Sunday, 2 October 2011

Laksa sardin


Laksa sardin ni saya masak kelmarin...dah tak tau nak makan apa..tengok ada byk daun kesum sampai kuning tak guna2..bunga kantan pun byk..MIL  makcik yg kasik...last2 saya buat laksa guna sardin dalam tin tu...kat rumah ada kepala ikan kayu..boleh la dijadikan air ikan.....mungkin ada yg tak suka..tapi saya ni jenis tak kisah sgt...tapi kalau dah terdesak boleh cuba resepi ni..main campak2 je....

Laksa sardin

2 ketul kepala ikan kayu- direbus dgn air bersama 7 keping asam keping dan 10 biji cili kering
1 tin ikan sardin
1/2 bawang besar
skit je halia jika suka
daun kesum seikat
1 bunga kantan
1/2 sudu besar otak udang
garam dan gula skit
sedikit belacan
1 batang serai di belah dua
sedikit sengkuang jika suka

bahan2 lain
laksa
timun dihiris
bawang besar dihiris
cili merah dihiris
telor ayam direbus


Cara2

1. mula2 ambik isi ikan yg telah direbus dan masukkan kedalam blender...masukkan jugak belacan, cili kering yg direbus, bawang besar dan halia, otak udang dan sardin serta kuah2nya sekali..blend hancur dan masukkan kedalam periuk.

2. masukkan kedalam periuk yg berisi bahan blend dgn air rebusan ikan....asam keping..nak tambah lagi pun boleh....bunga kantan dan daun kesum....serai...kalau suka...blend tulang ikan..ambik airnya....

3. blend sengkuang dan sedikit air..masukkan kedalam periuk..kalau suka la..kalau tak suka tak yah letak....ini utk pekatkan kuah....panaskan api dan masak hingga kuah didih...perasakan dgn garam dan gula..masak hingga semua bahan2 layu..agak2 la ye...

4. masukkan laksa dan bahan2 lain kedalam mangkok...tuang kuah ketika panas...dah siap...:)

11 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum lama betul x mkn laksa dan buat laksa..raya kemarin ingat nak buat laksa asam ni...tp x sempat laksa jhr yg jadi..apa pun mmg nak buat juga laska bila guna ikan sardim mmg sdp mcm stail org cina kan...teliur pulak negok laska Q ni...

quinnie said...

shiela..ha..a org cina suka letak sardin...saya kadang2 teringin nak makan yg cam gini..kadang2 suka yg ikan fresh....hehehhe...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kak ros suka laksa yang ada ikan berketul-ketul.Ini pun 1 kelainan jugak ni..

Sha HomeMade Cake n Choc said...

Hai quinnie..laksa..wooww..ni mmg fav sha, klau ikut selera sha memang tiap2 minggu nak buat laksa..kalau dh kempunan.. tpakse gak cari kat gerai..hehehe..

Ida,Japan said...

rasanyer lum pernah mkn laksa ikan sardin...sedap erk Q..ada sardin pun syg pulak nk buat..pakai sardin jepun tak sedap kut, sedap sardinnyer manis la Q

Deliah's Deli said...

kalau guna sardin dlm tin, lagi cepat memasak..suka resepi ni. :)

ibundo said...

ooo.. tak pernah lagi letak sardin dalam tin. Sardin fresh adalah. Ini satu kelainan. Boleh dicuba.

izahdaut said...

kak Q ni terror betui la. boleh cipta resepi sempoi... kite sukeee

quinnie said...

kakros...saya kadang2 pun suka makan laksa yg ikan ketul2..kadang2 nak yg blend semua..hehehhe...

sha memang minat laksa ek...kita ni tak dek la selalu sgt buat tapi kalau dah teringin tu buat kuah byk..lepas tu simpan dlm peti ais..2-3 hari lepas tu leh makan lagi...hehehhe

kakida..kalau kita pun sayang nak guna sardin tuh...kekekke

dell..kalau dah darurat bleh je guna resepi nih....ikut tekak masing2 la..mungkin ada yg tak suka....tapi kita tak kisah sgt....janji kuahnya pekat..kehkehkeh

kakpah..rasanya dah biasa org guna sardin ni dlm laksa.akak tak perasan nih...:)

izah...kalau jenis tekak tak kisah cam kita ni bolehla cuba...hehhehe

Diana @ Melley Mey said...

wah quinnie... menarik tu.. guna sardin.. pasti sedap kan quinnie..

quinnie said...

kakdiana...resepi simple je..nak lagi sedap tambah la ikan kembong ke..heehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...