Tuesday, 15 November 2011

Kek karamel coklat moist

sedap betul bahagian kek coklat dia tu..memang betul2 moist..:)

saya makan sepotong je kek ni..yg lain jamu utk tetamu dtg beraya..

nampak tak tepi dia tu terpecah? kekeke..

saya dah lama buat kek ni tapi ini baru nak letak entry....heheheh....buat utk makan2 raya hari tu...saje nak cuba yg versi coklat pulak....separuh bagi kat org je..yg lebih tu buat tetamu..saya makan sepotong...memang sedap kek kak munira baharom ni...moist betul...sebab guna tepung skit je...lain kali memang saya nak buat lagi....kita org kat rumah ni dah tak berapa nak lalu makan kek coklat..itu yg kebetulan hari raya ada tetamu dtg..boleh la saya buat kek ni sebab ada org tukang perabihkan...hehehhe....

saya sebenarnya tak nak buat kek ni bentuk cam gini..saya nak buat karamel dia berada kat tengah2 kek cam jadik belang....terlambat masukkan adunan kek..tu yg karamel dia dah keras....huhuhu....yg saya nak buat tu tak jumpa plak gambarnya nak letak kat sini....tak ingat sama ada kat fb kongsi resepi atau myr....kalau saya buat lagi saya tunjukkan rupa dia..:) penyumbang resepi pun saya tak tulis pulak nama dia kat dlm buku masakan saya..mintak maaf sgt2..ingat kek coklat tu je resepi dari kak munira...bahagian karamel...kalau diikutkan penyumbang resepi tu guna resepi lain...tapi saya ikut resepi karamel macam kek karamel yg biasa tu....apa2 pun terima kasih ye..:)

kak munira saya mintak izin letak resepi akak kat sini pulak....terima kasih atas resepi kek yg sedap ni..:) saya copy n paste dari fb bloger masakan..kebetulan Nora dany harry baru post resepi ni..sama pulak dgn yg saya buat hari tu...saya cnp dari awak ye..terima kasih..:)

Kek karamel coklat moist

Resepi asal :  Puan munira baharom (fb)
copy n paste: Nora dany harry
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

bahan A:
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat - saya letak 3/4 cawan susu
1 cwn gula - saya letak 1/2 cwn
1 cwn minyak masak

*semua bhn di atas gaul sebati dan masak atas api perlahan...
*rehatkan kejap bila bahan dah sebati...

bahanB:
3/4 cwn tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

*semua bahan ni diayak

bahanC:
4 bj telor (blender jer)- saya pukul guna tangan je sampai kembang

Cara2:

satukan bahan B dan C ke dalam bahan A...
secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...
dah sebati...ketepikan...


utk karamel:

bahan2:
2 sudu besar gula (ni utk loyang saiz 8")...
kalo guna loyang kecik gula sket, loyang besar gula byk la ye...
jadikan gula hangus supaya kek tak melekat pada loyang...

bhgn atas (karamel):

1/2 tin susu cair- saya guna 250ml susu cair
50gm gula castor
1/2 sudu teh esen vanila
3 kuning telur
saya tambah 1 sudu besar tepung jagung

(kacau sebati lembut je...jgn sampai jd buih ye)

cara:

tuang bahan karamel dlm loyang gula hangus td...
bakar sekejap dlm oven dgn kaedah bain marie (letak loyang kek dlm loyang berisi air di bwh)...agak2 15 minit camtu, utk pekatkan sket karamelnye tu...
kuarkan dr oven...tuang adunan kek atas karamel...
pastu bakar 1 jam @ sampai masak...suhu 160c...
dh masak, kuarkan dr oven...rehatkan dlm 15-20 minit baru terbalikkan...
saya guna rak paling akhir....api atas bawah....saya masak 1 jam termasuk 20 minit masa masak karamel tu...ikut oven sendiri la ya....


24 comments:

ibundo said...

nampak sodap tul Q. Kalau buat lagi nanti mintak sepiring ek..

quinnie said...

kak pah...pagi2 dah tengok kek ye..hehehe..sedap kak kek ni...cuba la..:)

Sheila Shafeareen said...

As'salam..raji betul yeee sure raya haji meriah dgn kek...akk juga yg x terbuat2 kek ni..entah bila lah nak dtg seru suruh buat ...yg becoklat ni pasti sdp...gabugan dua rasa coklat n kremel...

EmbunRosaliza said...

