Friday, 25 November 2011

Nasi ayam ipoh hainan.....2pm

tunjuk menu nasi ayam sebagai pengubat hati..hari ni konsert 2pm...huwaaaa..oppaaaa!!!..sob..sob..

agak2..oppa makan ke nasi ayam? hukhukhuk.....kalau suka minyak bijan boleh cuba resepi ni..:)

bahan pelengkap nasi ayam ipoh hainan

buat jugak ayam goreng sebab diaorg kat rumah ni tak makan yg jenis ayam rebus....resepi ayam cam ni leh tengok resepi nasi ayam ipoh yg asal...KLIK SINI



mula2 nak cerita pasal 2pm ni dulu....hehehe...saya ni minat kat 2pm ni sebab anggota dia hot2 belaka...hahhaha...adusss...segan ni nak ngaku..tapi tak kisah la kan..buat muka tak malu je...hahahha...hari ni diaorg ada konsert kat malaysia..saya memang sampai bila2 pun tak kan dpt pegi konsert ni....kekekke..masa super junior punya konsert dulu pun hati mesti ada rasa sedikit sedih sebab tak dapat pegi...yer lah..dpt peluang tengok oppa didepan mata...2pm ni kalau tengok live memang seronok sebab diaorg ni jenis aktif dipentas dan pandai menari....lagi pun ada oppa2 yg saya bias kat dlm group ni...iaitu..chansung oppa dan junsu oppa...hukhukhuk..dpt tau pulak diaorg akan nyanyi lagu i'm your man..lagi la tak keruan jadiknya...hheheheh...adussss...malas nak pikir....

pstttt: siap editkan post hari ni lepas tukar wall baru...hahahhaha..meh saya perkenalkan oppa2 saya pd hari ni..kekeke...dari kiri...taecyon...junho..junsu..nickhun...wooyong...chansung...hehehe

k lah kita citer pasal nasi pulak....nasi ayam ipoh hainan ni lebih kurang je dgn nasi ayam ipoh tu..cuma ayam nya saya tak goreng dan hidang dgn cara yg berbeza...nasi ni jugak saya gandingkan dgn taugeh...sebab saya pernah makan nasi ayam yg jenis hainan ni hidang dgn taugeh...sedapnya bila makan tu...saya suka sgt...saya ni memang byk memori manis kalau berkaitan dgn nasi ayam ni...kekekke....kalau nak dikutkan nasi ayam hainan ni tak dek sambal kicap..tapi kalau dah tekak melayu ni kan...mesti nak ada jugak...heheheh..k lah meh tengok resepi kat bawah....:) resepi ni ikut selera saya....mungkin ada lain skit dari resepi hainan yg biasa...


Nasi ayam ipoh hainan

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

 

Bahan-bahan ( sekeluarga ) 

*BAHAN NASI*

  • 4 mug beras
  • 4 1/2 mug air rebusan ayam
  • 2 inci halia*
  • 3 biji bawang putih*(bahan*ditumbuk lumat)
  • 3 helai batang daun bawang (ambik bhgn bawah dia...yg ada buah dia tu sekali)
  • 1 sudu besar minyak bijan
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 helai daun pandan
  • 4 sudu mentega + sedikit minyak masak
  •  1 sudu kecil garam 

 *BAHAN AYAM*(utk 1 org punya makan)

  • 3 ketul ayam ayam
  • 2-3 titik minyak bijan
  • 1-2 titik kicap cair
  • 1 sudu besar sup
  
*BAHAN SUP*
  • air secukupnya
  • 4 bawang putih diketuk
  • 3 inci halia di hiris
  • 3 helai batang bawang
  • 1 biji sengkuang dipotong dadu
  • 1 sudu besar serbuk lada sulah 
  • garam

*BAHAN TAUGEH* (1 org punya hidangan)
  • semangkok kecil taugeh
  • 1 sudu besar sup
  • 2-3 titik minyak bijan
  • 2 titik kicap cair

