Friday, 14 October 2011

Singgang/ gulai masam daging


Singgang / gulai masam dlm bahasa org perak ni saya masak beberapa hari lepas....tengok ada daging..lepas tu nak masak gulai lain dah jemu rasanya...baik masak singgang ni..lagi pun satu keluarga memang tak tolak kalau masak gulai masam ni...hehhhe....saya memang tak biasa masak gulai masam taruk daging..biasanya ikan je....makcik ada la suh masak dulu...kawan dia org kelantan yg kasi resepi...tapi tak berani nak buat sebab tak biasa....dah lama intai resepi kat dapur kaknor....kaknor letak budu kat dalam singgang dia....pernah juga cerita hal ni masa berborak kat forum myr dulu rasanya....tapi tak pernah pun buat...kekekke..ini la baru saya mencuba...tapi saya ada tambah2 skit bahan lain ...kiranya cam versi perak dan ganu la ni...hehhehe...saya suka dgn resepi  ni sebab letak budu..memang lagi sedap jadi kuahnya....lagi pun hilang hanyir daging tu..memang sedap je bila hirup kuah...kekkeke

kalau nak tengok yg versi kaknor boleh pegi kat sini ek....singgang daging
yang ni versi campak2 saya...saya buat macam gulai masam perak tapi letak budu....

Singgang /gulai masam daging

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

400gm daging
1 inci halia dihiris kasar
10 cili padi*
1 sudu kecil lada hitam*
1/2 bawang besar*
1 inci lengkuas- di ketuk kasar
2 bawang putih* ( bahan * ditumbuk lumat)
3 batang serai- diketuk lumat
2 asam keping
1 tomato- dibelah 6
1 paket bendi
2 sudu besar budu
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula
1 bunga kantan
1/2 ikat daun kesum



Cara2

1. mula2 potong daging dlm 3 ketul cam tu...lepas tu masukkan dlm periuk bersama hirisan halia...masukkan air secukupnya dan rebus 40 minit...kemudian keluarkan daging dan hiris nipis....ambil halia tadi dan tumbuk lumat..masukkan balik halia dan daging kedalam periuk berisi air rebusan daging.

2. masukkan bahan2 tumbuk kedalam periuk...serbuk kunyit..daun kesum..bunga kantan...serai..asam keping..dan masak hingga didih...kalau kurang airnya boleh tambah lagi..seeloknya masa rebus daging tu agak2 dah air tu..supaya cukup2 je nanti nak masak balik...

3. bila dah didih kuahnya..masukkan tomato...garam dan gula...dan bendi....masukkan juga budu..masak hingga bendi tadi layu....rasa masin dan manisnya...kalau secukup rasa..boleh tutup api dan dihidangkan bersama nasi putih....

11 comments:

Cheq Sue said...

sedapnya singgang tu Q...tapi cheq sue ni kalau daging mesti nak lekat kat pagar... he he he... guna ikan selayang ni mesti syiokk

quinnie said...

sue.kalau hiris nipis2 senang nak makan...hhehehe...

Ida,Japan said...

Q..menu kita lebih kurang sama la ....baru pagi tadi k'ida msk singgang daging pure kelate la...sbb nogori kita ....che abe pun dh suka makan,ye la kan..asyik gulai jer jemu gak

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, sekali sekala layan menu singgang memang terangkat, akk pun suka menu gini, layan habis tambah lagi kalo ada ulam n budu, mesti sedap nih terliur la pulak, blk raya haji ni, mesti byk menu singgang2 ni

quinnie said...

kak ida...bagai berjanji pulak ye..hehhehe...saya pun dah jemu daging asyik masak rendang je...hehhehe

kak rosa..saya pun ingat kalau ada daging raya haji ni nak buat gulai cam gini je...lagi sedap..makan daging baru...hehhehe

izahdaut said...

kalau singgang teringat ke kak nor. org ganu suke singgang kan. saya tak pernah lak merasa singgang daging ni. sedap ngirupmasam2 tu

Sue @ Nenie said...

Salam...Belum pernah lagi makan ni...selalu cuba nak buat, tapi sampai sekarang pun tak terbuat-buat lagi....

Juwita Jamaludin said...

salam ita pun macam sue tak pernah makan lagi singgang ni. tak pernah pun cuba nak masak.. kena try makan dulu kot baru buat

quinnie said...

izah...memang kalau sebut singgang saya pun teringat kat kaknor..hahhaha...tambah budu sedap izah...:)

nenie...cuba la buat sekali...sedap wei...ngirup kuah...hehehhe

juwita...kalau ada daging tak tau nak masak apa tu boleh cuba buat lepas ni...:)

Nieza said...

nampak sedap tapi saya tak pernah msk lagi singgang daging ni...harus dicuba nanti:)

quinnie said...

kaknieza..sedap part hirup kuah dia...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...