Thursday, 27 October 2011

Kuih tepung talam kurma....hyorin..:)

saya pernah buat kuih ni dulu masa bulan puasa...

saya update kan resepi ni sebab ada yg terkurang hari tu..:)

yang ni gambar dalam loyang..elok je atas dia..tak jadik macam hari tu..hehhehe

saya buat kuih ni lagi atas permintaan makcik saya...sambil2 tu nak update mana2 yg terkurang...bukannya apa..saje nak tambah baik resepi...terutamanya bahagian masin dan manisnya tu...ada la tambah2 skit gula dan garam..itu je..yg lain tetap sama....makcik memang suka kuih ni...kurma dari bulan ramadhan hari tu pun byk lagi....dia suruh buat kuih ni..hari tu dia buat sendiri kuih ni tapi terlebih lembik bahagian atasnya...makcik memang  suka makan kuih ni lembut2 skit....

terlupa lak nak citer pasal hyorin ni....hehhehe...hyorin ni artis wanita korea....dalam girl group..nama sistar...memang suka kat suara dia ni...kalau kat korea org gelar dia ala2 beyonce gitu...hehehhe...saya suka letak nama2 kat hujung resepi saya tu bukannya apa..senang nanti nak beza2 kan resepi....setengah org suka letak versi satu ke dua ke tiga ke..tapi saya suka letak nama artis2 pilihan...heheheh

k lah meh tengok resepi...panjang lak ngomelnya..:)

Kuih tepung talam kurma

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2


Adunan bawah

1 cawan kurma dibelah panjang2- kalau nak kurangkan pun boleh
1 1/3 cawan tepung gandum
4 sudu besar gula pasir
3/4 cawan gula merah
2 1/2 cawan santan
1 telor ayam

Adunan atas

2 1/3 cawan santan pekat
3/4 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu kecil  garam

Cara2

1. panaskan kukusan...kemudian masukkan semua adunan bawah didalam blender dan blend bahan2 hingga gula hancur...kecuali kurma ye..kurma tak yah blend....kemudian tapiskan adunan kedalam mangkok..selepas tu gaul2 kan kurma dgn sedikit tepung gandum...letak skit je tepungnya...dan biar rata....kemudian baru masukkan kurma  kedalam adunan tepung dan gaul rata.....

2. masukkan adunan bercampur kurma tadi kedalam loyang yg telah di sapu dgn sedikit minyak.bila air kukusan dah didih...masukkan loyang kedalam pengukus dan kukus 25 minit..guna api kuat.. sebelum tu tutup loyang dgn aluminium foil utk elakkan adunan tadi kena air kukusan. pastikan bhgn bawah ni dah keras baru letak adunan atas...kalau 25 m tu tak keras2 lagi...sambung kukus lagi hingga ia keras.

3. campurkan adunan atas kedalam mangkok...gaul rata dan tapiskan....bila adunan bawah sudah keras...taburkan adunan dgn tepung gandum atas adunan bawah tadi ..ataupun boleh jugak lorekkan skit dgn pisau...kalau tak pun tekan2 dgn garfu..saya tekan2 dgn garfu je.....tujuannya supaya adunan atas dan bawah melekat antara satu sama lain bila dipotong nanti... lepas tu..masukkan adunan atas...kukus lagi selama  25- 30 minit...jgn lupa tutup balik loyang dgn aluminium foil. bila dah masak...angkat loyang dan buka aluminium foil dan biar kuih sejuk baru dipotong.




10 comments:

izahdaut said...

kak q..kuih ni yang si ika bangkok buat ari tu kan.. nak cube gaaakkk... tapi kena ada kurma dulu. ngeeee..t tq

quinnie said...

izah..ha..a yg ika duk suka tu...hehheh..sama je resepi dia..cuma kita tambahkan manis dan masin dia tu bagi lagi ngam...hehhehe

tun_telani said...

menci! menci! dh komen panjang2 bila submit dia kuar error!! urghh... meh nk makan kuih talam ni kasi hilang stress jap.. huhu

Jun said...

Quinnie..akak rasa mcm nak mkn kue ni..haishhhh! kna buat sendirilah ye..hehehhe...

quinnie said...

tun..hahhaah..sabar2....tak pe lain kali boleh tulis lagi...hhahhaha

kak jun...senang je nak buat dia...hehhehe

Yana Shaiful said...

kurma dh abis..xleh nk bt g..wiken br bleh beli kurma..dari bln pose g nk bt tp xterbuat lg..tgu..akan dibuat jgk nnt hihii

quinnie said...

yana..tak pe...tak lari mana kurma kat kedai tu...kekekek

nuwairani ismail said...

bagusnya akak ni...untung makcik pakcik akak...hari2 depa kenyang makan yg akak masak...nani suke kuih lembik2 ni. tapi bila sampai bab santan ni hadoi...payah betol la nak jumpa santan kat sini...kene masuk list je dulu segala resepi.

quinnie said...

nuni...santan pun tak dek ke kat sana? memang menjadik penghalang la kan kalau gitu nak masak2 pakai santan ni...tak pe nanti balik sini bleh cuba semua...kekekke

ساريده سنين said...

Salam kak quinine...

Dh lama sy cari resipi talam kurma ni...maklumlah skrg bln puasa byk sgt kurma...Alhamdulillah ada rakan yang rekomenkan blog akak ni...bolehlah try...tkasih perkongsian ini. Sya dh follow akak, sudi2lah singgah di blog sy yg tk sepertinya ini. TQVM kak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...