Wednesday, 21 December 2011

LONTONG...kuah kacang sotong

gambar lontong yg saya makan dgn kuah kacang hari tu...sedap!!!

taruk kuah kacang sotong tu banyak2 memang nikmat masa makan tuh...hahaha

hari ni nak tunjuk menu kesinambungan dari menu semalam..kuah kacang sotong....memang sedap makan lontong dgn kuah kacang sotong...saya yg dulu tak lah peminat tegar lontong...boleh jadik suka sangat2 dgn lontong ni sekarang...makan 3 kali..hahahaha

kuah lontong ni saya pernah masak dulu...resepi asal dari LONTONG JOHOR CMG...tapi saya ubah skit resepinya sebab ada bahan2 yg tak dek kat rumah....serai tak dek..lengkuas tak dek...udang kering tak dek..hmmmm....nasib baik la hasilnya tak mengecewakan..still sedap jugak...hehehe

k meh tengok resepi kuah lontong simple saya ni...:)

LONTONG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/4 sayur kobis bulat- dihiris
1/2 ikat kacang panjang- dihiris serong
1/2 batang carrot-dihiris
2 paket pucuk dan soun- direndam dgn air hingga kembang
1 buah tomato- didadu
1 kiub ayam
3 tauhu - dihiris dan goreng garing
1/2 paket tempe- dihiris nipis dan goreng garing
serbuk kunyit secukupnya
garam dan gula
santan secukupnya
1/2 kilo udang segar

bahan kisar
1 bawang besar
4 bawang merah
4 bawang putih
1/2 sudu besar ketumbar
1/2 sudu kecil jintan halus
1/2 sudu kecik jintan kasar
1 cawan air
6 cili padi

bahan sampingan
telor rebus
nasi impit

Cara2

1. mula2 panaskan sedikit minyak didalam periuk....tumis bahan2 blend hingga terbit bau...biar cili dan bawang2 tu masak...masukkan tomato....tambah skit santan kalau kering sgt...lebih kurang 10 minit..cam gitu la masaknya...

2. masukkan separuh santan kedalam periuk..isi kiub ayam..biar hingga didih..lepas tu masukkan carrot...tempe dan tauhu yg telah digoreng....pucuk dan soun..kacau2 rata hingga didih kuahnya...masukkan gula dan garam...masukkan udang..dan jugak kacang panjang...masukkan baki santan....biar hingga udang masak...dan kuah didih semula...kacau2 la masa ni selalu agar tak pecah minyak santan tu...

3. akhir sekali masukkan sayur kobis...kacau2 kejap je..rasa la masin nya dah cukup ke belum...dah o.k boleh tutup api...

4.cara hidangan...potong2 kecil nasi impit...masukkan dlm mangkok..masukkan telor...curahkan kuah lontong...dan letakkan kuah kacang sotong diatasnya....sedia utk di ngap!!! hehhehe

13 comments:

Liza said...

Alamakkkk Q....await dok tayang lontong ni, peberet giler ni....hihihhihi .bestnya kalau dpt semangkuk..
rempah kerutup tu akak guna yg adabi, mmg ada jual pun kat mana2 kedai....

Sheila Shafeareen said...

As'salam sdp tu mkn lontong sama kuah kacang sotong..letak lebih2 hemmm kenyang buat sarapan pagi....nak mkn berulang pun sdp gak kan

Amie said...

memang sedap sangatlah Quinnie...bau aroma kuahnya tu sampai ke tempat Kak Amie...macam rayalah pulak dah!

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie...rajin nyaaa adik kita sorang ni...mesti sedap ni

quinnie said...

kak liza..sejak makan lontong dgn kuah sotong ni baru la rasa sedap sgt lontong ni pd tekak saya...hehhehe..kalau dak saya tak la fanatik sgt lontong ni...hehehhe

kak shiela...betul tu kak..memang makan berulang sebab sedap...hahahha

kak amie....itu lah kan...dah rupa raya...hahhaha...aduii aiii..

kak sue...tak la rajin mana...tetiba je nak makan lontong..hehhehe

Mamak Penang said...

Salam Q,
sedapnya..tapi sayang..susah betul nak cari lontong orang Johor...Kat sini cuma lontong kuah kacang je!. tak ada kuah lodeh lemak...tak apa mamak haji nak belasah lontong dengan kuah daging masak itam nasiq kandar hari ini...hahaha!.Bolehkan???. very nice blog!.Wasalam.
Mamak Haji.
Penang.

quinnie said...

terima kasih mamak haji singgah sini..terharu pulak rasanya..hehehe...selalu jugak skodeng2 blog mamak haji tu tengok masakan penang ni...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Giler...ni...breakfast macam nie...la yang akak suka....adoi ni..dah nak kena rebus nasi impit la...esok boleh makan...tenguk quinne punya lontong dah melelh air liur.

quinnie said...

kak paty...menu yg nak menambah berat pagi2...hahahha

menuarizah said...

Salam kenal... seperti kamu sy juga bkn peminat lontong tapi kalau kena dgn sambalnya yg pedas habis gak 2 pinggan di bedal..hehe !!

Hassan said...

Salam Sejahtera ...
Blog yang menarik ~~~

tun_telani said...

kak Q cayang.. sehari x tgk blog kak Q terasa kosong jiwa jap.. (geli x? geli x? xtau nape wat ayat bodek gini.. muahahaa).. nway, hyperaktif sbb pekena kopi abah tun ;p sedap weh lontong! tun cuma makan bila turm raya kt johor.. kalau x mmg nasi himpit kuah kacang yg menjadi pujaan hati. ganu mana ada org masak lontong. hehe

quinnie said...

arizah..tq singgah sini...betul tu..kalau betul gayanya memang byk boleh dimakan..hehehe

hassan..tq singgah sini..:)

tun.....hahhahahah..aduiiii...terasa ulat bulu naik kat badan kita ni ha...geli campur gatal2nya sekali...hahahha....buat sendiri la adik ku..kehkehkeh..bebila pun bleh makan...tak yah tunggu raya...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...