Thursday, 15 December 2011

KUIH TEPUNG TALAM GANDUM...tempahan

saya lebih suka kuih talam menggunakan sepenuhnya tepung gandum..:)

buat 3 loyang...kawan makcik tempah...

nasib baik muat2 je utk dua bekas ni...hmmmm

saya kalau kuih tepung talam ni memang selalu sgt buat sebab makcik suka makan...dia kalau tak mintak buatkan yg jenis biasa..dia akan suruh buat kuih tepung talam kurma....kali ni buat yg jenis biasa sebab kawan makcik tempah utk minum petang kat ofisnya..letih jugak la hari tu sebab kena buat sampai 3 loyang....dari pagi dah bangun dah...kawan dia call lambat..jadiknya segala periuk..cawan2 dan pinggan2 utk makan 60 org kena dibasuh sementara buat kuih ni....

saya kalau kuih talam lebih suka menggunakan tepung gandum sepenuhnya...biasanya org perak suka buat cam gini....resepi ni saya olah dari kuih talam gandum mamakastamtioman@myr.... terima kasih kat mamakastamtioman..saya memang mintak resepi ni kat mama masa borak2 kat myr dulu..susah payah mama tanyakan kat kawan dia...hehehe...cerita lama ni.....saya gabungkan resepi mama dgn resepi makcik saya kat kg...menyesal pulak saya tak salin resepi asal makcik saya..duk ingat2 je hari tu...last terus lupa..k lah..meh tengok resepi kuih yg saya dah olah ni..:)

KUIH TEPUNG TALAM GANDUM.

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot,com

bahan bawah
2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan + 1 sudu besar gula pasir
1 cawan gula merah
4 1/4 cawan santan
2 telor

bahan atas
1 1/2 cawan tepung gandum
4 cawan santan
2 sudu kecil mumbung garam - tak lah menggunung sgt ye...

Cara2

1. mula2 panaskan pengukus....sementara tu sediakan bahagian bawah....masukkan gula merah dan putih kedalam blender bersama 2 cawan santan..blend hingga gula hancur...kemudian masukkan kedalam mangkok berisi tepung. kacau2 rata...pukul skit telor....takat nak pecahkan kuning tu je...dan masukkan kedalam mangkok berisi tepung...masukkan juga baki santan...kacau2...dan tapiskan. ambik loyang....sapukan dgn minyak...kemudian masukkan adunan bawah....kukus bila air pengukus dah didih.  guna api besar ye...kukus bahagian bawah ni selama 20 minit. 

2. bancuh adunan kedua..masukkan semua bahan dlm mangkok..kemudian tapiskan.  dan tepikan

3. selepas 20 minit...buka pengukus....tengok atas kuih tu ada air tak? kalau ada buang air tu...lepas tu biarkan kuih tu dgn penutup pengukus tu terbuka utk keringkan skit atas dia.....cucuk2 dgn garfu atas kuih...dan masukkan adunan atas...kukus lagi kuih selama 30 minit. lepas 30 minit..buka penutup pengukus dan biar kuih masak dlm 5-10 minit utk keringkan atas dia.

4. biar kuih dah sejuk dulu baru dipotong. guna pisau plastik utk memudahkan proses memotong kuih.

(nota: sukatan garam dan gula utk kuih ni ikut citarasa saya ye....saya memang nak kan atas dia masin skit dan bawah dia manis skit utk imbangkan rasa kuih ni bila kita makan rasa perfect je...saya memang suka makan kuih rasa macam ni..cukup manis dan masinnya...)

7 comments:

CT Delima said...

As'salam Quinni

Lepas ni tak nak panggil Q lah nak panggil Min boleh eh..hihihi

k.ct pun buat talam gak Min, tapi talam sekoteng yang sikit hari mendapat liputan meluas sana sini sinun..hehehe. Biasalah benda2 ni nak kena request baru nak buat. Tapi k.ct suka kuih talam ubi kayu mana nak cari ubi kayu ya Min..hihi

quinnie said...

waalaikumsalam kakct....wah akak buat talam skoteng ye..teringin nak rasa..

ramai org kenal saya dgn nama quinnie ni dari nama lain...hehhehe

Amie said...

Assalam Quinnie,
ooooo..dia dah buka bisnes kuih pulak ye...he he hehh seronoknya! harap lepas ni banyak dapat tempahan lagi ye Quinnie, mesti sedap kuih yang Quinnie buat tu.

Sofea said...

Assalamualaikum Q..kalau dekat maunyer akak order kuih kesukaan hb akak nii, utk resepi yg Q bagi tu guna loyang saiz berapa? ;)

Nazrah said...

banyak nya wat kuih..terima kasih kongsi resepi..boleh la kita cuba nanti

quinnie said...

kak amie..business ni dah lama kak..sebelum bukak blog lagi..hehehe...kalau ada org tempah je baru buat..:) tak dek promosi pun...kekeke

kak pia..hb suka ek...kuih org perak ni...hehehe...guna loyang 10x10 inci kak pia sayang...hehhehe

kak naz....tak selalu pun org tempah....dia macam terkejut2 je...hahahah

MamaJay said...

Assalammualaikum quinnie..Alhamdulillah, dah jadi penjual kuih muih..mama kena tukar nama pulak sebab papa kena bertugas di Bentong pulak..jadi tak de nama glamour mamakastamtioman..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...