Friday, 7 October 2011

Paru goreng halia


menu simple je....paru goreng..rasanya ramai yg pandai masak ni...saya dulu tak suka paru ni...mungkin sebab bau dia tu...dah lama2 tu suka pulak...hehhehe...sekarang ni kalau makan ratah pun tak pe...k lah...tak tau nak citer apa pagi2 ni...kita tengok resepi je lah ye....:)

Paru goreng halia

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1/2 kilo paru
2 inci hirisan halia
1 biji kentang dipotong kecil
1 bawang besar dibelah 8
sedikit serbuk kunyit
cili kering atau cili padi jika suka
garam

Cara2

1. mula2 rebus paru dengan halia dan air..rebus dlm 40m atau 1 jam..kemudian toskan dan hiris nipis

2. kemudian...panaskan minyak...masukkan kentang..goreng hingga garing....lepas garing kentang..masukkan halia yg telah direbus tadi...kemudian masukkan paru...garam dan kunyit..kalau guna cili kering..masukkan sekali...goreng hingga paru garing...

3. bila dah garing parunya...masukkan bawang besar....masak sekejap dan tutup api....dah siap...:)

11 comments:

Anawahid said...

alahai Q, kita mmg suka masak2 rencah camni, tp biasa buat x lah paru... huhuhu.... wat daging jek... x mkn la paru... rugikan!... hahaha... lama sungguh x BW ni... keciwa x ilang lg nih.. hhehehe... :D

quinnie said...

ana..kakakakak..sudah2 la tu wei..dah jadik hak milik org dah LMH tu..kakakka...lama betul cuti berblog...hehhehe...memang rugi la tak makan paru..kita pun dulu tak makan jugak...hehhehe

Cheq Sue said...

Q...nak sikit boleh? kite suke makan ni, tapi kalau buat sendirik mesti tak jadi. kalau nak memang kena pi makan yang orang buat

Mas said...

paru lagi..
sedappnya..
nakkkkkkk...

Amie said...

simple tapi sedapkan Quinnie....... kalau campur nasi, memang tinggalkan nasi, ratah je paru tu.... sedapnya!

Ayu said...

Assalam Q,
hubby akak suka makan paru goreng..kalau buat lontong mesti nak goreng paru ..kalau tak buat dia akan tanya mana paru?..hahah akak cakap paru akak adalah..hahaha..selalu akak goreng dengan serbuk ketumbar jintan aje macam nak goreng ayam gitu..mcam gini pun nampak sedap juga ni..

Sue @ Nenie said...

Salam...satu lagi alternative nak masak paru..selalu makan yang goreng bersambal jeeee....

quinnie said...

sue..kita pun part potong paru tu tak senipis org yg jual..hehhehe...

mas...meh dtg umah ambik...hehheh

kak amie..saya suka masak simple cam gini...masak lada pun suka jugak..tapi malas la nak tumis bagai...kekekke

kak ayu...hahhaha...bagus tul alasan ek...saya tak pernah makan ngan soto..lain kali leh buat cam akak goreng tu...sedapnya...

sue...senang je yg ni..bila2 leh buat...kekkke

Deliah's Deli said...

lagi simple..lagi laju sy tambah nasi. :))

nuwairani ismail said...

akak!!! kite paling suke paru dalam banyak2 bahagian lembu...dulu kalau raya korban, mak memang tak amik paru...tapi sejak2 kite suke makan ni, mak pon dah pandai masak ni...tapi kite still tak pandai masak ni lagi...suke makan yg org buatkan je...heheh

quinnie said...

dell...betul tu..goreng2 sempoi memang lagi byk makan..hehhehe

nuni...wah dpt yg fresh ek..kita kalau keluarga buat korban je dpt makan yg fresh....selalu beli je...senang je nuni..goreng je...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...