Thursday, 20 October 2011

Puding roti marble

suka tengok belang2 dia..:)

dulu saya tak suka puding ni..kekkeke

bahagian atas dia ni sebenarnya bhgn bawah...tu yg tak cantik sgt rupanya..

kes malas nak terbalikkan...lepas tu nyesal lak..sebab yg atas lagi cantik coraknya...hehehe

salam bersiaran di pagi khamis....puding ni saya dah buat khamis minggu lepas..baru hari ni dpt nak tayang...rasanya ramai yg dah buat puding roti ni..saya ni terlambat skit sebab dulu pernah buat puding roti tapi saya tak suka sgt...tu yg lepas tu memang dah tak buat...kekekke...tapi baru2 ni tengok kat rumah kak nazrah@bahulu inti dbayu....terus berkenan sebab cantik rupa puding ni....saya pulak tengah gian nak bermain dgn warna...apa lagi..terus cuba buat...kebetulan khamis lepas...makcik ada kelas tafsir...duk pikir kalau tak suka pun..boleh suruh makcik bawak gi kelas dia kasi kawan2 makan...hehheheh...last2 lepas dah rasa terbekenan pulak kat puding ni....kekeke...

hari ni makcik tak pergi dah kelas tafsir dia sebab ustaz yg mengajar tu dah meninggal dunia...saya ada tulis kat entry hari selasa hari tu....makcik dgn kawan2 risau kalau tak dapat sambung lagi kelas ni sebab dia baru sgt belajar...baru setahun...rupanya ada yg dah 7 thn kelas dgn arwah..mesti lagi terasa akan kehilangan arwah....memang ramai la anak muridnya yg hadir....masing2 terkejut kerana arwah memang tak sakit apa pun...masing2 kata..mana nak carik ustaz yg sama...sebab masing2 suka dgn cara arwah ni mengajar....

saya pun kalau di ikutkan hari ni ada nak buat kek tuk kelas tafsir makcik saya ni...makcik kata nak makan kek kukus buah-buahan...saya kata tunggu khamis la..buat byk sape nak makan...nanti leh bagi dkt kawan2 dia....kita hanya merancang..hanya Allah yg menentukan...mungkin kalau ada kelas sambungan dan ada ustaz pengganti..saya akan sambung balik projek ni...:)

saya copy n paste resepi ni dari rumah kak nazrah...dan terima kasih pada penyumbang resepi naz@ovenkecil ku..dua2 naz..hehhehe...terima kasih byk2...dari saya tak suka puding ni jadik berkenan la pulak..:)


PUDING ROTI MARBLE


Bahan-bahan :
  • 10 gm serbuk agar-agar -saya ganti dgn agar2 tali dlm 1 cawan dan rendam selama 2 jam
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 3 cawan air
  • 4 keping roti *
  • 2 biji telur ayam *(telur ayam tau! bukan telur itik atau lain-lain..hehehe)
  • 1/2 cawan susu pekat manis *
  • 1 tin susu cair (400ml) *
  • 1 sudu teh asen vanilla *
  • 2 sudu besar majerin
  • 2 sudu besar serbuk koko ATAU 1/4 cawan serbuk milo
  • 1 atau 2 pewarna kesukaan



Cara-cara :
  1. Masak serbuk agar-agar dan juga gula bersama air di atas api dapur. saya masak agar2 dgn air dulu..lepas agar2 dah hancur baru letak gula.
  2. Sementara itu, masukkan bahan-bahan bertanda * ke dalam mesin pengisar(blender) dan kisar halus. (Pastikan mesin pengisar anda tak ada rasa cili yer.. Nanti jadi puding cili marble pulak..hihihi)
  3. Tuang bahan kisar ke dalam larutan agar-agar yang mendidih.
  4. Kacau sentiasa hingga larutan agak pekat.
  5. Masukkan majerin dan kacau hingga larutan menggelegak. Tutup api dapur.
  6. Bahagi larutan puding kepada 3 bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan digaul sebati, satu bahangian dicampur dengan pewarna pilihan dan satu bahagian dibiarkan dengan warna asal atau boleh juga kalau nak diwarnakan.
  7. Basahkan loyang atau acuan pilihan dan sendukkan larutan puding berselang-seli setiap bahagian. Keraskan samada pada suhu bilik atau di dalam peti sejuk.

11 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assamualaikum Q menarik akk pernah buats ekali tp lembik lee kena mkn sama sudu heheh pastu x buat lg..sejak menjak ni ramai pulak yg buat..negok Q punya menjadi cantik je teletaknya..bila potong pun x pecah...dah habis ye ingat baru nak mintak rasa hehe

Anna Qawina said...

kekekekee..aku suka tgk corak tuh..hahaha..meh gelak2 sambil makan puding belang Q..hehee...ok la tuh..aku nih dah bape kali buat lembik nak mkn kena cedok guna sudu, macam kak Sheila gak kot..huh..takmo buat dah..*ye ke?

quinnie said...

kak shiela..elok je resepi ni kak...nanti boleh cuba versi yg ni pulak...hehhhe

anna...ayat takmo buat dah tu memang tak leh pakai la...kakkakaka

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..Puding roti ni, lembuttt jekan strukturnya..makan time sejuk2 sangat syokkkkk

Zaliedana said...

Assalam kak,oklah tuh kak kira da corak oklah kak,hihi,yg penting sedap n licin..Mesti best n sejuk tekak ajer mkn puding nih..Teringin gak nak wat,tgk rmai yg dah try..

tun_telani said...

mmg betul laa demam belang2 kak Q ni.. tun tunggu apa lagi resepi belang2 yg akak nk cuba.. hehe

Nazrah said...

saya kalau guna agar2 tali memang tak reti nak ukur sukatan air..maksud satu cawan agar2 tali tu camner..

nuwairani ismail said...

akak! kite lagi suke coraknya tu...nampak macam marble yang sangat cantik! ingatkan sengaja akak buat jadi macam tu..kalau setakat belang2 tu dah biasa tengok...hihih

Nieza said...

cantikla corak tu...unik...akak suka gak puding ni..lama dah tak buat kalau buat memang tak jemu mkn:)

quinnie said...

kak nenie...puding ni memang syok makan...lembut jek..:)

ct..cuba lah buat..senang jek...kekkeke

tun..kekeke...kalau diikutkan tiap2 hari nak membelang..tapikan tak dek sape nak makan...hahahha..derang bukannya suka sgt kuih2 ni..kekekek

kaknazrah...1 cawan tu..mula2 akak basahkan agar2....rendam kejap je...lepas tu ukur dgn cawan..kalau dpt satu cawan penuh agar2..kira dah elok la tu..lepas tu akak sambung rendam 2 jam...

nuni...hhehehe...mula2 ingat nak buat belang2..last2 dah tersilap step..kita terus buat bentuk ni...hehhehe..suka ek?? nanti nuni leh buat pulak..:)

quinnie said...

kaknieza..saya bila guna resepi ni..baru la suka kat puding roti...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...