Friday, 23 December 2011

MEE REBUS MAMAK PENANG...perasa sotong

tak sangka leh pandai masak mee rebus sekarang ni..hehehhe..buat sendiri penuh sotong kat dalam dia..kekeke

bahan2 sampingan...kacang malas nak buat...limau lupa nak potong..kekeke

Assalammualaikum..bertemu kita di pagi jumaat..menu yg saya buat kelmarin ni...letih jugak la masaknya sebab macam2 nak dibuat...hehhehe...nasib tak goreng kacang....kalau dak lagi letih..kekeke...tapi nyesal jugak tak goreng kacang tu sebab lagi sedap bila ada kacang...sebab dah tak larat sgt....tak kuasa dah rasanya...lain kali kalau buat lagi mee ni...kacang tu nak sediakan sehari sebelum..baru tak penat sgt...hehhehe

saya tanya makcik sedap ke mee ni? dia kata boleh la...tapi dia makan sampai 3 kali...hahhaha...rasa dia sama macam kat kedai mamak....pada pandangan saya la kan...saya pun jarang makan mee rebus mamak ni....dah banyakkkkkk.... thn jugak tak makan..kalau pegi kedai mamak pun baik makan nasi briani ke apa ke...sebab harga mee rebus kedai mamak ni bukan murah rega dia....baik makan nasi lebih kenyang...hehehhe

resepi ni saya ambik dari blog mamak haji yg banyak bagi tips dan kongsi resepi perniagaan katering dan restoran ni...memang kalau pegi blog mamak haji ni byk ilmu kita boleh dpt...terima kasih banyak2 pada mamak haji yg sudi kongsi ilmu dan resepi mee rebus ni....puas hati saya makan..:) mintak izin kat mamak haji.... saya kongsikan resepi mamak haji kat sini pulak ye...saya ada adjust skit resepi mamak haji ni sebab ada bahan2 yg kurang kat rumah ni...harap2 mamak haji tak kisah....kalau sape2 nak cuba resepi asal mamak haji saya ada sertakan jugak kat bawah ni...kalau nak baca lebih terperinci boleh pegi kat blog mamak haji ye....kalau nak ikut versi saya pun boleh jugak...saya guna resepi cucur sendiri je...sebab senang.. ikutlah  citarasa sendiri. nak pilih yg mana....:) yg penting kena cuba dulu lepas tu baru tau nak adjust kat mana2 yg kurang...


MEE REBUS MAMAK PENANG

Resepi asal: mamak haji
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

RESEPI MEE REBUS MAMAK PENANG PERASA SOTONG:
PENYEDIAAN KUAH MEE REBUS:
Bahan-Bahan untuk kuah Mee Rebus (kena buat kuahnya dulu sebelum buat Mee Rebus).
  • 100 gm sotong kering di rendam (buang air rendaman) dan bersihkan , rebus sehingga lembut isinya.  Tapis dan simpan air rebusan sotong.
  • 100gm Udang Kering halus  (RM1.00). Di rendam dan bersihkan (awas pasir dipermukaan bawah).
  • 1 kg ubi keledek yang berwarna oren ( kalau dapat, kalau tidak, ubi kentang pun boleh). Buang kulit, rebus, buang air dan lenyekan halus semasa panas.
  • Sedikit cili kering (ikut kepedasan 10 -15) digoreng garing dengan minyak. Jangan sampai hangus.
  • segenggam kacang parpu (dhal) dan digoreng garing kering (tidak kemestian cuma diguna sebagai pemekat kuah saja)
  • 4 sudu besar sos cili.
  • 2 sudu besar sos tomato.
  • 10 keping biskut marrie untuk memekatkan kuah saja tetapi boleh guna tepung gandum yang telah dicairkan dengan air.
CARA BUAT KUAH:
  1. Kisar cili kering, parpu, udang kering halus dan biskut marrie sehingga halus. Panaskan periok dan masukkan hasil kisaran. Tambah air rendaman sotong yang disimpan. Tambahkan air 1liter hingga 2 liter. Masukkan ubi yang telah lenyek halus dan kacau rata sehingga sebati.
  2. Bila kuah mendidih masukkan sos cili dan sos tomato (boleh juga gunakan air asam Jawa sekiranya kedua ini tidak digunakan) . Masukkan gula dan garam secukup rasa. Jaga kepekatan kuah. Sekiranya terlalu pekat boleh tambah air untuk cairkan. Mulakan dengan kuah yang pekat dan cairkan sedikit demi sedikit.
  3. Sekiranya anda ingin warna kekuningan kuah anda, tambah perwarna kuning telur tetapi jangan gunakan kunyit untuk tujuan ini. Kunyit akan menyebabkan mee anda akan bertukar warna ke warna merah darah bila kuahnya dituang ke atasnya. Dengan sebab inilah kadangkala mee kari anda (mee) bertukar warna kuning kepada warna merah darah.
  4. Bila kuah telah mendidih kecilkan api dapur dan membiarkan kuahnya panas. Siap kuahnya.

