Monday, 6 August 2012

BISKUT SAMPERIT PILIHAN QUINNIE

ni resepi pilihan saya :)

samperit raya dah siap :)

Assalammualaikum..hari ni nak tunjuk samperit raya yg dah siap...utk tempahan pun dah siap juga...senang hati bila tempahan dah siap..heheheh..utk hari raya pun dah settle...lepas ni focus pada tart pulak..heheheh

resepi ni lain skit dari biskut samperit cair dimulut yg pernah saya letak kat fb ni...sebab saya tak guna sepenuhnya tepung kastard...saya tambah tepung jagung..kira nya resepi ni guna 4 jenis tepung ye kengkawan....hehehhe..saya suka samperit yg rapuh atau cair bila masuk je kat mulut...dia memang rapuh skit...yg penting sedap pada citarasa saya.....

apa2 pun terima kasih pada tuan punya resepi asal  Nazian Nazir dan kak busu Shamsiah....dan juga Rabia Azhar...resepi kat bawah ni olahan dari saya..:)

BISKUT SAMPERIT PILIHAN QUINNIE

Olahan resepi :quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

250gm planta
3/4 cawan  gula aicing
1 bji telur kuning,
1 sudu teh esen vanila.

1 cawan tepung ubi,*
1/2 cawan tepung kastad,*
1 1/2 cawan tepung jagung*
2 cwan tpg gandum *( ayak semua tepung*)

ceri utk hiasan
sedikit pewarna hijau dan merah


Cara2

1. mula2 pukul gula dan planta hingga kembang...kemudian masukkan telor kuning dan esen vanila...pukul sekejap je..janji sebati.....


2. kemudian masukkan tepung2 yg telah diayak....gaul sebati guna tangan...buat hingga menjadi doh. doh tak terlalu lembik dan tak keras...pandai2 la agakye....kalau doh lembik tambah tepung gandum lagi...kalau doh berderai..tambah lagi planta...kemudian bahagi 2 doh dan letak satu pewarna hijau dan satu pewarna merah. uli hingga warna rata. rehatkan doh dlm 15 minit kemudian baru leh terap.


3. panaskan oven selama 20m suhu150c...kemudian paipkan doh berwarna didalam dulang...saya buat hijau dibawah dan merah diatas. jika doh keras boleh tambah planta..jika doh lembut sgt tambah lagi tepung gandum.

4. dah siap paip penuh dulang....letakkan ceri diatasnya....kemudian bakar....saya bakar lebih kurang 15 minit....biarkan sejuk kemudian simpan didalam bekas.


(NOTA: biskut ni kalau tak nak letak telor pun boleh juga...sebab saya dah buat...tapi sukatan tepung tu saya tukar...1 cawan tepung kastard dan 1 cawan tepung jagung....)

24 comments:

Nuwairani Ismail said...

semua bahan ada kat rumah. bahan 'rajin' je tak cukup lagi. heheh... memang gigihla kak Q tekan2 adunan ni.

ijayuji said...

Salam kak! humangggg aiii! mmg terrer siap dgn tempahan sume dah settle??? aduhhhhh... kita mood nak mengukissss tak sampai lagi ni kak, tp teringin sgt nak cuba sana sini :D nanti leh try jugak lah resepi akak ni :D kalau rajin sblm balik boleh buat :D

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..

wah biskut nie dah lama akak x buat.. sedapnya biskut nie... comel lg gitu... cantik!

quinnie said...

nuni..betul tu..resepi paling penting..kena gigih menekan kalau nak buat 2 warna cam gini..kekekek...itu lagi ada org menempah..nasib baik le skit je...aduiii...

ika..hehehhe...org tempah takat 150 biji je..kekekek...kalau lebih memang satu warna je la..kakakak..tak kose kita....jenuh nekan je...tangan pun naik cramp dah..hehehe

kak diana manis....hehehe...senang je nak buat dia kak...:)

Qasey Honey said...

amboiii comeiiinye biskut dahlia tu....mnarik la...

quinnie said...

qasey..boleh la cuba...ni pesen terlebih rajin..hehehhe

kakbesah said...

wee..cerianya samperit Q tu.. kalerpul gitu. Guna campuran 4 jnis tepung yer.. tentu sedap..cair dimulut jr...

Pen Biru said...

woooweeee..kaler baru la...hihihi

Sari Yusa Ibrahim said...

cantiknya Q, sangat kreatif dan rajin buat dua warna untuk biskut semperit tu.. cantekkkkkkk!!

QasehnyaRania said...

mornink Q..

semangat Q BUAT SEMPERIT nih kan...
kreatip ;)

QasehnyaRania said...

mornink Q..

semangat Q BUAT SEMPERIT nih kan...
kreatip ;)

QasehnyaRania said...

mornink Q..

semangat Q BUAT SEMPERIT nih kan...
kreatip ;)

Norzie hany said...

cutenya biskut dahlia Q,warna warni.Dalam list juga tp tak tahu bila nak buat.

Amie said...

uwaaa.... kak Amie jarang buat kuih raya...nak belajar jugak, nak jadi pandai macam Q jugak....

lina_pg said...

Assalam Q,sgt cantik..teropong dr umah nmpk cam kelopak bunga ros.Kreatif..

Tina Othman said...

sedapnya, dah lama carik resepi samperit guna tepung ubi, nak buat lah nanti

zila norazila said...

salam syg q..
plan malam nie nk wt semprit nie..byk resepi dh simpan nie..mlm nie nk try yg q punya la..thnks resepi yer:)

Cheq Sue said...

kita dah buat jugak guna resepi ni pagi tadi, tapi setengah adunan je. suka sangat sebab biskutnya langsung tak penyek, terletak aje :)

man said...

xyah beli lepas ini..hehehhe

Yana Shaiful said...

sana sini dh tayang kukis raya.. jelesnyaaa..tringin nak bt tp apa kan daya dh xlarat..cantik je semperit nii..^^

CT Delima said...

As'salam Quinnie

cantiknya, k.ct belum ada kesempatan nak buat biskut semprit ni. macam yang lain2 kata nak memaipkan nya tu yang kena mengerah tenaga luar dan dalam hehehe

kalau planta tu ganti butter boleh tak..sebab stok planta tak ada lah Q :)

chikadakbiru said...

mase dolu-dolu..selalu tlg arwah opah buat biskut samperit warna warni nih...3 kali tekan....hhihih cantik sangat kalau buat hantaran..kalau makan apatah lagi..hehehe

quinnie said...

kak besah..saya memang suka resepi ni...hehehe

Pb..thn lepas pun buat gini juga..hehehhe

sari...kena rajin nak buat dua kaler ni...tambah2 bab nak menekan..kekekek

qaseyrania...tq singgah sini ..salam kenal ye :)

kak norzie...cepat2 buat kak..raya dah dekat ni..hehehhe

kak amie..senang je kak..Insyaallah jadik :)

kaklina...tq..saya memang minat bunga ros kak.hehehhe

quinnie said...

tina..boleh cuba ye :)

zila...dah buat nanti tunjuk kat blog ye :)

sue..amboi cepatnya org CH ..dah menerai ye..harap suka la ye :)

man..beli tak sedap le..kekekek

yana..alahai sian dia....tak pe thn depan leh buat biskut sendiri ye :)

kak ct..boleh guna butter kak..tapi saya lebih suka planta :)

cb..wow..sampai 3 warna...rajinnya opah cb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...