Sunday, 11 December 2011

Bihun goreng udang


makan bihun di pagi ahad...:) menu simple je..semua pandai masak...cuma bezanya saya kalau goreng bihun suka letak rempah kari...tapi kali ni saya tambah kicap campur mas tu sekali..saya ingat nak goreng bihun berkicap...makcik lak nak makan bihun berkari..last2 saya letak dua2...hehehe...

saya pernah masak bihun goreng kari sebelum ni..tapi yg tu saya tak letak kicap..kalau nak cuba bihun goreng kari yg biasa saya buat boleh klik sini..BIHUN GORENG KARI

.semalam ingat nak tengok la gerhana bulan..last2 malas nak kuar terus tido..hehehe...

Bihun goreng udang

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket bihun direndam dgn air dalam 1 jam dan toskan
udang secukupnya
taugeh
sawi
3 sudu besar rempah kari daging
3 sudu besar kicap campur mas
1 kiub ikan bilis
garam dan gula skit
air secukupnya

bahan kisar
3 sudu besar udang kering
1 bawang besar
4 bawang putih
10 cili kering- direbus kejap dan tos

Cara2

1. mula2 panaskan minyak..kemudian tumis bahan2 blend hingga cili masak dan terbit minyak...kemudian masukkan rempah kari....isi skit air...biar rempah masak....masukkan kicap campur mas....kiub ikan bilis dan kacau2 rata...masukkan udang....kacau2 hingga udang masak skit

2. masukkan air sedikit...biar didih..kemudian masukkan bihun...masukkan juga gula dan sedikit garam...kacau2 hingga bihun lembut..kalau keras lagi..tambah lagi air skit....

3. bila bihun dah lembut..masukkan sawi dan taugeh..kacau2 rata hingga sayur layu...dah siap boleh tutup api dan hidangkan...saya suka bihun yg digoreng lembab2 skit..so pandai2 la agak2 air dia tu kalau nak masak cam gini..:) yg penting air tu masuk skit2..jgn sekali gus...

8 comments:

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
macam dah lama pula Kak Amie tak goreng bihun, nampak hidangan Quinnie macam teringin pulak nak buatnya...sedap!

quinnie said...

kak amie..saya pun bila tengok org masak bihun goreng...tetiba teringin nak makan jugak..hehehe

AZLITA AZIZ said...

salam Quinnie..

Bihun fav akak hari2 makan pon tak pe.. tapi akak biasa buat yang macam biasa tu je lah kan.. bila Quinnie kata letak rempah kari baru akak terfikir untuk tukar pulak resepi bihun tu.. mesti lagilah sedap!
akak tau bihun ni sedap! sebab Quinnie ni pandai merasa masakan akak rasa.. resepi quinnie sangat sedap pada selera akak nanti akak cuba yg ni pulak ye.. izinkan ye...

quinnie said...

waalaikumsalam kak ita...kalau org jenis suka kari memang sedap la bihun ni kak..hehehe..saya pun belajar masak dari makcik saya bihun ni...asalnya resepi dari kedai mamak kat kg saya..tapi dah tak dek kedai tu sekarang..kira masakan nostalgia makcik la ni..hehehe

nak guna resepi bihun yg biasa akak buat pun tak pe..cuma tambahkan serbuk kari je...:)

Liza said...

salam Q...mst bihun ni bau dia pun best kan...Liza xpernah try lg buat bihun ada serbuk kari ni...menarik...

Nazrah said...

hmmm...tak pernah lagi wat lagu ni..boleh la kita cuba

ibundo said...

salam Q. Bundo datang bawak pinggan...
ada lagi ke.

quinnie said...

liza...kalau jenis yg suka kari cam saya ni memang rasa best sgt la bihun ni..hahhaha

kak naz...tambah serbuk kari je kak....masak bihun macam biasa je...ada la kelainan skit...saya kadang2 ketagih nak makan bihun kari ni...hehehhe

kak pah...aduiii dah habis la...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...