Thursday, 6 October 2011

Daging masak kicap berlada hitam


sekarang ni tengah musim saya nak makan gulai kicap...boleh kata selang sehari buat masak kicap...hehhehe...tak kira la daging ke telor ke ayam ke...aduiii...ni kes terkenan daging masak kicap yg saya masak campak2 je resepinya sebenarnya...last2 rasa cam best lak...hehehhe...rasanya masing2 ada resepi masak kicap kegemaran...tapi resepi ni jadik kegemaran saya sekarang..nak buat pun senang....k lah meh tengok resepi yg simple nih...

Daging masak kicap berlada hitam

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

400gm daging- lebih kurang saya agak je ni...kalau rasa byk boleh kurangkan
1/2 bawang besar*
1/2 sudu besar lada hitam* - boleh tambah lagi jika suka
3 bawang putih* ( bahan* ditumbuk lumat)
1 sudu besar sos ikan
1-2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar kicap lemak manis
1-2 sudu besar sos cili
garam dan gula
1 bawang besar yg dipotong 8 kemudian bukak satu2
1/2 biji timun dipotong panjang atau kentang yg didadu dan digoreng
1 buah tomato dibelah 6

Cara2

1. mula2 rebus daging dgn air dan beberapa hirisan halia...rebus empuk..dalam 1/2 jam atau 40 minit...daging tu jgn potong kecik2 dulu...potong besar..dalam bentuk panjang..agak2 sesuai saiz nya utk dihiris saiz macam kedai tomyam tu...sebab lepas rebus baru kita hiris nipis dagingnya...

2. bila daging dah empuk...toskan dan hiris nipis dagingnya..tepikan....halia yg dalam air rebusan tu ambil dan tumbuk lumat.

3. mula2 panaskan minyak...kemudian masukkan bahan2 tumbuk....kacau2 rata hingga naik bau...lepas tu...masukkan sos tiram. kicap, sos cili...dan sos ikan....kacau2 dan masukkan daging yg telah dihiris tadi..kacau2 dan masukkan air rebusan daging sedikit...agak2 la ye...

4. masak sehingga kuahnya sedikit pekat..kemudian masukkan timun atau kentang goreng dan juga bawang besar...masukkan garam dan gula....masak hingga nampak kuahnya pekat dan terbit minyak...baru sedap..:)

(nota: kalau masa masak tu rasa cam tak cukup lada hitamnya..boleh je tambah masa tengah masak tu...lepas tu kalau nak letak cili yang dihiris pun boleh....)

14 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam ..sdp manu dgg ni nak pulak ada kicap dan lada hitam harum baunya masa menumis...lauk fv keluarga juga

Mas said...

sedapnya daging tu..
makan ngan nasi goreng pun sodap tu..he3

Yana Shaiful said...

pagi2 dh nmpk daging lada hitam..sedapnya mkn dgn nasi panas2 :=)

ibundo said...

daging ngan lada hitam cukup ngam...

quinnie said...

shiela...masak kicap ni memang tak pernah jemu makannya..hehhehe

mas...makan cam kat restauran ek...dgn nasi goreng...hehehhe

yana..best makan ni sebab leh buang angin...kekkeke

yer la kakpah...masak kicap kena ada lada hitam baru best..:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
sedapnya tgk daging tu quinnie... nie kalau bab daging2 nie akak bole rataH mcm tu jer tau.. hehehhee... tp makan ngan nasi lg sedap..

Cendana Kasih said...

sama ler kita..kat rumah ni, sebulan 2 botol kicap sure licin...

Nurul said...

Kak Q,
Fav tuh... aper2 yang masak kicap memang suka... :)

Sue @ Nenie said...

Salam..wahhhh makan ngan nasi putih panas2 sedap ni

Ida,Japan said...

tak der lauk lain pun nasi boleh jalan ni...sedapnyer Q

nuwairani ismail said...

nampak meriah je lauk2 tu...kalau dapat makan dengan nasik panas2, memang sedap!

Sofea said...

singgah dapur Q..sedap masak kicap daging i like ;)

quinnie said...

kakdiana..saya ni jarang jugak makan daging sebab dulu selalu sgt makan sup daging...skang masak kicap ni lalu skit nak telan...hehhehe

ck..wah banyak tu 2 botol...hehhehe

nurul...dah lama jugak kita ni tak makan masak kicap..skang musim kicap tengah menjelma.kekkke

sue...nasi panas2 yg bahaya..lagi menambah...hehhhe

kak ida..aje yang ye....makan dia ngan nasi pun dah cukup...:)

nuni...masak le..senang je nak buat...hehehe

quinnie said...

kakpia..nanti nak singgah dapur akak lak..nak intai nasi beriani...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...