Wednesday, 5 October 2011

Bingka /Bengkang labu...kyunie...:)

lama betul tak makan bingka..

gambar dalam loyang...elok cantiknya sebab dia tak mendap...

selamat petang semua....mesti semua dah kenyang...:)....bingka ni saya buat kelmarin...ada lebih labu dari lepat hari tu tak tau nak buat apa..jadiknya saya buat bingka..lagipun dah lama tak makan bingka...saya suka resepi makcik saya ni sebab bingkanya lepas masak dia tak turun..elok je kejadiannya..hehhehe..kalau nak kuarkan dari loyang bulat2 besar cam gitu pun boleh..tapi kena hati2 la...memang lekang dan senang nak potong....apa2 pun bingka ni guna resepi mana pun yg penting kena cukup lemaknya baru sedap..tak gitu?? hehehhe..saya tak blend labu tu sebab nak ada rasa kasar2 skit dalam bingka ni....k lah meh tengok resepi saya ni ek...

oh lupa pulak...nama bingka ni sempena salah sorang ahli super junior..group kpop yg ngetops kat koya...hehhehe...biasanya diaorg ni suka letak hujung nama org tu..nie..cam lebih kurang panggilan manja la....nama betul kyuhyun tapi tambah nie kat hujung..jadik la kyunie..tapi kan bila tambah nama kyuhyun dgn nie ni..dah jadik cam gabungan nama saya quinnie ngan kyuhyun lak rasanya...hahahhaha...perasan sendiri ek....kakkakaka

Bingka /bengkang labu

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

300 gm labu kuning yg telah dibuang kulitnya
2 telor ayam- buang tali pusatnya ye..
1 1/2 cawan tepung gandum
2 cawan santan
3/4 cawan gula
1/2 sudu teh garam
bijan utk taburan

Cara2

1. mula2 rebus labu tadi hingga empuk...dah empuk toskan dan lecek labu didalam mangkok.

2. kemudian masukkan telor, gula, garam dan santan...blend hingga sebati bahan tadi dan masukkan bahan blend kedalam mangkok berisi labu tadi..lepas tu masukkan tepung gandum...gaul rata....kemudian..tapis adunan ni kedalam mangkok lain....

3. disebabkan labu tadi kita lecekkan je..jadiknya akan ada baki labu dalam tapis.....tuang baki labu dalam tapis tadi kedalam mangkok berisi adunan..kiranya..bahan tapis tadi tak dek yg dibuang...kita tapis sebab nak dapatkan hasil tepung yg licin dan tak berketul dan semua bahan sebati.....

4. panaskan oven 160c selama 20 m utk memanaskan oven.....sediakan loyang yg telah dilenser dgn mentega pada seluruh loyang....panaskan loyang tadi biar mentega tu panas.....lepas tu keluarkan loyang dan masukkan adunan....tabur bijan jika suka....masak bingka lebih kurang 1 jam...atau hingga masak...biasanya 1 jam tu dah masak..tapi kalau nak bingka yg berkerak boleh tambah lagi masanya....:)


14 comments:

izahdaut said...

hikhik.. mcm2 la kak Q neh... nma pelik je kan... sedap nyer bingka labu.. saya sukeeee

quinnie said...

hahhahaha...biasala..memang suka perasan sorang diri..kategori tak boleh diselamatkan lagi dah ni...kakkaka...kita tak bleh makan byk sgt labu ni...badan berangin..hehehhe

Anna Qawina said...

amboii nama...glemer ko..haha..

tun_telani said...

aduh aduh.. mmg laa peminat setia korea.. hihi..

quinnie said...

hahhaha...anna...sekali sekala nak manja2 ngan oppa..kkaka

tun...memang dah hardcore dah kita ni tun...kehkehkeh

Nazrah said...

salin resepi yer...senang2 boleh buat untuk minum petang

Cheq Sue said...

tang gabungan nama yang tak tahan tu...kalau zaman mude2 dulu gabung dengan nama retis mesia... ha ha ha...
*segan nak gitau !

quinnie said...

kaknazrah...salin jgn tak salin ye...hehhhe

sue...kita dgn artis m'sia pun tak pernah hardcore cam gini...hahhaha

Yana Shaiful said...

nama gabungan yg mantopss hihii..Yana klu tgk labu asyik pk nak bt sira labu jee..mmg feberet dari kecik lg..xpenah terlintas dihati nak bt bingka or kuih lain..hmm..kali ni must try labu bingka pula :=)

quinnie said...

hahhahah.yana pandai u buat lawak...hehheheh....kita lak yana tak pernah buat sira labu...tak pandai buat ye jugak sebenarnya..hehhehe

Diana @ Melley Mey said...

hehhee... namanya tu bukan main lg yer quinnie.. hihii... berbelit nyebutnya tau.. hehee..
akak suka sgt makan bingka labu.. tp buat mmg jarang sbb ada yg rajin nak tlg belikan.. ehhehee

quinnie said...

kehkehkeh...saje seronok2..boring jugak kalau skima je kat blog nih....hheheheh..saya kak kalau yg beli nya sedap tak pe la jugak..kat sini susah skit nak dpt yg sedap la....huhuhu

nuwairani ismail said...

mcm mana nak tahu tali pusat telur ye...? hmm...kite pon suke makan bingka...tibe2 teringat halimah jongang pulak..

quinnie said...

nuni...tali pusat part yg putih tu..dia seketul kecik je...lendir dia cam pekat skit..selalu melekat kat kuning telor..perati betul2 nanti nampak la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...