Wednesday, 22 February 2012

NASI TOMATO KUKUS dan AYAM MASAK TOMATO

 saya suka nasi tomato dan ayam tomato...hehehe

kalau masak memang setia dgn resepi nasi tomato kak lina_pg..:)

ayam tomato ni saya letak rempah sekawan utk kelainan...

Assalammualaikum....tetiba je rajin masak nasi bertumis ni ye..hehehhe..kebetulan ada lebihan tomato puree...dari rosak tomatonya baik saya gunakan...nak masak nasi tomato ni pun bukannya susah sgt...saya selalu masak nasi tomato resepi kak lina-pg sebab memang suka dgn rasa nasi dia....antara byk2 resepi paling suka yg ni...so memang setia sejak sekian lama...:)

terima kasih kak lina atas resepi nasi ni..memang saya tiap2 thn raya masak nasi tomato resepi akak....saya kongsikan resepi akak kat sini pulak....resepi lauk ayam tu resepi dari saya...yg selalu saya masak jugak..cuma kadang2 saya tak letak rempah sekawan..kadang2 letak..ikut mood nak makan versi yg mana..hehehhe

NASI NI BOLEH JE DIMASAK SEPERTI BIASA TAK YAH KUKUS

pilihan lagu kpop Q hari ni dari SHINEE..tajuk lagu...hello....saya memang suka shinee ni...yg kita selalu sebut...my baby..my baby onew..my baby taemin tu..ahli member ni la...heheheh....diaorg ada 5 org ahli...leader...onew....junghyun....lead singer....key....taemin....paling pandai menari dan paling muda....minho..rapper....paling aktif dlm sport2..nih.....diaorg ni.satu company dengan snsd dan superjunior...:)

NASI TOMATO KUKUS

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 5-6 orang makan )

  • 4 cawan beras basmati
  • 4 cawan air
  • 1 cawan susu cair
  • 1 kiub ayam (saya guna kiub ayam maggie) 
  *** BAHAN-BAHAN TUMIS ***
  • 1 labu bawang besar (dikisar)
  • 2 biji buah tomato (dikisar)
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 3 helai daun pandan (disimpul)
  • 5-6 sudu makan butter (untuk menumis)
  • 4 sudu makan tomato puri 
 *** BAHAN HIASAN ***
  • Daun sup / Kismis / Gajus

Cara-cara

  1. Beras dibersihkan,rendam 15-20 minit.Kemudian toskan
  2. Masukkan mentega,tumis bahan-bahan tumis (kecuali tomato puri) hingga wangi (Jangan terlalu garing nanti rasa pahit)
  3. Masukkan tomato puri,kacau sebentar.Kemudian masukkan beras,kacau sebati.(Jgn kacau kuat sangat nanti beras patah,tak cantik)
  4. Kemudian masukkan air,susu cair dan kiub ayam.Kacau sekali sekali supaya nasi tak hangit kat dasar periuk.Tuggu hingga nasi kering
  5. Setelah nasi kering,pindahkan nasi tadi ke dalam kukusan (yang dipanaskan terlebih dahulu) Kukus selama 20-25minit atau sehingga nasi betul-betul masak
  6. Setelah nasi masak,gemburkan nasi menggunakan garfu supaya nasi tidak patah.Taburlah bahan hiasan ketika menghidang
  7. SELAMAT MENCUBA 
(nota: cara Q masak nasi kukus....mula2 tumis dalam periuk segala bahan2...masukkan air..biar didih..lepas tu baru masukkan susu dan beras....kacau2 rata...dan masak hingga air nasi kering....dlm proses memasak nasi ni..kacau2 selalu nasi agak tak melekat pd periuk....kacau pelan2...bila dah kering airnya..pindahkan nasi dlm periuk kukus....kukus nasi hingga masak....

sukatan nasi Q...4 mug beras...4 mug air...1/2 mug susu cair....ini kalau masak nasi cara kukus...kalau nak masak nasi cara biasa....4 mug beras.....4 1/2 mug air....1/2 mug susu cair...)


 AYAM MASAK TOMATO

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

1 ekor ayam
4 sudu besar tomato puree
2 sudu besar sos cili
2 senduk cili kisar
1 bunga lawang
3 bunga cengkih
3 buah pelaga
2 bawang besar dipotong dadu
garam dan gula
air

bahan kisar
1 bawang besar
1 tomato
7 bawang putih
skit halia

Cara2

1. mula2 gaul ayam dgn garam dan kunyit...goreng ayam hingga masak...ikut suka la nak garing atau separuh garing. dah habis masak..tepikan

2.  lepas tu panaskan minyak dlm satu senduk..guna minyak dari goreng ayam tu jugak.....tumis bahan2 kisar hingga naik bau..masukkan rempah2....kacau kejap....masukkan cili kisar....masak hingga terbit minyak...