  *BAHAN CILI* 
  • 10/15 biji cili burung
  • 6 biji cili merah
  • 2 hiris halia (ambik dari rebusan)
  • 5/6 biji bawang putih
  • 1 biji limau kasturi/nipis
  • garam n gula secukupnya
  • 1/2 bawang besar
  • 1/2 cawan air rebusan ayam

*BAHAN KICAP*
  • 5 biji cili burung
  • sedikit halia (ambik dari rebusan)
  • 4/5 biji bawang putih
  • kicap pekat dan kicap cair secukupnya
  • air rebusan ayam secukupnya
  • tepung jagung di campur dgn air secukupnya (utk pekatkan) 
  • 2 sudu besar sos tiram 

 

*BAHAN SAMPINGAN*

  •  daun sup dan bawang yg dihiris, timun yg dihiris, tomato yg dihiris, 

 

Cara-cara

  1. cara utk buat air rebusan ayam...mula2 buat air rebusan ayam...(bahan2 dalam sup) masukkan semua bahan...kecuali sengkuang dan serbuk lada sulah. tutup periuk dan masak hingga didih. 
  2. selepas air mendidih, masukkan ayam. biar ia masak selama 20 minit. selepas 20 minit, angkat ayam tadi dan toskan. ayam tu biar betul2 masak...sebab kita tak goreng dah...cucuk dgn garfu tengok kalau ayam tu dah masak ke belum..air biar betul2 didih masa masukkan ayam..biasanya 20 minit tu dah o.k dah..
  3. cara utk masak nasik, mula2 masukkan majerin  dalam periuk elektrik, biar ia cair, kemudian masukkan bahan* yg telah di tumbuk lumat. biar naik bau. kemudian masukkan batang bawang dan daun pandan. bila dah layu sikit masukkan sos tiram dan minyak bijan. kacau2 sekejap,kemudian masukkan beras, sedikit garam dan air rebusan ayam. biarkan hingga nasik masak.
  4. cara penyediaan ayam, ambil 3 ketul  ayam yg telah masak dan telah di toskan tadi. kemudian...potong siap2 ayam tu biar mudah waktu makan nanti.... masukkan  kedalam satu mangkok..kemudian masukkan minyak bijan...kicap cair dan sup...kacau2 rata...kemudian boleh la hidangkan kedalam piring kecil
  5. cara penyediaan taugeh....masak sedikit air didalam periuk...biarkan air didih....lepas didih je air..terus tutup api..masukkan taugeh..dan terus je tos...takyah lama2 proses celor nanti taugeh layu....masukkan taugeh kedalam mangkok...lepas tu masukkan kicap...air sup dan minyak bijan...kacau rata...lepas tu letakkan kedalam piring dan hias dgn daun sup dan bawang diatas taugeh tu tadi.
  6. cara penyediaan cili, masukkan semua bahan didalam blender dan blend hingga hancur.cili tu air dia tak yah byk sgt..biar pekat..sebab cili ala hainan ni pekat skit cili dia...letak 1/2 cawan air sup tu pun dah cukup.
  7. cara penyediaan kicap, blend semua bahan kecuali tepung jagung. selepas blend isi dalam periuk dan panas kan atas dapur. agak2 dah panas..boleh la di masukkan tepung jagung dicampur air secukupnya utk memekatkan kuah.
  8. cara2 penyedian sup, baki air rebusan tadi didihkan kembali bersama sengkuang dan serbuk lada sulah. kalau air rebusan dah berkurangan boleh lah di campur dengan air biasa. masak hingga didih. perasakan sup.
  9. selepas semua dah masak, boleh la di makan...cara penyediaan...timun, tomato dipotong nipis2. daun sup dan bawang di potong halus dan di masukkan kedalam sup tadi.
(nota: saya masak guna seekor ayam utk resepi ni...cuma bila nak hidang tu saya guna sukatan utk seorang punya makan ....taugeh tu pun sama..sebab ada ahli keluarga yg nak makan nasi ayam jenis biasa...)

