Monday, 19 December 2011

CUCUR KELAPA

cucur kelapa cicah kari daging...:)

tengah musim hujan ni...makan cucur kelapa memang syok..kekeke

makan dgn kuah kari daging...:)

Assalammualaikum.....bertemu kembali kita dipagi isnin...dah masuk minggu baru ye....cepat betul masa berlalu...saya kalau musim hujan2..sejuk2 ni memang suka makan cucur kelapa...dpt pulak minum dgn kopi panas..cicah pulak cucur nya dgn kuah daging lebihan semalam...memang suka la sgt...hehehe...saya memang akan rajin buat cucur kelapa ni kalau ada kuah kari lebihan....dpt kuah dia je tak dek isi nya pun tak pe..janji ada kuah tu dah cukup dah...kadang2 suka jugak cicah dgn gula je....memang sedap...hehehe

saya ni tak rajin sgt nak buat lempeng kelapa...malas nak satu2..kekeke..kalau cucur ni rajin skit...sebab cepat masaknya...heheheh..saya suka bancuh cucur ni dgn air panas utk dptkan cucur yg rangup di luar dan gebu didalam...dah sejuk pun pada saya elok lembut lagi....

k  lah tak yah pot pet panjang2..meh tengok resepi pilihan saya ni..nak buat pun senang je..:)


CUCUR KELAPA

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 cawan kelapa parut
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air panas
1/2 cawan air biasa
1 sudu kecil garam

Cara2

1. mula2 masukkan kelapa..tepung dan garam kedalam mangkok..kemudian kacau2 biar rata....lepas tu masukkan air panas dulu..kacau2 rata..akhir baru letak air biasa....kacau2 la hingga sebati...lepas tu tutup adunan dgn pinggan ke apa ke..janji bertutup...biarkan kejap dlm 10 minit.

2. panaskan minyak..api kecik je...sudukan adunan bulat2....dah  penuh dlm kuali tu...baru kuat kan skit api tu..sederhana je..jgn kuat sgt nanti hangus....masak la hingga kekuningan.

3. boleh makan cucur kelapa dgn gula atau pun kuah kari pilihan anda....kalau nak buat versi cucur kelapa ni manis pun boleh jugak..taruk la dlm 1 sudu besar gula kat dalam dia....


13 comments:

AZLITA AZIZ said...

salam Quinnie..

pagi2 dah dihidangkan dgn cucur kelapa..
memang sesuai sangat makan cucur musim2 hujan ni..
pulak bila di cicah dengan kuah kari.. lagi lah terangkat!!

ibundo said...

good morninggggg..
datang bawak piring nak mintak cucur berketui-ketui. Boleh?

quinnie said...

kak ita...cucur kelapa memang fav saya...tambah2 kalau ada kuah kari lebihan..mesti nak rajin je masak..hehehe

kak pah..boleh je...meh dtg umah ambik meh...hehehe

Liza said...

salam Q....xtahan btl la tgk kari tu...cicah cucur ngn kari mmg kenyang sampai ke petng la....syioknyaaa

quinnie said...

kak liza...meh masak gulai kari hari ni..hehehhe...memang paduan yg mantap menu ni...hehehhe

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Quinnie...Wahhhh tengok cucur kelapa ni terus ingat kat kg, tapi selalu Sue tak cicah apa2..makan kosong2 macam tu jeeeee

Yana Shaiful said...

yana xpnh mkn cucur kelapa..nnt nk bt jgk lah..bestnya mkn dgn kari..kenyangg lerr..xyah mkn nasi dh hihii

Chik Mimi said...

aduh Q terguda tengok cucur Q ni
akak masih utang dengan Q resepi tu sebab ingat nak buat heheheh tapi ntah bila

tun_telani said...

kak q.. tun x pernah pulak makan cucur kelapa nih.. kalau lempeng kelapa biasa lah dgr.. jakun betul rasanya. ada lg kelapa parut dlm peti yg lebih wat lempeng aritu, nnti blh la try nih.

quinnie said...

sue..saya pun suka kadang2 makan gitu je..paling koman pun cicah gula..hehehe

yana...tak pernah makan ek..buat la..sedap...hehehe

kak mimi..alahai akak..tak pe la resepi tu..hehehhe..saya pun kalau dah ada resepi nya tah bila nak buat...kecoh je lebih...hahahha

tun...tak pernah makan jugak ek...cuba la...lagi senang dari nak buat lempeng..kekeke

cik cek said...

Cedapnya cucur cecah ngan kari...mau abis sepinggan ni kan..:)

Amie said...

laaa...Quinnie, malam baru sampai sini, mesti dah tak ada lagi cucur kelapa.... hu hu huuu teringat cucur kelapa bonda!

Naz / Nadz COSK said...

Wah menarik ni Q.. Tak pernah buat cucur kelapa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...