3. masukkan sos cili..tomato puree..garam dan gula serta sedikit air...masak hingga kuah didih dan pekat...akhir sekali masukkan ayam..kacau2 rata...masukkan juga bawang hiris....masak hingga terbit minyak..kecilkan api agar ayam tak hangit...dah siap..:)

16 comments:

suebee said...

Pagi lagi tengok resepi nasi tomato..sedap!!

ijayuji said...

Salam kak! dtg pagi2 ni lapo ler pulak :D kita pun suke nasi tomato gandingan ayam masak tomato atau merah, lama dah tak buat nasi2 mcm ni, resepi kak lina belum cuba lagi, nanti cuba jugaklah! tp yg kukus ni yg terlebih Malas niii bila nak ngukus :D kita mmg suke lah masak nasi2 mcm ni sbb tu bdn kita naik masa puasa tahun lepas sbb keja buat nasi mcm ni jerrr lah kejanyer ahahaha...

Chik Mimi said...

Salam Q wah pagi-pagi dah jamu akak dengan nasi tomota tak boleh tahan ni,akak tak berkesempatan lagi nak buat

Qasey Honey said...

asslm...
nmpk sdp n mnarik la nsi tomota n ayamnye tu...
bleh la cuba cuti hjg mgu ni...klau xkemana2...
tq resepi

Mama Hawa/Mama Nani said...

As Salam Q :)
nk sarapan nasi tomato & ayam msk tomato kat sini lah..gerenti kenyang nyer hehehe

quinnie said...

suebee...nasi tomato memang sentisa sedap..hehehe

ika...boleh je nak masak cam biasa nasi ni..cuma air tu lebihkan skit..kita dah bagi sukatan...baru je edit..ngeeee...kalau raya memang ini la menu kita..hehehhe

kak mimi...senang je nak buat dia kak..hehehhe..saya pun sebab nak ngabiskan tomato puree tu yg rajin..:)

qaseh honey...kalau ada masa bleh je cuba...:)

mamahawa...memang kenyang kak..hehehhe

Wani said...

salam dan selamat pagi .. wah dah ada menu nasi tomato dan ayam masak tomato lak ..gandingan yang mantap .. nak cuba jugaklah .. hihi ..

tun_telani said...

wah.. nasi tomato yg dh sedap, jd xtra sedap bila kukus. tun mmg suka betul mkn nasi kukus..
dh lama x makan nasi berperisa2 gini. sama la mcm kak ika, kalau buat kan, nnti x sedo diri mkn byk.. huhu

Sue @ Nenie said...

Salam...Amboiii pepagi buka komp dah diguda ngan nasi tomato ni..pasti sedapppppp

norlieharumaini said...

walla walla... peberet ni..

Ayu said...

Assalam q,
tengok nasi q ni rasa nak capai aje tau..akak pun suka lauk2 dan nasi yang ada toamtoes..suka rasa masam2nya tu..oh ada letak rempah sekawan pasti lain sikit rasanya kan..

Mas said...

mas tak pernah try lagi nasi tomato kukus..
sedappnya tengokk kak..
nanti2 boleh try laaa...

lina_pg said...

assalam Q..sedapnya set nasi tomato ni..thanks ya sudi cube rcp kaklina ni.

Wattie said...

Salam Q,
Waaaaa...ni first time dengar nasi tomato kukus, mesti lembut bagai. Kalau ada masa, insyaAllah nak try, tks Quinnie

HomeKreation said...

Salam Q. Mesti sedap kalau nasi kukus ni kan tapi Along balik kerja lewat tipa hari tak sempat ler... ngorat Q punya jer lah.

quinnie said...

wani..cuba jgn tak cuba..hehehe

tun..awak tu bukannya beso sgt..makan byk pun tak pe...hehehe...kita memang suka kukus nasi2 bertumis ni supaya tak berkerak..hehehhe

sue...boleh cuba nanti ye..hehehe

kak norlie...agak suka juga ye...hehehe

kak ayu....saya pun kalau gi pasar malam rasa nak capai je nasi tomoto yg org jual ni..tapi mengenangkan rupa je cantik..tapi rasa kurenggg..terus pendam hasrat nak capai...hehhehe

mas..sedap resepi kak lina ni..:)

kaklina...saya memang suka resepi akak ni..terima kasih kak...memang dah jadik resepi pilihan...heheheh

kak wattie..cuba la...:)

along...tak tah kukus pun tak pe..saya pun kadang2 tak rajin juga nak kukus2 ni..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...