Wednesday, 15 February 2012

RENDANG PUCUK UBI...sedap!!!


sedapnya rendang pucuk ubi..baru tau boleh masak cam gini....dia rasa macam gulai lemak tapi kering....makan dgn nasi putih..sedapnya..ratah gitu pun sedap..haisshhhhh....saya masak ni semalam...masak pagi..kul 10 dah makan nasi...hahahahha..makan bertambah lak tu..aduii aiii..makcik pun sama..kekekekke..memang tak leh diet la kalau lauk cam gini....kebetulan MIL makcik bagi pucuk ubi fresh dari kg..lagi le sedap bila dibuat gulai..manis2 je....resepi ni masakan org nogori..saya kan sekarang ni suka sgt dgn masakan nogori...tu yg selagi tak cuba rasa tak senang duduk dibuatnya...kekeke...

resepi ni dari Lynnsham@myr....terima kasih lynn..saya mintak izin kongsikan kat blog saya ni ye...saya masak tak sekering macam lynn rasanya...saya masak takat naik minyak lepas tu kering skit je...sebab masa duk kacau2 tu ..mulut ni duk gatai nak meratah je kerjanya...last2 baik berenti terus makan dgn nasi..hahahhaha...kalau nak ganti dgn pucuk paku + kerang pun sedap...lain kali nak buat yg pucuk paku pulak...sedapnyaaaaa..puas hati la makan...kekeke

o.k...radio kpop quinnie hari ni memilih..lagu dari taeyang salah seorang member bigbang ni jugak....tajuk lagu dia wedding dress.. mv lagu ni sangatlah cantik...nak tau orgnya..lelaki yg dibaris bawah dan ditengah2 sekali...rambut tercacak tu memang imej dia...kekeke..dia ni pandai menari...:) kalau buat persembahan memang wowwww!!! kekekek...gempakss!!!

RENDANG PUCUK UBI

Resepi: lynnsham
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com



Bahan-bahan ( 6-8 orang )

  • Bahan A:
  • 2 ikat (420 gm) pucuk ubi tanpa tangkai, cuci dan toskan
  • Bahan B:
  • 2 cawan santan kotak - kalau guna santan segar lebih sedap, kuantiti boleh tambah ikut citarasa sebab kalau banyak santan, banyaklah 'serdak'nya
  • 5 batang serai, dititik
  • 2 keping asam gelugor
  • ½ sudu teh kunyit serbuk - jika guna kunyit hidup, kisar sekali dengan Bahan C
  • 1½ sudu teh garam – ikut selera sendiri ya..
  • 2 sudu teh gula – jika suka
  • Bahan C:
  • 6-7 ulas (100 gm) bawang merah
  • 1-2 genggam (50-100 gm) ikan bilis
  • 1 genggam (50 gm) cili padi - ikut selera sendiri ya..

Cara-cara

  1. Tumbuk/Kisar C.
  2. Satukan B dan C dalam kuali, masak hingga hampir kering, rasa garam/gulanya (sesedap rasa).
  3. Masukkan pucuk ubi (bila masukkan pucuk ubi, akan jadi berair semula) dan masak hingga kering sambil dikacau selalu.
  4. Bila siap, hidangkan bersama nasi panas.

18 comments:

ijayuji said...

Salam kak! ahhhhh akak ni! menci lerrrr sini tak de pucuk ubi! pokok ubi tak de mana lah nak jumpa pucuk ubi huh! lama betul ngidam! suke dgn pucuk ubi masak lemak ke, di tumis pedas2 ke mmg kegemaran pastu anginnnnn jerrr perut ahahaha...

quinnie said...

haahhahah..kita semalam memang berangin habis perut..habis tu makan tak hengat donia..kakakkaka...sana tak dek pucuk paku ke? boleh buat jugak...hehehe

Naz / Nadz COSK said...

Q, kak Naz suka pucuk ubi ni. Tapi tak pernah rasa yg masak rendang. Mesti best ni. Kalau celur makan dgn sambal belacan pun dah sedap. Yg ni mesti triple sedap ni..

quinnie said...

sedapppppppppp sgt kak...hahahha..cuba jgn tak cuba..nak guna pucuk paku pun sodap!!!

Pen Biru said...

1st tume tgok menu ni.

quinnie said...

saya pun pertama kali makan penbiru..hehehe..senang je nak buat..:)

Mas said...

tak pernah buat dan rasa lagi rendang gini...
nanti2 nak try la..
sedapnya tengokk..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie...masa dok kg dulu Arwah mak sellau msk rendang pucuk ubi ni,lgpon kat kg keliling umah pokok ubi.Skrg dok kat bandar,pucuk ubi pon kena beli.
Org perak mmg biasa la ngan rendang ni kan...sedap.Tingat kat arwah mak :(

cik cek said...

Sedapnya qqqqq....:)

sudipVSsenduk said...

first time tahu ada rendang pucuk ubi...

Cheq Sue said...

Q...kita kan kalau online kat sekolah je baru leh masuk komen ni... kat rumah semua blog yang guna komen style ni memang buleh tgk aje... hampeh tol

kita kalau pucuk ubi ni xdan2 nak buat rendang ke bagai, celur cicah budu aje paling best

quinnie said...

mas..sedap mas..tanya kak anim kalau tak caya...hahahha

quinnie said...

ooo akak biasa makan ye..saya baru nak belajar makan lauk cam gini..hehehe..yer la kak..org dulu2 je yg pandai masak gini....

quinnie said...

wahhh kak cik mesti dah biasa masak ni ye..kekeke

quinnie said...

hahahha..la ye ke...ni mesti guna laptop ke kat rumah...hehehe....cuba la sue..sedap buat rendang ni....

quinnie said...

sama la sudip..hehehe

Amie said...

belum pernah makan atau buat rendang pucuk ubi, tapi kalau dah namanya rendang mesti sedap, harum! enaknya makan dengan nasi putih ye Quinnie!

quinnie said...

memang sedap kak..ratah pun best..kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...