Friday, 4 November 2011

Lepat pisang bersagu..update resepi

 sekarang suka pulak makan lepat ada sagu...:)

buat dua jenis...satu yg bersagu..satu lagi biasa..:)

yg ni lepat biasa...

lepat yg saya buat tuk kawan saya hari tu..dia tempah lepat biasa..tapi saya buat dua jenis sebab kitaorg nak makan yg ada sagu....sekarang suka pulak letak sagu kat dalam dia..mungkin sebab dah selalu makan yg biasa...kekekke....jenis tekak gatai..gitu ler...kekekke...resepi ni saya guna macam resepi lepat kakros@jintanmanis

bezanya..saya guna sukatan cawan utk lebih memudahkan saya kalau nak buat lagi...dan juga saya tambah sagu....saya juga dah sukat sukatan tepung dan santan ikut selera saya....bukannya apa..kalau dah sukat senang skit kalau nak buat dalam kuantiti yg banyak  lepas ni tak yah nak agak2 dah...:)

apa2 pun terima kasih pada kakros@jintanmanis atas resepi lepat pisang akak yg sedap ..kalau nak makan lepas pisang resepi biasa..boleh pegi kat blog kak ros ye....atau pun klik sini..saya ada pernah buat dulu kalau lepat pisang yg biasa ni...kalau berminat nak tau resepi lepat pisang bersagu saya boleh tengok resepi kat bawah...:)

Lepat pisang bersagu

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

3 cawan pisang yg telah dilecek
6 -7sudu besar gula- nak buat 8 pun o.k..ikut tahap kemanisan pisang
1 1/2 cawan tepung beras
1- 1 1/2 cawan santan
3/4 cawan sagu- basuh sagu dan toskan

garam dan kelapa putih digaul bersama sebagai inti
daun pisang tuk balut kuih


Cara2

1. mula2 masukkan pisang yg dilecek kedalam manggok...masukkan juga sagu dan tepung..kacau2 rata...masukkan sedikit santan...kacau2 dulu..tengok macam mana..kalau tak cukup tambah lagi hingga dapat doh...doh tak lembik sgt dan tak keras sgt...pandai2 la agak ye...tak boleh nak bagi sukatan tepat sebab ikut jenis pisang yg digunakan. kacau2 rata doh dan biarkan kejap.

2. layur daun pisang...dan panaskan kukusan.

3. ambik sehelai daun dan isikan adunan tepung pisang dan letak inti ditengah2nya....lipat kemas...susun dalam loyang pengukus. buat sampai habis.

4. bila air dah didih..kukus lepat dalam 40 minit. dah masak boleh la dimakan panas2...selamat mencuba...:)

10 comments:

Chik Mimi said...

Q sedapnya ,akak kalayu buat lepat pisang mmg letak sagu n inti keledek dadu yg direbus ,lama tak buat ni

chikadakbiru said...

dh lama tak buat lepat...kak rumah cb depa suka lepat labu...kalau guna resepi yg sama..tp pisang tuh ganti dgn labu..agak2 boleh dk?

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, akk suka lepat tapi tak suka nak buat yg kena guna daun pisang huhu,. sedap ek tambah sagu tu, mesti lain sikit rasanya kan Q

tun_telani said...

tun x suka makan lepas pisang. kalau wat lepat sagu saje boleh x? hehehe.. tun hantu sagu ;p

quinnie said...

kak mimi..wahhh..pertama kali dengar guna inti keledek dadu...menarik resepi tu kak....:)

dina..ada resepi lepat labu kita dah letak kat blog ni...tak perasan ek.... pegi kat sini dik...

http://qasehququinnie.blogspot.com/2011/10/lepat-labu-bersagucnblue.html

kak rosa..saya pun jenis malas jugak kak kalau kuih ada daun2 pisang ni..tapi sejak tak dek pokok ni la baru saya rajin..dulu ada pokok memang terbiar gitu je daun...hehhehe

tun...kena buat kuih sagu la gitu..hehehhe..eh tun..lepat pisang resepi ni sedap tu..sebab dia banyak pisang dari tepung..ktia dulu pun tak la minat sgt lepat pisang ni..tapi sekarang dah suka..:)

norlieharumaini said...

akak datang nak makan bihun sup ..ade ke lg... baunya sampai kumah akak ni.. eh..eh..ada lepat pisang ni pun jadik laa... nk sikit bawa balik leh...hehehe

quinnie said...

hehehe..kaknorlie..nanti bila saya letak kat blog saya kat tau akak...hehhehe...sedap kak..saya suka bau semerbak...hehhehe

Yatie said...

sedapnya lepat pisang bersagu ni..lenkali nak buat gak macam nilah...satu kelainan sbb ada sagu..

nuwairani ismail said...

kite belom pernah buat kuih yg kukus2 dalam daun pisang ni...teringin jugak nak merasa...

selamat hari raya kak Q

quinnie said...

kak yati..kalau dah boring makan lepat biasa boleh cuba yg bersagu pulak..hehehe

nuni...sedap kalau kuih masak dalam daun pisang ni..sebab wangi je bau dia..hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...