CARA QUINNIE

bahan2 kuah

2 biji keledek saiz besar 
1/2 cawan udang kering
segenggam cili kering - direbus dan tos
4 keping biskut petak
2 sudu besar sos cili
1 sudu kecil asam jawa dibancuh dgn air
2 genggam kacang dhal
4 ekor sotong kering saiz sederhana
gula melaka
gula dan garam
air secukupnya

bahan2 sampingan
mee kuning
telor rebus
daun sup dan bawang dihiris
kacang tanah- kalau rajin buat la sebab lagi sedap rasa mee tu nanti
limau kasturi dibelah 2
sotong yg telah direbus
kentang 
cucur bawang
bawang goreng

Cara2 masak kuah

1. mula2 rebus ubi keledek sampai empuk....ambil keledek dan blend dgn air rebusan keledek tadi....tepikan...lebihan air keledek dlm periuk tu jgn dibuang nanti nak guna utk kuah.

2. masak air dalam periuk...rebus sotong yg telah dihiris hingga empuk. tos kan sotong...tepikan dan simpan air rebusan sotong utk kuah nanti.

3. goreng kacang dhal tanpa minyak...biar hingga kacang dah kering skit..saya goreng dlm 5 minit kot..lepas tu tepikan.

4. masukkan sikit minyak dalam kuali yg sama...goreng cili hingga cili masak..jgn la hangit pulak. tepikan.

5. blend bahan2...cili goreng...kacang dhal...udang kering dan biskut petak bersama sedikit air rebusan keledek hingga bahan2 lumat. masukkan bahan2 blend kedalam periuk dan masak...kacau2 bahan2 ni selalu sebab nanti bahan2 ni akan kental..masak sampai bertukar warna..kiranya warna cili tu bertukar gelap skit.....lepas tu...masukkan air rebusan keledek yg berlebihan dan jugak air rebusan sotong. masak la hingga didih...kacau2 selalu.....

6. dah didih masukkan keledek yg telah di blend dan jugak gula merah. isi la gula tu ikut warna kuah yg kita nak...saya letak dlm 6 sudu besar rasanya...masukkan sos cili dan air asam jawa....api pelan je masak kuah ni....biar didih...lepas tu masukkan garam....dan gula skit kalau kurang manisnya...kuah mee rebus ada rasa manis2 skit baru sedap.

