Tuesday, 29 November 2011

Rendang dendeng Ayam... kak norlie

sedapnya..suka saya masakan dendeng ni...:)

resepi sedap tapi gambar lak out..sabar je la...grrrr

Assalammualaikum semua.....hari ni saya nak cerita kisah rendang dendeng ni....dulu masa saya dalam tingkatan satu ke tingkatan dua..cam gitu la...saya pernah pegi kenduri kat kg jawa belah MIL makcik....masa kenduri kawin tu..dia masak daging dendeng ni...tapi waktu tu saya tak tau pun nama masakan ni rendang dendeng....memang saya suka sgt...itu la pertama kali makan dan terakhir..kalau ada makan pun rasa tak sesedap yg saya makan masa kenduri tu...memang rasa daging tu melekat sampai la sekarang..hehhehe...nak dijadikan cerita...baru2 ni saya cuba la masak rendang dendeng dari blog kak norlie...wahhhhh..tak sangka saya..rupanya resepi yg saya carik2 selama hari ni nama dia rendang dendeng ni...kekekek...saya pernah cuba masak rendang dendeng sebelum ni menggunakan resepi lain..tapi rasa dia tu tak sama...yg ni lagi sedap...nak masak pun senang je...suka nya hati tak tau nak cakap cam mana..makan sampai 2 kali nasi hari tu...hahahahha...Alhamdulillah..akhirnya ketemu jugak dgn resepi yg berpuluh tahun duk teringin nak makan lagi....syukur pada Allah....lepas ni boleh masak selalu...hehehe...

kalau ikut resepi asal...kak norlie guna daging..saya pulak guna ayam...sama je sedap dia...memang tak rugi cuba...saya tambah hati ayam sekali..memang sesuai masak hati guna resepi ni....saya nak ucapkan terima kasih pada kak norlie atas resepi yg best ni.....menurut kata kak norlie..resepi ni asalnya dari makcik yun...terima kasih sangat2 kerana sudi kongsi resepi....saya mintak izin kongsi resepi kat sini pulak.....jutaan terima kasih yg tak terhingga dari saya....:)


RENDANG DENDENG AYAM

Resepi: kak norlie
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 kg daging batang pinang - rebus 4-5 ketul besar dan di potong setebal 1/2cm dan lebar 2-3 inci panjang (potong ikt urat sebab nak di tumbuk)
kemudian daging ditumbuk supaya lembut dan perap dengan kicap selama 1 jam (* jika x mahu masakan jadi hitam gelap daging bolehlah diperah untuk toskan kicapnya)
saya guna ayam dan hati dan pedal skit...jadiknya...saya tak rebus dan ketuk ayam tu..cuma saya perap kan saja dgn kicap campur mas. saya perap dlm 6 jam cam gitu kat dalam peti ais. kalau nak perap kejap pun tak pe..tapi lagi lama lagi sedap la kan..:)

bahan kisar:-
30 biji cili kering - buang biji, rebus (untuk hilangkan pedasnya)
20 ulas bawang merah (lebih pun boleh)
6 ulas bawang putih
1" halia
1" lengkuas

1 cawan kicap pekat- saya ganti dgn kicap campur mas
2 cawan minyak
2 sb air asam jawa
2 ab gula (ikut rasa)
garam (rasa dulu sbb ada kicap)
air rebusan daging- saya ganti dgn air
saya tambah kentang
saya tambah bawang besar dipotong bulat

Cara2
panaskan minyak. gorengkan daging yang di perap kicap tadi dengan api yang perlahan dan jangan terlalu garing, angkat dan toskan lalu diketepikan. saya goreng ayam tu kejap..agak2 bertukar warna kulit je..dan ketepikan.
panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga garing. masukkan daging, air asam jawa, gula, masukkan air rebusan daging biar mendidih hingga daging lembut saya masukkan kentang sekali..dan masukkan bawang goreng bila ayam dah masak dan terbit minyak.

** jika daging masih liat bolehlah tambah 3-4 cawan air hingga daging lembut
** daging tumbuk dulu baru di perap kicap.

7 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Q,,nampak sedap le..rasa nak makan dgn pulut kuning..

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
memang kalau kita pernah makan sesuatu menu yang sedap, susah sangat naklupa ye,
biasanya kita makan daging dendeng di tempat kenduri kahwin, yang gunakan ayam memang kak Amie tak pernah jumpa...memang sedap gunakan ayamye, sebab dagingnya lebih lembut dari lembu..

tun_telani said...

morning kak Q! tun x pernah dengar dendeng nii.. kalau kt ganu mmg standard nasi minyak, ayam masak merah dan gulai daging utk kenduri. kalau masuk kampung2 sikit baru la jumpa lauk2 yg unik2, ada tu tun gi kenduri lauk gulai nangka ngan ikan kering!

ady said...

as-salam q
npk sedap rendang ni..mkn dgn lemang best lah ni..

quinnie said...

kak ros...makan dgn nasi sedap kak...pulut pun boleh je...hehehe

kak amie..betul tu saya ni jenis kalau suka satu masakan tu memang akan ingat sampai bila2...hehhehe..tak sangka lak boleh jumpa resepi yg saya nak...ada macam2 resepi dendeng..tapi yg ni paling saya suka..:)

tun..jarang jugak org masak dendeng kenduri kat sini...itu lah pertama kali kita makan...lepas tu tak jumpa dah...hehehe

ady...sebut lemang teringat raya...adusss

norlieharumaini said...

waa.. ni dia rendang dendeng ayammmm...

quinnie said...

hehehe..kaknorlie..daging tarak..saya guna je ayam..sama je kesedapan dia..hehehe..tq kak..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...