kek ni memang la...sekali dah buat rasa nak buat lagi....ngeeee...

kepada sesiapa yg tak buat lagi tu...sila la cuba...kalau yg tak jadik tu..cuba lagi....Insyaallah...:) resepi kali ni saya ada edit skit...

Kek karamel

Resepi asal :  Puan munira baharom (fb)
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

BAHAN A
2 1/2  sudu besar gula -dijadikan gula hangus

BAHAN B
250 ml susu cair
70gm gula castor- saya ganti dgn gula biasa tapi blend halus lepas tu baru timbang 70gm
1 sudu teh esen vanila
3 kuning telor
1 1/2 sudu besar tepung jagung atau tepung kastard

BAHAN C
3 kuning telor
70gm gula castor-saya ganti dgn gula biasa tapi blend halus lepas tu baru timbang 70gm
135 ml air
45 ml minyak masak-saya pakai minyak sayur
140gm tepung gandum*
1 sudu kecil baking powder* ( bahan* diayak bersama)
1/2 sudu teh esen ros
1 sudu teh coklat emulco
1 sudu teh orange emulco
1 sudu teh strawberry emulco
sedikit pewarna merah dan kuning

BAHAN D
6 putih telor
70gm gula kastor- saya ganti dgn gula biasa tapi blend halus lepas tu baru timbang 70gm
1 sudu teh cream of tartar- saya ganti dgn 1 sudu teh rata cuka

bahan lain

1 sudu teh coklat emulco
1 sudu teh orange emulco
1 sudu teh strawberry emulco
sedikit pewarna merah dan kuning
sedikit serbok koko utk taburan

Cara2

1. A - mula2  masukkan gula kedalam loyang...panaskan atas api yg kecil....dan buat gula hangus...dah siap..tepikan...air gula biar penuh loyang...goyang2 kan biar dia rata kat dasar loyang.

2. B - buat karamel....campur semua bahan..lepas tu tapis....tepikan...jgn pukul kuat nanti tak cantik..sekadar gaul rata je...

3. D- saya buat D ni dulu sebab nanti tak yah cuci bilah mixer tu.. masuk semua bahan dalam loyang..tak boleh guna bekas plastik sebab nanti tak jadik meringue...pukul sampai meringue/ bertanduk telor tadi...adunan akan kembang warna putih dan bila senduk dgn sudu dia melekat..tak jatuh bawah...tepikan

4. C- pukul gula dan telor dulu..lepas tu masuk bahan2 lain.... pukul kembang...lepas dah siap..satu kan bahan C  dalam D...guna kaedah kaub balik....dah rata....bahagi 2 adunan tadi....letak satu pewarna merah dan emulco strawberry dan lagi satu pewarna hijau.

5. sebelum tu panaskan oven suhu 160c...bakar guna kaedah double boil..sediakan dulang berisi air masa panaskan oven tu....

6. masukkan adunan karamel keatas gula hangus yg telah keras tadi.....lepas tu masukkan adunan kek..letak adunan warna kuning dulu..kemudian tabur serbuk koko...lepas tu masukkan adunan coklat dan tabur serbuk koko..akhir sekali...adunan merah......bila dah siap letak atas dulang air panas didalam  oven yg telah dipanaskan tadi...letak dulang tu pada rak paling bawah...masak 1 jam....lepas dah masak biarkan kek kejap dlm oven dlam 10 minit..bukak skit pintu oven tu...lepas tu baru keluarkan kek dari oven..biar lagi 10 minit.....nampak tepi kek dah tertanggal dari loyang..boleh terbalikkan...biar kan sejuk dan boleh simpan dalam peti ais...

(nota: kalau kek tu melekat kat loyang...guna pisau..lorek pelan2 je...buat skit..lepas tu cuba goyang2 kan loyang..tengok bahagian lain tertanggal atau tidak...saya guna tangan je..tarik skit kek tu tuk renggang kan dia...tak yah lorek keseluruhan kek..takut rosak....tips baru yg saya dpt masa nak keluarkan kek..sebab mula2 dulu saya lorekkan keseluruhan kek....)

17 comments:

Deliah's Deli said...

bravo :) kesenian menyerlah :)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Cantik tu....

Nazrah said...

wow...ini yang jeles ni..kita belum lagi ada masa nak cuba buat kali ke 2.... yg ni dah nampak kesempurnaannya

tun_telani said...

wahh... hebat! tun x buat pun lagii... nk 1 slice!

quinnie said...

dell...tq ek...masih ada kekurangan tang alunan nye tu....dah dpt kesan sebab musababnya...hehhhe

kakros...terima kasih...:)

kaknazrah...memang kena buat lagi dan lagi kalau nak sempurna...hehhehe...

tun..buat la tun..lepas tu meh kita makan sama2..hehhehe

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, mmg seronok buat kalo menjadi dengan jayanya, dan org kat umah pun suka..cantik kek tu Q

ady said...

as-salam
Waaah cantiknye..jelas npk ombak beralum kek tu..

quinnie said...

kak rosa...saya ni kalau ada org nak tolong makan memang rajin je skang kalau nak buat kek karamel ni...hehhehe

quinnie said...

ady...alunan tu ombak dia cam malu2 lagi tu...hahahha...kena guna dulang air tinggi skit baru kesan dia cam ombak thsunami...kekekke

Zaliedana said...

Amboi kak versi berombak alun lak eks..HIHI..Cantik kak,mesti lagi best sebab da 3perasa kan..

Sue @ Nenie said...

Salam....Cantik betul kejadiannya....Mesti sedap ni....tgk kek pun lembuttttt jeeeeee

chikadakbiru said...

saya pun kalau wat kek karamel mesti bubuh tepung jagung / tepung kastard sikit kat bhgn puding tuh...baru rasa konfiden tak pecah.. :))

nuwairani ismail said...

kak Q bagi idea baeeek punya la...nanti kite nak letak esen stoberi jugak la..mesti wangi je kek kite tu...

cik cek said...

Ntah bilala sampai seru kak cek nak buat kek karamel ni...asyikla bertangguh nak buatnya...alahai!...sedapnya...

quinnie said...

ct..memang sedap bila tambah perisa ni...kita kena kalau kek kena ada perisa baru best makan..kekekke

kak nenie..memang lembut kek ni..makan lak ngan puding tu...adessss....sehingga menjilat sudu..kekkeke

dina..kita pun takut puding tu pecah..tu yg letak tepung jugak..keekek

nuni..satu peti ais berbau wangi..adussss..

kak cek..tak pe..pelan2...satu hari mesti akak buat jugak kek ni..hehhehe

Anna Qawina said...

ececececeeee...kan alu dah kata..sah2 berhantu kek ni kalo dah mul akan..
macam2 perisa ada tu..mesti wangi semerbak dapo..

Q : kalau nak lg sedap alunan kasih tu kan, koko tu tukar kepada milo@serbuk minuman coklat, kita letak tebal sikit pun takpe, dia tak pahit, lagi sedap adoo..hehe..

quinnie said...

anna..iye ke?? wah boleh cuba ni..ganti ngan milo pulak... ye la..kalau koko ni tak leh letak tebal..sat gi pahit...kekkeke...tq ek anna atas resepi rahsia mu itew...kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...