Saturday, 18 February 2012

GULAI MASAM KELADI


gulai keladi memang kegemaran saya..tambah2 kalau dimasak gulai masam/asam cam gini...org perak panggil gulai singgang ni gulai masam....nak buat pun senang je...sekarang ni kalau nampak keladi rasa nak beli je..heheheh...saya makan gulai ni dgn lauk keli panggang berlada hitam semalam....saya kalau masak ikan jenis panggang2 ni memang suka ada gulai masam utk digandingkan dgn ikan bakar....




GULAI MASAM KELADI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1 paket keladi - saya beli dah siap siang
3 asam keping
1 inci halia
1 inci lengkuas- diketuk
15 cili padi
2 bawang merah
2 bawang putih
serbuk kunyit
1 ikat daun kesum
1 bunga kantan jika ada
air
sedikit belacan

Cara2

1. mula2 basuh bersih keladi...lepas tu masukkan kedalam periuk bersama dgn 1 keping asam keping dan rebus hingga 3/4 empuk. dah masak....toskan dan tepikan

2. tumbuk bawang putih...bawang merah....halia dan cili padi lumat...masukkan kedalam periuk...isi air secukupnya...asam keping...belacan....serbuk kunyit...daun kesum dan bunga kantan...garam dan gula skit...masak hingga kuah didih dan bahan2 layu...

3. akhir sekali masukkan keladi..masak lagi hingga keladi empuk....rasa la masin nya...dah siap..saya makan gulai ni dgn keli panggang semalam..:)

16 comments:

ijayuji said...

Salam kak! Klu kita ada gulai ni tak yah lauk lain kenyang meratah gitu jer :D sedap kan buat masam2 pastu pedas2 lepas tu tersedak sedak :D lama sgt tk mkn asam keladi ni, kat sini nk beli btg keladi mcm seram gitu, dia da siap di potong gitu tp klu tgk bentuk dia tu mcm btg pokok keladi bunga jerrr ehehe...

norlieharumaini said...

semalam kita pun buat gulai masam tapi guna ikan... hehehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Sambal belacan. ulam timun dan ikan masin memang ngam dengan lauk ni..perghh...mak mertua lalu pun tak sedar

tun_telani said...

tak pernah makan!! hehe.. batang keladi tun pernah mkn org masak lemak je. tp kalau lauk2 air gini, mmg geng ngan ikan bakar/goreng pastu sambal belacan, kompom bertambah2 nasi.

Cendana Kasih said...

fuh...tak tahan tgk lauk ni..pekena plak dengan ikan keli Q kat bawah tuh...pergh...tak cukup nasik seperiuk..haha

ZalinZalina said...

teringat lak arwah mak kak ina suka masak lauk ni...kak ina suka makan coz masak tak guna minyak...

MakNgah said...

yg masam2 ni mmg feveret MNgah pun...

Wani said...

suka betul dia denga keladi2 ni .. ai nampak gaya kena pi cari keladi jugak la .. dah lama betul tak makan keladi ni dah tak ingat rasa dah hihi

quinnie said...

betul tu ika..hahahha..part tersedak tu memang betul sgt..kakakakka...

quinnie said...

org perak kalau tak bergulai masam memang tak sah...heheheh

quinnie said...

betul tu kak..memang sedap..hehehe

quinnie said...

wani lain kali kalau nampak beli je..kekeke

quinnie said...

sama la kita makngah..:)

quinnie said...

betul tu kak...menu sihat nih..hehehe

quinnie said...

hahahhah..aje yg ye ck...kekeke

quinnie said...

tun kita pulak tak pernah masak lemak..boleh jugak ye..lain kali nak cuba..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...