Thursday, 23 February 2012

TALAPIA BAKAR SAMBAL BUNGA KANTAN

suka makan ikan bakar. ..dgn nasi putih..ulam pucuk gajus....:)


Assalammualaikum...jemput makan semua..heheheh..lauk minggu lepas ni..tak tau nak masak apa..tengok bunga kantan berlambak...dpt dari kg....sampai hari ni ada lagi dlm peti ais..hehehhe..last2 masak bakar cam gini...resepi simple je..macam masak sambal tumis tapi saya tambah bunga kantan....lepas tu bakar ikan tu...

menu cam gini...memang sedap digandingkan dgn nasi putih dan ulam2 kg..saya makan dgn ulam daun gajus...dah 3 minggu berturut makan ulam ni..hehehhe..hajat nak buat kerabu sebenarnya ulam ni..tapi duk bertangguh2..dah 3 minggu beli last2 jadik ulam je..hahahhaha...

lagu pilihan saya hari ni...dari cnblue...tajuk..i'm loner ..saya memang suka cnblue...diaorg ni lain dari group kpop biasa sebab diaorg ni band..main alat muzik...paling suka dlm group ni...my junghyun...hehhhe..lead guitar..dia boleh nyanyi jugak...leader nama yonghwa....main gitar jugak....dan lead singer...junshin....main gitar...kadang2 ambik part rap jugak sekarang ni...akhir sekali minhyuk...main drum...boleh kata minat la kat semua...hahahhaha

TALAPIA BAKAR SAMBAL BUNGA KANTAN

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 ekor ikan talapia
1 bunga kantan- dihiris
4 daun purut - dihiris
garam dan gula
minyak utk menumis
1 sudu besar sos ikan
1 senduk cili kisar

bahan kisar
1 bawang besar
3 bawang putih
2 buah keras
10 cili padi
sedikit halia


Cara2

1. basuh bersih ikan...lepas tu....rendam dgn air asam jawa dlm 5 minit..toskan...kemudian..lumur dgn garam dan serbuk kunyit sedikit....panaskan minyak...goreng sekejap ikan ni...saya goreng utk buangkan air ikan talapia ni....dah goreng..tepikan.

2. panaskan minyak dlm kuali...tumis bahan2 kisar hingga terbit bau dan airnya kering...lepas tu masukkan cili kisar.....masak hingga terbit minyak...

3. lepas dah terbit minyak...masukkan sedikit air..masukkan sos ikan...garam dan gula..biar kuah didih..lepas tu masukkan daun limau purut....kacau hingga kuah terbit minyak ....bila dah masak..taburkan bunga kantan kacau2 kejap dan tutup api.

4. panaskan oven..suhu 200c... lapik loyang dengan aluminium foil atau daun pisang...letak ikan..tuang kuah...masak selama 30m...atau kurang

13 comments:

ijayuji said...

Salam kak! kita ambik sambalnyer jerr :D ikan sungai kita tak makan pulak ehehe.... kalau ada bunga kantan ni kan bau dia harum betul! mmg sedappp bau bunga kantan niii :D kita tak de stok bunga kantan huhu..

Mas said...

kak Q, sedapnya talapia..
ikan kesukaan mas..
apa lagi dibakar...
sedapppnya....

Sheila Shafeareen said...

salam mmg sdp kalau talapia bakar nak pulak di gorg panas2...dulu mmg x mkn tapi sejak menjak ni suka pada ikan talapia......x silap sambal bunga kantan pernah buat....mmg sdp dan harum baunya...

Torviewtoronto said...

yummy looking sambal

quinnie said...

ika...rugi wei tak makan ikan sungai...kekekek...kita pun bukannya semua ikan sungai kita makan..hehehe..siannya tak dek stok bunga kantan...bunga kantan kat rumah ni da sampai hitam2..hahaha

mas..minat talapia jugak ye..kita pun sama..:)

kak shiela..saya ni nak menghabiskan bunga kantan..tak tau nak buat apa dah..byk sgt...hehehhe

torview...taste yummy too..heheheh

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie...talapia...antara ikan kesukaan ni...selalu goreng jee belum pernah lagi bakar...mesti wangiiii je bau sambal tu bil tambah bunga kantan

Wani said...

SALAM q ;;DAh ada menu ikan talapia bakar dengan sambal bunga kantan pulak .. suka betul kita dengan bunga kantan .. ada ternampak resepi hari tu x ingat dah dapur sape .. nanti nak cuba lah uat mesti sdap masam2 kan hihi

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualalikum Q..
Q, masakan Q ni semua kena dgn selera kak Naz.. Menitis air liur akak dah ni. Suka ikan talapia...

Chik Mimi said...

Q sedap ni ,akak dulu makan kat trengganu pes ikan bakar dia letak bunga kan tan n daun kesum sedap

tun_telani said...

Ooo.. goreng dulu ikan tu baru bakar.. tun mmg hantu talapia goreng. sedapnyer ulam daun gajus!! kt sini xjumpa lagi...
ps: pesal vocalist lagi ni mcm bukan suara yonghwa oppa. cam lain sket.

Zack Zachoes said...

salam..

sudah lama tidak singgah ini blog, dan sudah lama tidak makan ini lauk. yumm yummm..

maz said...

salam Q...waaa sdpnya lauk Q tu...kmaz ni bru nk hangatkan blik dpur tu...

quinnie said...

sue..saya pun suka goreng je...tapi yg ni terlebih rajin..nak ngabiskan bunga kantan..hehehe

wani..masak sempoi je...hehehhe

kak naz..geng la kita...suka talapia...hehhehe

kak mimi..ingat lain kali nak blend pulak daunnya...hehehhe

tun kita goreng dulu sebab tak nak ada air dia...kang tak lalu nak telan...hehhhe

zack..i pun dah lama tak singgah blog u..hehhehe

kak maz...cuti2 periuk belanga dah habis ye...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...