16 comments:

Puan Ros said...

Bolbogi tak ada ke untuk org korea tu???cayuk...cayuk...

EmbunRosaliza said...

assalam Q , pepagi tgk nasi ayam ni bestnya, terus rasa bunyi2 kat perut ni heheh. Tak puas kalo nasi ayam tak ada kicapkan hehe

tun_telani said...

LOL~~ adoiiiii......... xtahan betul tang minat gler nih.. tun xtau pulak 2pm ada concert arini. rasa2nya pernah nmpk iklan kt astro, tp xperasan tarikh.. tun xtau chansung n junsu yg mana, tp last time nichkhun jd guest dlm running man. comel je.. owh, pastu kalau tgk dream high, wooyung sgt comel!

skrg tgh minat minyak bijan kan, mmg kene try nih ^^

quinnie said...

kak ros...hahhaha...nasi ayam je yg ado...keekke

kak rosa...saya pun lapar je pagi ni...kekkek

tun....kita ni biasa la..minah serba tau kalau pasal korea nih..hahahha..kita dah letak wall gambar derang..pagi tadi tak sempat...hehehhe...

chansung yg hujung sekali belah kanan...junsu 3 dari kiri...hehhehe...

ady said...

as-salam q
nak tumpang makan pagi2 ni pun dah abis nasi ayam ipoh ni kan..... sungguh menyelerakan yummy..

Ida,Japan said...

buat kombinasi gini mmg sesuai rasanyer Q..sebab dua2 menggunakan minyak bijan utk nasi dan ayam..emm pasti sedapkan!
Q..mekasih byk2 for the wishes tempohari ye

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..k.atie singgah bawak tupperware MILO nk tapau nasi ayam ipoh hainan tu..klu xmuat nanti dtg lagi bwk bekas yg besar..hikhik

lina said...

salam q - serta salam ma'al hijrah...mmg nasi ayam sgt sedap kan..dh beberapa kali membuat nya :)

Amie said...

salam Quiinnie,
rasanya pernah kakak nampak Quinnie buat menu ni, memang sedap sungguh ni... kakak copy paste resepinya ye...mana tahu teringin nak buat pulak..

Chik Mimi said...

hehehe Q tak abis2 ngan oppa dia ,kalau anak2 akak ni tinggai dengan Q memang mejadilah Koreanya tu

quinnie said...

ady...tumpang tengok je boleh pepagi ni...kekekke..memang dah habis pun...hehhehe

kak ida...memang best nasi ni kalau yg jenis suka minyak bijan...hehhehe

kak atie..bersinar2 rupa tupperware akak..hahaha...almaklumla...tupperware baru...kekekke

kak lina..yg ni lain skit cara penyediaan ayam tu....yg ni pun best jugak..:)

kak amie...lebih kurang je resepi nya tapi yg ni ala2 hainan skit...:)

kak mimi...tu ah...bahaya kalau ada geng serumah yg suka korea gak ni...hancus..kekekke

Juwita Jamaludin said...

salam .. baru je nampak 2pm ni kat Tv jepun minggu ni.. hihihi. peminat K-pop ye.. nasi hainan sedap juga.. nasi ayam memang all time favorite

Wattie said...

Salam Q,
Peminat fanatik betul nampaknya ni.
Set nasi ayam Q nampak sungguh lengkap dan menyelerakan....kita nak mai bersila dah ni

quinnie said...

kak ita...memang derang ada buat promosi album baru2 ni kat sana..hehhehe

kak wattie....ni pun dah kurang skit fanatik nye...hehhehe...

Yatie said...

terliur je tngk nasi ayam ipoh hainan ni..lenkali nak masak mcm ni pulaklah...sedap tul..

quinnie said...

kak yatie..cuba jgn tak cuba...sedap kak..saya makan tak pandang org keliling pun...kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...