Friday, 28 October 2011

Kuih bom pisang

kuih yg kembang udah macam kek..hehhehe

bukan salah resepinya...salah tukang bancuhnya..hehhehe

adehhh..saya memang teringin betul nak belajar buat kuih bom pisang ni...sebab memang suka beli kalau org jual tu..yg jenis saiz besar2 penumbuk tu..hehehhe...saya pulak dah tersilap bancuh hari tu...org patutnya letak soda bikarbonat je..saya p letak baking powder...lepas bancuh baru la perasan..adehhh dah tersilap masuk...lepas tu saya tambahkan jugak la soda bikarbonat tu...hmmm memang terlebih gebu la jawabnya...dah rasa makan kek pun ada...hehehhe....ate mancuh kui pukui 4 pagi...hmmmm dah mamai2..dlm kepala duk ingat soda..tapi tangan duk capai baking powder....grrrrr..nasib la boleh dimakan lagi....tapi tak menepati hasil yg saya nak..huhuhu....tak pe..ada lagi stok pisang sedang menunggu..akan dicuba lagi sampai puas hati...kekekek..

kalau ada yg nak mencuba resepi jgn takut ek...resepi tu betul dah..saya yg tersilap bancuh....ngeeee...terima kasih saya ucapkan pada noormasri dari website alaf 21..saya ambik resepi ni dari jurnal alikram...satu tempat dgn resepi kuih bom manis yg meletop2 tu.hehehhe...saya mintak izin letak resepi kat sini pulak....terima kasih...:)

Kuih bom pisang

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

600gm pisang masak ranum
1 telor ayam
120ml susu segar/ santan-saya ganti dgn susu pekat dlm 4 sudu besar lepas tu tambah dgn air dlm 50 ml
60-70 gm gula pasir
210-230gm tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
sedikit garam 
minyak utk menggoreng

Cara2

1. lecek pisang..kemudian masukkan susu dan gula dan telor...ayak tepung..soda dan garam dalam adunan..kacau rata...adunan hendaklah agak keras..jika tidak bentuknya tidak bulat.

2. biar adunan 2 jam kemudian barulah di bentukkan bulat dan digoreng dalam minyak yg panas hingga warnanya keemasan. angkat dan toskan.

(nota: adunan tepung tu tak pe keras skit sebab nanti bila kita peram 2 jam...dia akan lembut skit sebab kuar air pisang tu...air tu..ikut la ye..kalau terkurang boleh tambah...saya agak2 je air ni..sebab hari tu saya buat 100 ml dia dah terlebih tu yg saya kurangkan jadik 50 ml...kalau dah tersilap macam saya ni..tak pe..tambah je soda tu..dia tetap jadik jugak..cuma terlebih gebu je..hehehhe)

9 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Dapur Q pun dah kena bom ke// Kak ros punya je belum lagi

nuwairani ismail said...

kite suke kuih bom pisang yg dijual di pasar malam tu...gebu betol. tapi itula, besar2 penumbuk ha...nak makan pon takot..

cik cek said...

Q...kak cek nak seketul dua....sedap nampak...:D

tun_telani said...

adoii... nape komen nih jeles kat tun nih?? dh komen2 tekan post komen dia kuar blank. xnk kawan ngan kotak komen nih.. *majuk

ps: nk bom piang 4 ketul!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam quinnie..k.atie pon klu nampak org jual mesti beli gak.Nk buat xpernah jumpa resepinya.terima kerana brkongsi resepi kuih bom pisang ni..leh cuba.TQ

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, akk suka kuih pisang mcm ni, selalu beli elok je urat2 hitam tu keluar, tapi yg belalu selaluntya telebih tepung, keras kedekung jadinya

quinnie said...

kak ros..saya dah 2 kali kena bom..akak bila lagi? hehhehe

nuni..buat sendiri boleh la adjust bentuk dia..tapi tu la kita ni tak pandai la pulak nak dptkan bentuk yg bulat2 tu..hehhehe

kak cek....yg ni silap bancuh la..nanti dpt yg betul nya saya sepinggan saya hulur..kekkeke

tun..pasai apa ek? hahahha..sian dia penat2 dah menaip....agaknya sebab lappy awak tu kot....dia nak suh beli baru la tu..kehkehkeh...

kak atie..saya pun dahlama nak carik resepi ni...tapi tula...1 time cuba dah tersilap bancuh pulak..punah harapan...kekkeke

kak rosa...nasib kat sini o,k lagi kak kuihnya...kira kalau beli tu sedap la lagi.hehhehe..skang dah boleh buat sendiri..:)

Chik Mimi said...

Q akak pun suke ,kalau dah jumpa mmg nak beli je ,tapi skrg ni dah jarang nk jumpa

quinnie said...

kak mimi..saya pun selalu beli kat satu tempat ni je kat ipoh ni..memang susah skit nak carik kuih ni...rasanya macam ramai yg tak reti buat..kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...