Monday, 24 October 2011

Kicap campur


Terima kasih mas@duniaku atas resepi kicap campur ni....saya buat minggu lepas..dapat banyak..satu botol kecik ni...tengah duk pikir jugak la macam mana nak perabihkan...hehhehe....sebenarnya saya pernah salin resepi kicap campur mas ni dulu tapi tak pernah cuba..salin sebelum saya ada blog lagi...tu yg tak ingat nak buat..rajin salin je...ngeee...apa2 pun memang mudah bila ada kicap ni...masak pun cepat...terima kasih mas..memang sedap dimasukkan dalam sebarang masakan...:)




Kicap Campur
 
Resepi: mas@duniaku
by:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
 
Bahan  :
  • 1 cawan kicap pekat
  • 1 cawan kicap cair
  • 1 cawan sos ikan
  • 1cawan sos tiram
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan garam
  • 1/2 cawan ajinamoto
Cara membuatnya :
  • Masukkan semua bhn2 yang telah disukat tadi kedalam periuk. Sebatikan dulu kemudian baru dikacau atas api perlahan hingga sebati tanpa henti yerk untuk mengelakkan kicap tu hangit, bila dah tak dengar bunyi gula tu masa mengacau, boleh tutup api dan biarkan kicap tu sejuk baru boleh masukkan kicap campur tu dalam bekas dan disimpan didalam peti.  
  • Kicap campur ni sesuai digunakan untuk menggoreng mee, bihun, kuetiaw, mee hailam, sedapp juga dibuat ayam masak kicap.....

(nota: saya ni tak boleh sangat makan ajinomoto..jadiknya saya edit skit resepi ni....saya letak 1 sudu kecil je ajinomoto tu..lepas tu saya tambah lagi gula jadik 3/4 cawan..kicap pekat pun saya tambah lagi....jadikkan 1 cawan 1/2...sebabnya..kicap pekat saya tu jenis cair skit...cap jalen..kalau cap tamin dlm botol besar tu memang dia pekat betul....gula tu saya tambah sebab nak imbangkan rasa manis dan masinnya...kalau yg tak nak letak aji...tambahkan je gula tu lagi....kalau tak buat gini nanti dia masin sgt kicapnya....kecuali kalau dah guna kicap cair tu jenis lemak manis..saya guna lemak masin..tu yg kena tambah..nak bagi imbang rasa..)

7 comments:

Amie said...

kicap campur memang sedap... tapi tengok kuantiti asal ajinomoto tu sampai 1/2 cawan... memang botak kepala, pandai Quinnie sesuaikan rasa dgn bubuh sikit je pak aji tu....

quinnie said...

kakamie...saya memang tak bleh makan aji skang ni..nanti lepas makan perut jadik panas..hehehhe...mungkin sebab dah lama tak makan luar....tu yg kalau makan kat luar balik tu mesti tak selesa je rasanya...tekak kering..perut lak panas 2-3 hari baru la kebah..hehhehe....

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Quinnie..
Emm..kicap ni terus guna jer bila nak masak ye.. Bagus gak kan.. Akak pun cam Quinnie.. Tak makan dgn sengaja pak Aji ni. Takut sakit kepala..

K.Nor said...

Q guna kicap pekat jalen mana yg cair tu.. k.nor biasa cuba yg ni http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTnrZ3AC6vcWlhF7XYozqC5oYzEtKlJdhTCiL4Ry172isTWSd9A
yg ni betul2 pekat dan elok nak masak KT dan mee mamak :)

quinnie said...

kak naz..saya pun sakit kepala kalau makan byk2 sgt aji...mungkin sebab dah bertahun tak makan kat luar..badan jadik cam tak leh nak terima sgt...hehhehe

kaknor..saya guna yg sama dgn link kaknor tu...dulu saya pernah pakai yg tamin..botol besar tu..dia lagi pekat dari jalen ni....

cik cek said...

Menarik ni...nak cubalah nanti....amik resepi dulu...tq tq Q...

quinnie said...

kakcek...sama2 la kita berterima kasih pada mas...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...