Monday, 3 October 2011

Lepat labu bersagu...CNBLUE..:)

pertama kali sebenarnya masak lepat labu nih..:)

rupa dalam dia...cantik sebab ada sagu...kekkeke

mari makan lepat labu bersagu...cnblue pagi2 nih....hehheheh...apa bendanya cnblue ni ek??? cnblue ni nama group oppa2 yg gambarnya sedang ditayangkan kat wall blog saya nih...kekekke...aduiiaaiiii....tengah demam ngan cblue sebenarnya minggu nih...tapi dah kebah skit....kekkeke..kalau ada sape2 yg nak berkenalan...yg dari kiri tu jungshin...pemain gitar derang....tangkap chentan ngan rambut dia dlm album nih...hahhahaha...yg sebelah dia nama jonghyun...my lovely oppa..pemalu org nya cam kita gak...kakakkaka...adui aiiii memang chenta ngan suara dia nih...pemain gitar utama dan vocalist...lepas tu...yonghwa...vocalist utama dan main gitar gak....yonghwa ni kalau nyanyi lagu romantik..tersangat lak melentok2...cair menitik2 dengar suara dia nih..kakkakaka..yg akhir sekali....minhyuk...paling muda sekali dalam band ni..pemain drum....chomel..tapi lagi tinggi dari oppa2 dia...hehhehe

berbalik kepada lepat labu bersagu nih...resepi ni dari makcik saya..tapi baru ni saya perasan resepi dia lain skit sebab ada letak sagu...tak pernah buat pun sebenarnya lepat nih....ada labu kat rumah..dari kering tak bermakan baik saya buat kuih.kehkehkeh....daun pisang pun tengah byk kat rumah...lagi la semangat tu datang nak masak kuih...semenjak tak dek pokok pisang kat rumah..kalau ada daun pisang rasa sayang je nak biarkan cam gitu..paling koman pun guna buat lapik nasi lemak ke....janji daun tak kering gitu je...hahhahah..k lah meh tengok resepi...:)

Lepat labu bersagu

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

600gm labu yg telah dibuang kulit
3/4 cawan tepung gandum
3/4 cawan tepung beras
1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan sagu
1/2 cawan gula
kelapa parut putih dan sedikit garam digaul bersama utk intinya
daun pisang secukupnya

Cara2

1. mula2 rebus labu hingga empuk dan toskan...kemudian lecekkan labu tadi didalam mangkok. selepas itu..masukkan tepung gandum dan tepung beras....gula..sagu....dan santan...kacau2 rata....

2. sediakan daun pisang...letak adunan tepung labu tadi..dan letakkan inti kelapa didalamnya...balut kemas..macam balut kuih lepat. buat sampai habis dan susun didalam loyang pengukus

3. panaskan kukusan....bila air dah didih..masukkan loyang yg berisi lepat tadi dan kukus selama 25 minit....bila dah masak tunggu sejuk skit dan bolehla dimakan....boleh buat utk sarapan pagi atau minum petang....:)

(nota: sukatan gula tu dah cukup elok je manisnya..tak yah kurangkan lagi...)

14 comments:

norlie said...

ada kelainanan.. cam sedap je..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
ermm.. akak x perna lg makan pengat labu bersagu.. labu mmg fav akak tp sagu tu mmg akak susah nak telan ckit.. hehehee... tp bila d makan mcm nie + ngan makanan fav nie.. rasanya akak bole makan banyak nie.. idea yg baik tuk org yg krg makan sagu cam akak kan quinnie..

Cheq Sue said...

nak siket...

ady said...

as-salam
ingatkan lepat pisang..resepi baru ni..masuk list dulu..

Cendana Kasih said...

Q, sagu tu kena rendam dulu tak? nampak sedap..daun pisang pun ada sikit, boleh la buat...suka beno ngan lepat lepat ni...

Nurul said...

Assalam, Kak Q...
suka2 lepat labu... nak ckit!!!

quinnie said...

kaknorlie...boleh je cuba...ada la lain skit dari lepat biasa...:)

kakdiana..saya kalau letak labu je..cam tak suka sgt...hehhehe..bila ada sagu ni menarik la skit rasa dia.kekkke..akak tak nak letak sagu pun tak pe kak...:)

sue..kalau dekat leh je hulur skit...:)

salam kenal jugak buat ady...boleh cuba nanti ek...

kak ck...tak yah rendam kak..basuh je sagu tu..lepas tu tos dan masukkan dlm adunan...

nurul..suka ek...leh buat nanti ek...:)

nuwairani ismail said...

kite belom pernah makan lagi lepat labu. kalau yg ada sagu ni laaaagi belom pernah makan. tapi kite suke je labu ngan sagu. kalo macam tu agaknya memang sedap la kot. dengan rasa lemak2 santannya, sagunya, labunya...aduh....

wah1 semuanya kak Q kenal ye..kite tak pnah kenal sorg pon artis korea ni. layan tengok melalui youtube je. tp suke jugak tgk cerita korea ni.

quinnie said...

nuni..kalau rajin boleh buat lepat ni..tambah2 kalau beli labu ada lebihnya pulak..dari kering baik buat kuih...kekekek

nuni...kita kalau dah minat..bukan takat kenal rupa je....suara pun leh kenal weiiii...hahhahahah

Nazrah said...

wow... x pernah cuba campur sagu... mesti kenyal2 sikit kan...

Deliah's Deli said...

sedap lepat ni. sangat sesuai untuk b'fast :)

Juwita Jamaludin said...

menarik ita suka lepat2 macam ni.. nak cuba daun pisang pun tak de

Nieza said...

nampak sedap la...lama dah tak mkn...buat sendiri akak lum pernah lagi selalu beli jer..:)

quinnie said...

kaknaz..bila letak sagu ada la rasa lain skit tak dek la kosong je...hheheh

dell...i makan byk sampai berangin badan..aduiii aiii...

juwita..lepat kena ada daun pisang baru sedap...hehhehe

kaknieza...susah nak dpt lepat yg sedap kat sini...kalau nak sedap memang kena buat sendiri...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...