Monday, 10 October 2011

Opor nangka dan perut


opor ni saya masak sama hari dgn bingka hari tu..berderet duk makan benda berangin..tu yg teruk jadiknya..sampai kena telan panadol sebab nak angkat kepala dah sakit..lepas tu barula angin kuar..aduii....saya suka makan nangka tapi tak leh makan byk sebenarnya...tapi sebabkan makan semua benda yg berangin...tanggung sendiri la jawabnya..nasib tak kena angin pusing dalam perut tu..aduiiii....saya kalau gulai nangka ni suka ratah..tu yg lagi teruk jadiknya....makcik beli nangka...tanya dia nak masak apa..dia kata masak opor la..ni mesti kes open house hari tu tak puas makan..asyik layan org je..memang tak dek selera nak makan..tengok org makan kita lak yg rasa kenyang..hehehhe....biasa saya letak daging tetel atau ayam tapi kali ni guna perut lak....gulai opor ni memang kegemaran saya....k lah meh tengok resepi...

Opor nangka dan perut

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 kilo perut- perut direbus dgn beberapa hiris halia dan air..rebus hingga empuk dalam 40m cam tu..dah empuk toskan dan hiris perut tadi
1 bawang besar*
4 bawang putih*
2cm halia*
2 buah keras*
sedikit lengkuas*
15 cili kering ( direbus dulu)*
2 serai* ( bahan* diblend)
3 serai di titik - saya titik sampai pecah2 semua
1 1/2 sudu besar biji ketumbar**
1 1/2 sudu besar jintan manis**
1 1/2 sudu besar jintan putih**- bahan** disangai ( saya sangai guna oven je dlm 5 minit cam tu...oven dipanaskan dulu 10m dan masukkan jintan tadi...dah agak2 berbau jintan tu leh la kuarkan...jgn lama sgt kang hangus) - bahan2 ni blend kering
1 biji tomato
1 keping asam keping
santan pekat secukupnya
minyak utk menumis skit
sedikit belacan
serbuk kunyit sedikit
air secukupnya
garam dan gula
nangka dlm rm2 ringgit ( direbus sampai didih airnya- jgn lama sgt nanti lembik dan buang airnya, toskan)
5 helai daun kunyit- dipotong kasar
5 helai daun limau purut jika ada

Cara2

1. mula2 panaskan minyak...jgn byk sgt nanti berminyak....lepas tu masukkan bahan * yg diblend hingga naik bau dan cili masak. masukkan juga serai yg dititik.

2. bila dah terbit minyak...masukkan bhn blend kering** iaitu rempah2 tadi.....isi skit air...dan tumis lagi hingga terbit minyak lagi.

3. masukkan nangka....letak santan,..tambah air jika perlu..masukkan juga asam keping dan serbuk kunyit.... masak hingga nangka empuk. kemudian masukkan perut dan buah tomato...taburkan sedikit belacan... masukkan garam dan gula sebagai perasa....masakan ni bila dah masak dia pekat skit kuahnye dan akan terbit minyak....last sekali masukkan daun kunyit dan daun limau purut jika ada..nak masuk salah satu pun boleh......kacau2 kejap biar layu daun2 tadi dan bolehla tutup api....

6 comments:

Mas said...

suka nangka dan perut...
sedappnya tengok...

Deliah's Deli said...

nangka,suka..perut pun suka..sakit perut berangin,tak suka..:))

Deliah's Deli said...

tapi sebab sedap sgt..tlupa bab angin2 tu..kan. :)

tun_telani said...

adoiii.. nangka2 ni jgn tunjuk tau.. tun mmg suka gler mkn nangka, tp mkn seulas pun mmg sakit badan laa lepas tu.. siap2 muntah2 lagi, penangan angin. huhu.. tp perut surrender awal2. xleh telan langsung.

nuwairani ismail said...

banyaknye bahan2....mesti cukup rasa ni...semua rempah ada....adoi kak Q ni pandai masak lauk la...kite suke sgt makan nangka masak lemak tapi kite tau goreng ikan je...heheh

quinnie said...

mas...kita tengok gambar ni pun rasa nak makan lagi..walaupun dah tau kesan sampingannya...kekkeke

dell..hehhehe..part berangin yg tak bestnya kan?? tapi tu la..kalau dah depan mata telan jugak...sakit belakang kira...kehkehkeh

tun..kalau nangka madu kita memang tak tahan makan byk...seulas je dah cukup dah..kekek..tapi memang tak tahan la nangka ni cium bau dia..tambah2 bila makan rasa manis je..adusss...

nuni..kita memang suka masak lauk pauk dari benda lain..lagi pun kat rumah ni jenis suka makan nasi...huhuhu...tak pe pelan2 belajar masak..kita pun takla terus2 pandai...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...