Thursday, 27 October 2011

Char kuetiau haufan...


hari tu dah buat kuetiau  haufan..ni gabungan char kue tiau ngan  haufan lak..hehhehe...pakcik beli kuetiau byk sgt..sampai 3 kali masak pun tak habis lagi...adussss...kicap campur pun banyak lagi...jadiknya..marilah kita pelbagaikan resepi ikut selera anak tekak kita sendiri...haahhaha...

nak buat senang je....meh tengok resepi kat bawah....resepi ni berinspirasikan kuetiau haufan mas@duniaku
dan Penang char keutiau dari che'iza

terima kasih mas dan che'iza...

Char kuetiau haufan

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

3-4 genggam kuetiau
5 helai daun kobis dihiris
2 keping tauhu di goreng dan hiris nipis
kerang- ikut suka nak letak byk mana
1/3 sudu besar otak udang
8 cili padi diketuk- ikut pedas sendiri
1 kiub ayam
sedikit lada sulah
3-4 sudu besar kicap campur mas- klik sini utk resepi
2 biji telor
air secukupnya
3 bawang putih ditumbuk
sedikit tepung jagung yg dibancuh dgn air

Cara2


1. mula2 goreng kuetiau dulu...caranya..panaskan 1-2 sudu besar minyak dlm kuali...kemudian..masukkan 1-2 sudu besar kicap campur...kacau hingga berbuih..lepas tu masukkan kuetiau...kacau rata dan kuetiau agak lembut...lepas tu tepikan.

2. dalam kuali lain...panaskan 2 sudu besar minyak..kemudian masukkan bawang putih..masak hingga terbit bau dan sedikit garing..jgn hangit lak...lepas tu..masukkan...baki kicap campur..kalau kurang tambah lagi..masukkan juga otak udang..kiub ayam..serbuk lada sulah...dan cili padi....kacau2 rata...lepas tu masukkan air..ikut la kuah nak banyak mana...masak hingga kuah didih.

3. bila dah didih kuah...kecilkan api..pecahkan telor kedalamnya..kacau2 rata..buat putaran agar telor tu pecah halus....kemudian masukkan tauhu goreng...kerang...dan air tepung jagung..kacau2 hingga kuah pekat sedikit...lepas tu masukkan kuetiau dan sayur kobis...kacau2 rata....agak2 bahan dan sebati....tutup api dan boleh la dihidangkan...

(nota: boleh letak udang ke ayam ke sotong ke....kalau rajin buat la stok ayam ke udang ke jika ada.....nak tabur dgn daun bawang pun boleh tapi saya tak dek stok kat rumah...boleh makan dgn cili jeruk jugak..)

11 comments:

ady said...

as-salam q
waahh!!hari2 mkn haufan pun tak apa..menyelerakan..

quinnie said...

ady...pakcik saya beli skit punya byk kuetiau...terpaksa la pelbagaikan resepi...hehhehe..kicap campur pun byk lagi....:)

chikadakbiru said...

isk quinnie awak buat saya terliuq...sy memang hantu kotiew..bila la nak wat resepi kak mas nih..

Yana Shaiful said...

nyumnyumm..sedapnyaa..yang ni pun xsempat lg nak buat..asyik lupa jer nak beli kuetiau hihii

quinnie said...

dina...tak pe...boleh buat nanti..hehhehe..kuetiau kat kedai tu tak lari mana...hehehhe

yana..lain kali ingat nak beli kuetiau ek...hehhehe

tun_telani said...

nak makan jugak!!

quinnie said...

ish ish ish dak tun ni..gi masak sendiri la...kekkeke..alahai sian dia...sana tak dek jual kuetiau ek....kalau dekat memang kita dah ngantar sepinggan....:)

Anna Qawina said...

aslmkm..mana2 aku pergi nak omen kat blog orang kan..ada la ternampak sorang mamat tu dok baring atas bantal..puas aku telek rupanya Q..hahaha..aduhh..tertipu sudah..

weh...kencang yer masak...

Cendana Kasih said...

waaa...sedapnyer kuetiau... jap, nk ke kedai beli kuetiau, taugeh dan kucai dah ada tu,,,hehehe

nuwairani ismail said...

feveret! feveret! alahai....3 bungkus banyak tu...elok bg kat kite sikit...hihih

quinnie said...

anna..kakkakaka...tak dapat baring sebelah oppa..dpt tengok oppa baring pun jadik la...hahhahaha....alahai..dia lagi kencang dari kita ni ha...siap ber tart2 lagik...hehhehe

kak ck..beli jgn tak beli..hehhehe

nuni..bukan 3 bungkus la..3 genggam...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...