Thursday, 30 August 2012

GULAI LEMAK BAYAM KAMPUNG..n SUP KAKI AYAM

pertama kali makan bayam kampung :)

sup kaki ayam :)

ayam goreng...

Assalammualaikum.....ni semua menu yg saya masak semalam...mula2 makcik suruh masak sup kaki ayam...lepas tu petangnya dia suruh masak gulai lemak bayam kampung...gulai lemak ni saya gandingkan dgn ayam goreng....

sedap le bayam kampung ni...pertama kali makan...rasa macam bayam juga...sebelum ni tak tau pun ada sayur ni...tau bayam hijau yg biasa tu dgn yg merah je...kekeke...

k lah meh tengok resepi yg sempoi2 ni...

GULAI LEMAK BAYAM KAMPUNG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 ikat sayur bayam dipotong
2 bawang merah*
2 sudu besar ikan bilis*
cili padi secukupnya* ( bahan* diblend)
santan secukupnya
garam dan sedikit gula
serbuk kunyit
1 serai dititik

Cara

mula2 masukkan santan ..bahan blend ..serbuk kunyit....dan serai..kedalam kuali atau periuk...lepas tu...kacau hingga santan didih dan terbit bau bawang.....masukkan sayur bayam dan garam serta sedikit gula...masak hingga sayur layu....lepas tu boleh la tutup api. saya masak gulai ni kuahnya sedikit cair dari gulai lemak biasa...tak pekat sgt kuahnya...memang sedap dimasak sedang2 je lemak santanya...:)

SUP KAKI AYAM

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

kaki ayam dan tengkok ayam secukupnya
2 sudu besar rempah sup dibancuh dgn sedikit air
satu sup bunjut maksiti/adabi
3 bawang merah dihiris
2 bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
1/2 sudu besar lada hitam ditumbuk
1 tomato dibelah 4
2 kentang dipotong 8 dan rebus kejap
daun sup dan bawang dihiris
air secukupnya
garam dan gula skit

Cara

1. mula2 panaskan sedikit minyak..lepas tu tumis bahan hiris hingga kekuningan...masukkan sup bunjut...bila terbit bau...masukkan lada hitam ditumbuk ...kacau lagi...lepas tu masukkan rempah sup..kacau hingga rempah masak.

2. masukklan ayam dan kacau sekejap...lepas tu isi air secukupnya bersama kentang....masak hingga kuah didih dan ayam empuk....perasakan dgn garam dan gula....masukkan buah tomato....bila tomato dah layu..taburkan daun sup dan bawang kedalam sup...biar sekejap dan tutup api...

3. sup boleh dihidang dgn bawang goreng dan cili tumbuk...

10 comments:

Liza said...

salam lebaran Q...bestnya sup kaki ayam, peberet akk tu, siap blh berebut ngn anak2 lg....hihihii

Amie said...

waduh Quinnie.... sedap banget ni...kak Amie pun terliur nengok lauk-pauknya!

Norzie hany said...

Salam lebaran Q.Sedapnya nampak sup kaki ayam tu.

myda_ahmad said...

bayam kg tu yg banyak bunga2 & daunnya kecik2 tu ke qq?...

EmbunRosaliza said...

Selamat hari raya Q, mcm mana rupa n rasa bayam kampung ni, sama ke ngan bayam hijau tu, nmpk sedap msk lemak gitu

Sue PeLik said...

adoiiii tak leh nampak makanan laaaa huhuhuu mesti nak makan punya!

~~zana@pb~~ said...

Rajinnya qq masak, akk masak juga tp tak nyempat nak gambar...
Mana nak cari bym kampong tu..

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

tun_telani said...

Salam kak Q!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tun dh balik niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!! hihihi.. lebih2 pulak cuti kan. hihi.. tun xtau bayam kampung yg mana.. pastu kaki ayam biasa buang je. kui kui..kalau goreng tun suka jugak makan, tp malas nk bersihkan.

ps: suke lagu big bang yg nii ^^

Naz / Nadz COSK said...

Salam aidilfitri Q.. Maaf zahir dan batin ye.

Sedapnya sayur bayam.. Lembut jer bila dah dimasak. Kak Naz kalau 2 ikat tu makan sorang jer..heheheee..

Panjangnya penerangan pasal kek ceklat kat bawah tu. Kak naz pun raya2 tak snap gambar2 makanan dan masakan. Tak sempat pun ye dan tak teringat pun ye jugak.. Blog pun sunyi sepi jer..hehehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...