Assalam Q memang nampak sedap dan cantik je kek karamel coklat tu, terguda sungguh akk

quinnie said...

kak shiela...saya buat kek ni hari tu pun sebab tau ada org nak tolong habiskan..kekeke..kalau dak duk peram resepi je la...kekkeke

kak rosa...memang sedap kek coklat tu..moist je...

ady said...

as-salam q
this looks awesome..yummy..

quinnie said...

ady..kek coklat tu memang sedap ady...:)

Amie said...

Selamat pagi Quinnie...
sedapnya KKCM...dapat sepotong alangkah enaknya minum bersama secawan teh...di pagi nan dingin begini...

quinnie said...

kak amie...buat la kak..senang je..lagi senang dari kek karamel yg pelangi2 tu..hehehhe..ini gerenti jadiknye..:)

Zaliedana said...

Kak Q,SY da juga wat kek karamel nih wak lik kg ry aji bebarunih,tapi versi belang jer,xsmpat n lupa juga sebenaqnyer nak snap,nih versi kek ceklat mesti lagi best kan..Pstt akak nnti kalo da pic versi belang puding ngan kek tunjuk tau..

Ida,Japan said...

Q..akak nk chop resepi ni, akak nk try buat bila2....mesti sedap gak ni gabungan kek cokelat ngan puding karamel tu..mekasih byk ye Q...rasanywer yg ni lagi senang sikit tang step nk buat kek tu kn Q..

CT Delima said...

As'salam Quinnie

K.ct juga yang lom buat2 kek ni. agaknya kalau buat non stop anak2 tu bukak katup pintu peti ais agaknya...hahaha.

K.ct nak cubalah cara quinnie ni, nampak menyelerakan satu gabungan yang pasti sedap. yummyyy!

Anna Qawina said...

ooo ko bake dulu yakaremel dia..ada laporan pernh baca kat myr kat rsp kek puding karamel Yani tu..sama la mcm ko buat ni..hihi..kalo x bake dulu karemel tu agak2 ok tak ek?

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Q,kalau mcm yg Q gambarkan tu, kek yg Q nk buat ni sepatutnya lapisan karamelnya diapit dgn kek ye. Betul ke pemahaman kak Naz ni.. Ermm..kreatif.. Nanti buatlah lagi dan letak gambar. Teringin lak akak nk tgk gambar dan resepi cara membuatnya..

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..Wahhhh sedapnya nampak kek karamel ni, eh, yang ni versi bake dulu ya karamelnya then baru tuang kek....Mesti sedap ni

tun_telani said...

versi lain pulak! tun versi asal pun x terbuat lagi.. tun nk gi tumpang makan je laa..

quinnie said...

ct..mesti la nak tunjuk sini kalau menjadik bentuk yg kita nak tu..kekeke

kak ida..memang betul..yg ni lagi senang nak buat..hehehe...

kak ct...hahhahah..bukak katop peti ais ye kak...naik bil letrik nanti...hahaha

anna...kalau tak bake dulu karamel..entah la kita tak cuba lagi..hahhaha...tapi rasanya karamel tak duk atas kot...dia bercampur..sebab adunan kek coklat tu cam berat...hehehe

kak naz..yer betul gambaran akak tu..heheheh....saya nak buat yg tu tapi terleka la pulak sampai keras karamel..adussss

nenie bake kejap je karamel tu utk keraskan dia sebelum letak adunan kek..kalau dak bercampur rasanya...:)

tun...buat yg ni dulu tun..lagi senang...kekekek

Nieza said...

menarik gabungan coklat ngan karamel ni...sedapnya teringik lak nak rasa:D

Nurul said...

Kak Q,
Nak sepotong!! sedapppnya... nak gak rasa... tp tgh malas nak buat kek ni... huhu :(

quinnie said...

kak nieza...yg ni lagi senang nak buat dari kek belang2 tu..hehhehe

nurul..meh duk dekat ngan kita..senang kita nak bagi2 kalau masak...hehhehe

dZana said...

Aslmkum quinnie.. tentu lagi sedap ni.. selalu kek coklat jer.. ada karemel pulak.. bestt..

quinnie said...

dzana...kek coklat tu resepi dia memang best..moist dan pekat rasa coklatnya..:)

mayangsayang said...

tak penah lagi wat kek karamel cekelat, selalu wat yg biasa tu aje... terkezoot hahhh.. tapi quieni nak tanya, karamel tu dah masak ke atau separuh masak masa kita tuang adonan kek cekelet tu yer...

quinnie said...

mayangsayang...karamel tu dah 1/2 masak waktu tu..dia bila kita letak adunan kekcoklat tu dia tak tenggelam..nak buat kukus pun boleh kek karamel coklat ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...