7. masak hingga kuah pekat skit...dan warna kuah tu cantik je merahnya....dah siap tutup api. bolehla hidangkan mee...cara nak hidang...masukkan mee dalam mangkok....isi sotong rebus..telor..kentang...cucur..daun sup dan bawang..bawang goreng...kacang tumbuk...curahkan kuah mee rebus..lepas tu baru perahkan limau kat atas mee....dah siap...baca bismillah...boleh la ngap!! hehehe

Resepi cucur bawang dan kentang goreng

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 cawan tepung gandum
1/2 sudu kecil garam
sedikit serbuk kunyit
1/3 sudu kecil baking powder
1 biji bawang saiz sederhana
1/2 cawan air
1 biji telor
boleh tambah kucai atau taugeh..udang jika ada

Cara2

1. masukkan tepung..garam ..serbuk kunyit dan baking powder dalam mangkok..kacau2 rata...lepas tu hiris bawang dan ramas2 dgn air....kacau2 telor tu biar berbuih...masukkan bahan2 ni bersama tepung...kacau2 rata...kalau tak cukup air..tambah lagi 1 sudu besar air....kacau2 rata...perap dlm peti ais dlm 10 minit.

2. panaskan minyak dan goreng adunan tepung yg telah diperap tadi...goreng hingga kekuningan cucur nya tadi...dah siap toskan...potong2 cucur tu supanya senang nak makan bersama mee.

cara masak kentang goreng

ambil 4 biji kentang...buang kulitnya.....potong 8...kemudian rebus empuk. lepas tu toskan kentang tadi...gaul dgn garam skit.....goreng kentang tu guna kuali yg sama kita goreng cucur tadi. goreng kentang kekuningan...dah masak angkat dan toskan...potong2 kentang tu biar kecil dan mudah dimakan.

12 comments:

Nazrah said...

Selamat pagi...wah dah boleh puji diri sendiri tu..alhamdulillah...air tangan sendiri lagi sedapkan... boleh niaga kot lepas ni...

Anna Qawina said...

ces..siap ada cucur bawang tu..nyampah aku..nak buat benda gini makan masa sbb bnyk kna buat..makan kejap je licin..heheh

Sheila Shafeareen said...

As'salam ni lg satu manu fv ku mee ada kuah mee rebus..alau g kedai mamak sure oder mee rebus...hemmmm cam nak aja lah....
letak kuah meladung sdp ni

norlieharumaini said...

amboii.. terliuq tengok mee rebus ni... kalau dekat kompom nak ngendeng ni... hehehe

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Mintak semangkuk

quinnie said...

kak nazrah...rasa nak bengkok masak mee ni kelmarin sengsorang...kalau buat niaga tak tau la cam ne...hahhaha

anna...tang cucur bawang tu yg best..taruk banyak2..hahhaha..cucur sempoi pun tak pe sebab kuah dia dah best...kekeke

kak shiela...nanti boleh buat kak..akak kan superwoman..nanti berdezup dah siap menunya..heheheh

kak norlie..meh la pindah sini..senang saya nak menghulur..hehehhe

kak ros...boleh je...:)

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...Betul tu Quinnie, Sue pun kalau singgah ke blog mamak aji mesti melekat agak lama kat sana..banyak tips2 yang diturunkan dan nak dicedok...

Emm..rajinnya...tgk penuh satu bekas ngan dayang2nya..mesti sedap mee rebus ni patutlah ada yang bertambah sampai 3 kali kan....

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Mai semangkuk Aci Penang nak test...we..hebat quinnie siap dengan cucoqnya sekali. akak pun nak try jugala

atie @ ejay said...

wah sedapnya..nak semangkuk hihi
tq quinnie atas resipi nasi ayam ipoh tu
sedap sangat..
hehe atie update balik entri 2 n linkback tuan asal resipi ni eh.
tq, tq:)

quinnie said...

kak sue...memang betul tu..kalau singgah blog mamak haji tu macam2 ilmu bleh dapat..hehehhe

kak paty..alahai segannya nak kasi kak paty rasa...hahhaha...bukannya pandai sgt masak saya ni...hehhehe

atie...tq letak link...alahai kita saje nak puji nasi awak tu cantik warnanya...itu je pun niatnya..:)

dZana said...

aduhai sedapnya quinnie.. mcm2 aksesori nya.. puas mkn camni..

quinnie said...

betul tu kak zana..puas hati makan bila buat sendiri..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...