Wednesday, 7 December 2011

APAM GULA MELAKA


Saya memang suka makan apam gula merah ni....resepi dari che'iza lagi...hehehe...mula2 dulu masa cuba buat apam ni tak menjadik sebenarnya...lepas tu rasa frust sgt sebab tengok org lain nye apam gebus je..kita lak tak menjadik dan bantat..apa silapnya ye? lepas tu bila ditenung2 balik pada resepi...kita ni tak ikut cara2 buat apam yg ditulis oleh che'iza..main hentam kromo je masa membancuh tu..kekekek...tak putus asa..saya cuiba buat lagi...kali kedua memang menjadik bila dah ikut segala panduan...hehehhe...itu cerita 4 thn dulu kot...kekkeke...sejak tu memang apam gula merah ni jadik kegemaran saya sekeluarga..terutamanya makcik..:) dulu masa makcik keje lagi..kawan ofis dia pun ada yg menempah...siap mintak resepi pun ada jugak..tapi tetap jugak tempah kat kita...kekekek..adeehhh....

saya pernah cuba buat apam ni guna gula merah biasa...gula melaka dan gula kabung...yg jenis panjang tu....antara 3 jenis gula ni saya paling suka guna gula kabung....ikut cita rasa saya ....guna gula ni paling sedap...tapi utk org lain tak tau la kan...:)

apa2 pun terima kasih kat che'iza....kita mintak izin cnp kat sini ye...dulu kini dan selamanya kita suka kat resepi apam awak ni...hehehhe


APAM GULA MELAKA

Resepi: che'iza
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan

  • * 1 cwn air
  • * 1/2 cwn gula melaka yg telah diracik halus-saya guna gula kabung seketul
  • * sehelai daun pandan
  • 2 cwn tepung
  • 1 sk dry yeast
  • 3/4 cwn air
  • 3 sb gula pasir ( boleh kurang atau tambah ikut suka nak manis mcmmana )
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Masak bahan bertanda* hingga gula melaka larut dan dibiarkan sejuk.
  2. Campurkan semua bahan dan air gula yg telah sejuk dan gaul rata.
  3. Seeloknya campuran tadi di masukkan didalam bekas besar. Tutup dan bibiarkan selama 40min atau sehingga adunan naik hingga 3x ganda.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg telah dilengserkan minyak. Biar sekejap dlm 5 min.
  5. Kukus adunan selama 30-35 min atau bila dicucukkan lidi, lidi keluar bersih.
  6. Sedap dimakan dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam.
(nota: saya guna acuan kecil...sapu minyak jugak pada acuan...masak dlm 15-20 minit..api besar..)

9 comments:

CT Delima said...

As'salam Quinnie

Selamat pagi..masih ada lagi ker apam gula melaka tu. Wahh sedap tau apam ni kalau guna gula kabung. rasa menyengat dan harum gula kabung lagi sedap berbanding gula melaka biasa. Cuma nak kena sabarlah kan nak potong, ketuk2 kasi kecik2 tu..hihihi

Ann said...

uiii...sodapnya... ingat lagi zaman sekolah dulu... mesti beli ni buat bekal mengunyah time pertukaran guru... lembut jer kan apam ni..tekstur nampak gebu...

quinnie said...

kak ct..saya tak racik2 halus pun..masukkan seketul je terus dlm periuk...hahhahah..pemalas punya org...kekeke

ann...tu lah kan..apam ni makan gitu pun sedap..:)

cik cek said...

Teringat masa kekecik dulu...arwah mak kak cek selalu masak apam cam gini...skrg kalau nak makan kenal buat sendiri kan...memang lama dah tak makan apam cam ni...tetiba teringin la pulak...bila usia makin meningkat ni...berubah selera...suka makan kuih2 lama...:)

tun_telani said...

apam ni dia liat2 sket kan.. mmg sedappppppppp!!!! kalau kt kampung biasa kt pasar ada org jual.. mmg xpernah buat sendiri pun. hihi

Nazrah said...

suka tengok apam tu...comel

Zaliedana said...

Assalam kak,sy dulu2 mmg xbape nak gemar apam2,tapi skang nih dah jadi sukalah pula,maybe betui cam kak cek kata,usia dah mningkat,selera pon berubah kut,hihi..Mesti sedap n bau harum jer apam nih kan..

ilhamdapur said...

salam Q...waaa ada apam lgi kat snii..kmaz pun dh lama sngat pndam nk cba buat apam ni..tpi smpai skrang msih xsmpai lgi serunya tuu..hehee..lgi 1 sbb anak2 kmaz xmkn kue2 mcm ni..tu yg jdi mls skit..ooo lupa..kmaz xgna btol 3 mata tu utk mnjala..guna btol sos yg 90 sen tu..btol msia pnye..yg 1 lobang tu..

quinnie said...

kak cek..saya memang suka makan kuih2 lama..hehhee...apam ni memang selalu duk buat..kekeek

tun..kalau utk makan sendiri baik beli je kalau dah sedap..kekekke

kak naz...saya pun jenis suka letak dlm bekas2 baru cantik skit rupa dia..hehhehe

ct...apam kalau gebu lembut memang sedap...hehehe

kak maz...saya pun kalau resepi yg saya sorang je makan memang malas skit nak masak...hehehhe..duk sana kena jugak la buat sendiri ye kak kalau nak makan..mana ada org jual...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...