Wednesday, 26 October 2011

Masak lemak pucuk ubi dan ikan kembong...(resepi kak anim)

tak sangka saya..gulai lemak pucuk ubi bleh letak ikan kat dalam dia...hehhehe

baru lepas kekenyangan..burppp...kekekek

ada gulai lemak..ikan kembong goreng..sambal belacan cair...dan pucuk betik rebus....terbaikkk!!! hehhehe

Assalammualaikum..selamat tengah hari..dah makan semua? saya baru je makan....teruja sgt nak masak hari ni sebab nak masak gulai lemak pucuk ubi dan ikan kembong ni...sebab jakun tak pernah masak gini...hahahah...biasanya masak pucuk ubi letak udang...ke ikan bilis ke...ni 1 time masak gini..memang tak mengecewakan la resepi org nogori ni..dah jadik gulai fav saya lak skang ni..nampak ikan je rasa nak menggulai...hehehhe

alkisahnya pagi tadi duk selongkar umah kak anim..siap datang bawak buku lagi sebab nak study resepi2 gulai lomak...hehhehe...terlopong jugak la kejap..tengok macam2 jenis gulai lemaknya...adehhhh...tapi yg paling best sebab  banyak resepi tak pakai bawang...kalau ada pun cuma hiris2 kan je bawang2 tu..nanti akan dicuba resepi yg macam tu pulak....hehhehe...

apa2 pun jutaan terima kasih pada kak anim atas resepi yg best ni...saya kalau lauk pauk cam gini...ada nasi ayam ngan baryani pun bleh tolak tepi menu2 tu...kekekke...kak anim saya mintak izin letak resepi akak kat sini ye....kalau ikut resepi kak anim ni ..kak anim pakai ikan tenggiri..saya tukar guna ikan kembong....pun sodap jugak...ngeeee

untuk yg baru nak belajar makan pucuk betik...cara nak masak..rebus pucuk betik macam rebus pucuk ubi..cuma tambahkan garam dan gula skit...dia memang sedap kalau cicah dgn sambal belacan cair....:)

psstt....oh lupa pulak....chomel tak oppa yg tengah nyenyak tido tu..hehehhe...tomei kan..macam kucin...kehkehkeh...kalau ada peluang..rasa nak baring je kat belakang dia tu..adehhhh so sexyyy!!! hahahhaha...si tun bukan main lagi ek..sampai tak nampak YP dibuatnya...kekkekek

Masak lemak pucuk ubi dan ikan kembong

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

bahan2

1 ekor ikan tenggiri saiz sedang-saya ganti dgn ikan kembong dlm 10 ekor
1 ikat pucuk ubi yg hg 1 hinggit
20 ulas cili api.di tumbuk atau di kisar
1 btg serai- saya letak 2 sebab saiz kecik..hehehe
santan dari dua biji kelapa atau santan dah siap rm 3.(asingkan 1 cawan utk pati)
2 keping asam gelugor(asam keping)
kunyit sebesar ibu jari di tumbuk atau 1 sb serbuk kunyit
garam secukup rasa
saya tambah gula skit
saya tambah segenggam ikan bilis..separuh blend dgn cili..separuh tumbuk kasar

cara

ikan tenggiri di bersihkan,di kerat dan di goreng separuh masak.
(saya tak gaul dgn garam kunyit sbb nak elakkan rasa ikan goreng dlm gulai ni.setengah2 org dia gaulkan garam kunyit lalu di goreng spt biasa.pun boleh gak.terpulang) - saya buat cam kak anim..tak gaul kunyit ngan garam
ketepikan ikan
pucuk ubi di rebus hingga empuk,angkat dan toskan-saya hiris2 kan daun tu lepas rebus
dalam periuk,curahkan santan pekat(kalau beli santan dah siap tambahkan sedikit air),kunyit,cili api,asam keping ,serai dan garam- masuk ikan bilis jugak
kacau hingga mendidih
masukn pucuk ubi
masukn ikan
masukn pati santan
rasa kan garam dan gula
didihkan hingga masak kuah
sedia utk di hidangkan

(nota: ikan tu rasa kenyal je bila kita dah goreng separuh masak...tu yg best...)

8 comments:

nuwairani ismail said...

hikhik....lucu la kak q ni...mesti kiut aje orangnya...kite pon dah jangkit2 tengok movie korea sekarang...oppa pon oppa la...

masak lomak macam tu memang sodap..teringat dulu2 praktikum di soromban...makan setiap hari sodap aje...kite pon suke makan style gini...

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Akak kalau balik rumah mak, lauk cam ni kemestian ni.. Maklumlah rumah mak dgn rumah kak Nim dekat2 jer.. Menu pun mestilah dekat2 sama jer..hehehe...

Ida,Japan said...

pucuk ubi Q...mana la nk cari kt sini, ubi kayu pun tak jumpa la

tun_telani said...

hahahha.. tutup mata.. tutup mata... ape nih duk goda2 wife org nihh.. kui kui... *jeling sket2.. kui kui....
terguda nyer tgk lauk niihhh.. mmg terbaik!

ps: tgh dgr lagu Because I Miss You (soundtrack Heartstring.. hihi)

quinnie said...

nuni...demam korea ni memang cepat berjangkit...hihihi...kita pun sekarang ni nak makan gulai lemak style gini je...hehehhe

kaknaz..org nogori jugak rupanya...wah..bestnya dpt makan yg pure org nogori masak..:)

kak ida...hehhehe...alahai sian dia...kita pun kalau dak dipandang sepi je pucuk ubi ni..masak gini cepat je licin..hehhehe

tun..habis diet kalau masak cam gini...kkekeke...hamboi2..meroyan lagu tu ek...kita nasib la dah berlalu...hahahha..kalau dak tak tenang rasanya....kekkke

Amie said...

teringat resepi mak mentua... tapi di sini mereka panggil sayur lodeh, pucuk ubi + pucuk betik + ikan layar atau apa-apa ikan... sedap sangat! Kak Amie masak jadi tak sedap... kena tangan mak mentua juga!

Juwita Jamaludin said...

yum yum.. lamanya tak makan pucuk ubi.. sedapnya.. tambahan gamdingan lauknya tu.. kalau makan hilng diet

quinnie said...

kak amie..masakan mak2 memang sedap..hehhehe...saya tengah berkenan dgn pucuk betik sekarang ni..suka pulak rasa pahit2 tu..hehehe

kak ita..alahai sian dia...kat rumah ni masak gini baru la lamu pucuk ubi ni..kalau dak masak mesti tak habis..kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...