Tuesday, 4 October 2011

Kerabu perut..versi kelapa


gambar tak berapa nak terang..agaknya tangan terketar masa tangkap gambar ni...hehhehe...saya dah lama tak makan kerabu perut versi kelapa putih cam gini....sebenarnya saya dulu memang tak makan perut...sebab geli tengoknya..kekkeke...bila duk kg baru dulu...ada satu kedai ni nama dia kakmah..tapi dah tutup dah skang....ada jual macam2 jenis kerabu...tengok cam sedap..cuba la makan...sejak dari itu...memang boleh kata tiap2 hari duk ambik lauk ni...byk benda yg saya belajar makan dari kedai kakmah ni...bila ingat balik memang best la lauk pauk dia...huhuhu....selalunya kalau guna kelapa fresh ni kerabu nya tak tahan lama...masa tengah gaul2 kerabu ni baru la terpikir..org patutnya kukus dulu kelapanya tuk dia tahan lama....nasib saya buat sikit je..jadiknya tak dek la membazir..kalau nak buat kerabu ni utk kenduri ke atau makan2 besar...memang elok kelapa nya di kukus dulu....:)

k lah meh tengok resepi yg simple nih....saya biasanya buat kerabu main agak2 je...kalau terkurang tu boleh tambah sendiri ek..

Kerabu perut versi kelapa

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 kilo perut lembu
1 cawan kelapa parut putih * - kukus dulu kalau nak tahan lama
1/2 biji bawang besar*
1 biji bawang putih*
10-15 cili padi*
3 batang serai* ( bahan* ditumbuk lumat..cuma kelapa tu ditumbuk kasar2 je)
1/2 batang timun- dihiris
1 biji bawang besar- dihiris
taugeh secukupnya- dicelor
beberapa batang kacang panjang- dihiris
1 bunga kantan- dihiris
2 biji limau nipis- ambik jusnya
1 sudu besar sos ikan
sedikit garam dan gula - ditumbuk lumat
1 biji tomato dihiris

Cara2

1. mula2 basuh bersih perut dan masukkan kedalam periuk bersama dgn air dan beberapa hirisan halia....masak perut tadi hingga empuk..kemudian basuh balik dan toskan perut tadi...lepas tu hiris2 perut tadi...dah hiris masukkan kedalam mangkok besar.

2. masukkan bahan2 tumbuk....dan bahan2 lain....gaul2 rata...rasa masam manisnya...dah siap...kalau rasa terkurang bahan2 lain boleh ditambah..kalau ada pucuk paku pun sedap kalau nak letak sekali...:)


14 comments:

Amie said...

ada kerabu perut di dapur Quinnie ye... sedapnya! memang tahan lama kalau kelapa parut dikukus, tapi biasanya kalau bab kerabu ni.... umur kerabu tu yang tak lama atas pinggan!

quinnie said...

hahhaha...kakamie..memang betul tu...cepat je licinnya...kekkeke...saya memang suka kerabu..buat ratah..nasi kurang...kkekeke

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, akk pun tak boleh nak kunyah perut ni, sampai la ni, terasa kegeliannya, tapi kalo perut yg bulat panjang tu boleh la seketui dua telan, sedapnya

quinnie said...

kakrosa..part yg bulat panjang tu memang sedap..tapi payah nak dpt..kalau waktu korban je dpt merasa...huhuhu

lina_pg said...

assalam Q, suka sgt mkn kerabu perut ni.Hmm tp susah nk dapat..tggu raya haji la kot br bleh merasa

quinnie said...

kaklina..saya beli kat pasar je kak..tapi kalau tersilap beli perut kerbau..memang keras dan bau dia pun kuat skit..hehehhe

tun_telani said...

tun x pandai makan perut lembu niihh.. bau pun dh x tahan. hihi

ady said...

as-salam
adoiii..sedapnye kerabu perut..terliur je Ady tngk.. sedap ni mkn dgn nasi panas2..

quinnie said...

tun..dia kalau lembutnye perut tak berbau kuat sgt tun...rebus dgn halia...memang kurang baunya..kita pun kalau bau kuat2 ni tak tahan sgt..kekekke

ady...memang berselera makan ye..hehhehe

nuwairani ismail said...

huish....sape tak makan perut, rugi.....tapi takleh makan banyak2 la...mak kite pon suke buat kerabu pesen2 gini...sedap sgt...makan ratah aje pon dah sedap kan kak Q?

Mas said...

sedapnya kerabu perut....
lama dah tak makan..he3

quinnie said...

nuni...memang rugi kalau tak makan ek..hehhehe..yer lah kalau makan byk sat gi muradat lak..kita pun tak leh makan byk sgt..sat gi termuntah...hehhehe

mas..lama dah tak makan ye...kita pun kadang2 je makan...hehheh

Nurul said...

Sedap2x...
dah lama jgk x makan kerabu perut camni.... :)

quinnie said...

nurul..sekali sekala dapat makan cam gini memang best...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...