Monday, 24 October 2011

Kuetiau haufan

sedap kuetiau ni...nak buat pun senang..:)

meh kita tengok dlm jarak dekat...hehhehe

memang sedap kuetiau ni..nak buat pun senang...tambah2 bila ada kicap campur tu...dlm beberapa minit je dah boleh siapkan....rasanya ramai yg dah cuba kuetiau ni...terima kasih mas@duniaku atas resepi yg sedap ni....pakcik beli kuetiau skit nye banyak....ni kali ke 2 saya masak dan baru sempat nak tangkap gambar...hehhehe...

resepi ni saya ada edit skit bahan2 nya sebab tak semua bahan ada kat rumah..ayam plak tak dek..ada daging dgn udang je...terpaksa la adjust2kan resepi ni skit..tak pe ek mas....jgn marah ek....apa2 pun resepi mas memang sedap...saya copy n paste dari rumah mas resepinya ye...senang nak buat rujukan nanti kalau nak buat lagi...terima kasih..:)

Kuetiaw Haufan 
Resepi : mas@duniaku
by:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
Bahan A :
  • 500gm kuetiaw 
  •  3 sudu besar kicap campur- klik sini utk resepi kicap campur
  • sedikit minyak untuk menumis
Bahan B :
  • 3 cawan stok ayam - kalau tak ada air biasa pun boleh -saya tak dek ayam..jadiknya saya buat air stok udang dan daging..saya rebus kepala udang dan ambil airnya..lepas tu daging saya rebus dgn 2 hiris halia selama 1/2 jam..lepas tu saya hiris2 nipis.
  • 1 pokok sawi - basuh dan potong2 -saya ganti dgn sayur taugeh dan kucai
  • 12 ekor udang 
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 3 sudu besar kicap campur- kicap ni saya ikut kepekatan kuah..kalau kurang saya tambah lagi kicap...
  • 2 biji telur
  • sedikit lada sulah
  • saya tambah daging yg dihiris
  • saya tambah cili padi yg ditumbuk
  • saya tambah bawang putih yg ditumbuk utk menumis
  • saya tambah 1 kiub ayam 
  • saya tambah 3 keping tauhu yg digoreng dan lepas tu hiris  
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak, masukkan kuetiaw ( kalau suka pedas masukkan cili padi yang diketuk sekali ) dan kacau, masukkan kicap campur dan kacau hingga kuetiaw kelihatan sebati @ garing sikit jika suka. Angkat dan letakkan dalam pinggan. 
  2. Masukkan stok ayam dalam periuk,apabila mendidih masukkan sedikit kiub ayam, udang dan sawi, apabila udang bertukar warna masukkan kicap campur(kalau rasa kurang masin boleh tambah lagi ), kacau, kemudian masukkan bancuhan tepung jagung (kalau suka kuah pekat boleh letak lebih) masukkan bancuhan tepung sedikit2 dan kacau untuk lihat kepekatan kuah,  kacau lagi, apabila mendidih, pecahkan telur dan masukkan telur kedalam kuah tadi dan terus tutup api.
  3. Kacau kuah tadi bentuk bulat dan tuang keatas kuetiaw yang digoreng tadi.Tabur lada sulah diatasnya. Sedia dimakan.
(nota: untuk cara2 memasak kuetiau ni saya tumis skit je minyak...lepas tu masukkan bawang putih biar naik bau..lepas tu baru masukkan kicap..kacau2 rata...lepas tu masukkan daging dan stok daging...stok udang jugak..kuib ayam...cili padi yg ditumbuk....biar didih...lepas tu kecik kan api..masukkan telor..gaul2 rata..masukkan tauhu yg digoreng..dan juga udang...serbuk lada sulah....lepas tu masukkan kuetiau yg telah digoreng tadi..kacau2 rata..masukkan air bancuhan tepung jagung....dan jugak sayur kucai dan taugeh..gaul2 rata hingga kuah likat..ikut suka la nak pekat macam mana...)

16 comments:

ady said...

as-salam
Sedap nampaknya Kuetiau haufan ni..suka yg berkuah macam ni..

quinnie said...

ady...saya pun suka kuetiau yg jenis berkuah ni..nikmat je masa makan tu..hahhha

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..k.atie singgah bwk pinggan ni,nk tapau kueteow tue :D

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Ramai yang dah cuba buat ni kan Q.kak Ros nak kena tungg sampai seru dulu.

tun_telani said...

wahh.. kak Q pun dh buat.. tun xleh go sgt rasa sos ikan tu. kalau buat ni maybe akan omit sos ikan tu.. kat sini susah la nk cari kue tiaw yg meyakinkan. yg jumpa setakat ni kan, mesti keluaran kilang cina. xde halal pulak tu.

cik cek said...

Q...sedap la pulaknya ...nampaknya...bestnya kalau kak cek dapat memakannya...eee...org tak bape nak sihat ni..sume nya nak makan...:D

quinnie said...

kak atie..sila2..hehhehe

kakros...saya kalau resepi mee2 ni memang cepat je menerai...hehhehe

tun..tak suka ek sos ikan..tak pe..ganti je dgn otak udang....pun sedap jugak...:)

kakcek tak sihat ye..alahai..memang gitu la kalau dah sakit...semua nak makan..hehhehe

Naz / Nadz COSK said...

Wahhh..tak boleh jadi ni... Tadi kuar kicap campur. Ni dah kuar kuetiau basah lak..Kesukaan akak ni..

quinnie said...

kaknaz..cepat2 la kekedai beli kuetiau...hehhehe

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie...amboiii adik sorang ni, baru 2 hari tak dapat BW..dah berderet2 resipi2 best muncul kat sini...

Kuew Teow tu nampak sedapppp...

Amie said...

tadi baru makan kuey teow haufan di Singapore, sekarang jumpa lagi di rumah Quinnie... tak mahu lepas peluang... nak makan juga di sini...mmmmm

quinnie said...

kak nenie...memang sedap resepi ni..nak buat pun senang...hehhhe

kak amie...2 kali makan haufan ari ni ye kak...hahhaha

Lieya said...

Kuey tiaw haufan?? seb baik bukan kuey tiaw taufan. he he heee

quinnie said...

lieya..dia part makan je yg laju cam taufan..hehhhe

nuwairani ismail said...

dua kali nanii baca tajuk entry ni. ingatkan kuey teow taufan. heheh... dalam banyak2 mee, nani paling suke kuey toew. tapinya kat sabah ni payah betol nak jumpa kuey teow. selalu makan bihun je...

quinnie said...

nuni..susah nak carik yg halal ye...nak buat sendiri rasanya jenuh nak perabihkan...hehehe...tak pe la balik semenanjung bleh makan kuetiau bebanyak...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...