Thursday, 12 April 2012

KUIH BOM BIJAN

sedap resepi ni..kuih cantik je bulatnya walaupun dah sejuk..

 lomping dlm dia bila dah goreng...ada ruang udara... kuih ni bila makan...garing diluar tapi liat masa dikunyah...suka..:)


ingat nak puasa sepanjang minggu ni... tapi dpt sehari je...hahahahha...aduii aiii..semalam dah puasa dah..tapi pecah kul 11..hmmm adik saya tak sihat..jadiknya kurang sabar skit kalau nak kena puasa ni...hehehehe...lagi pun perut pun rasa semacam je semalam...panas perut...makcik masak letak byk sgt aji kot..saya ni tak tahan makan aji..nanti perut jadi panas...kekeke

o.k..berbalik pd kuih ni..sedap pada pandangan saya...saya memang dah lama nak carik resepi kuih bom yg gunakan tepung saja tanpa ada letak keledek dan seangkatan dgnnya...elok doh ni..dah sejuk pun elok bulat je kuihnya..mungkin sebab guna tepung beras tu..dia jadik rangup kulitnya tapi liat bila dikunyah..saya suka kuih liat2 ni..hehehe..dan tak meletup bila di goreng..itu paling penting sekali...hehehhe

resepi ni sumbangan malia lajat@myr..mengikut katanya dia buat niaga kuih ni...terima kasih byk2 malia kerana sudi kongsi resepi...moga Allah je yg dpt membalas...saya amat berterima kasih sebab memang dah lama carik resepi kuih ni...:).. Q ada edit skit resepi ni sebab tak buat satu bancuhan....


KUIH BOM BIJAN

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( setiap adunan-35 biji )

  • INTI KELAPA MANIS:- Q guna inti sendiri tak buat ikut sukatan ni
  • setengah biji-kelapa putih
  • 10 sudu-gula merah/gula perang
  • 7 sudu-gula
  • 1 helai-daun pandan
  • 1 sudu-tepung gandum(untuk melekat inti supaya xberderai)
  •  
  •  ADUNAN BAHAN LUAR:-
  • 3 cawan-tepung pulut(jenama ERAWAN) -Q pakai cap biasa je..tak ingat nama..hehehhe...Q guna 2 cawan tepung pulut je
  • 1 cawan-tepung beras-Q guna 2/3 cawan tepung beras
  • 1 1/2cawan-air gula(suam)-Q guna 4 sudu besar gula dan 1 cawan air...air tu kalau tak cukup tambah ye
  • proses terakhir:>BIJAN<(di golekkan)

Cara-cara

  1. Untuk buat inti:- 1.masukkan setengah cawan air kedalam kuali bersama gula merah,daun pandan..apabila air gula merah sudah mendidih,msukkn kelapa dan gula..biarkn mendidih sampai air agak2 kering,msukkn 1 sudu tepung gandum.kacau hingga betul2 kering&tidak berair..
  2. kemudian sejukkan inti..dan apabila inti sudah sejuk,cedok dgn sudu kecil..kepal2/bulat2 inti itu,asingkn inti yg sudah dibulatkn tu.
  3. apabila inti sudah ready,buat pula adunan tepung untuk bahan luar..campur tepung beras&tepung gandum,gaul dgn tangan kering utk sebatikn tepung..kemudian tuang air gula sikit2 smbil tu uli hingga adunan sedikit keras..Q tak buat air gula..tambah kan gula dlm tepung..lepas tu tambah air skit2..kalau tak cukup 1 cawan tu tambah skit je lagi airnya...jgn telebih sebab tak nak doh yg lembik..agak keras..tapi masih boleh dibentuk...air tu..Q masukkan 1/3 air panas...lepas tu tambah air biasa  hingga penuh satu cawan. dan kalau doh masih perlu air lagi...Q tambah air biasa je...
  4. sapu di tapak tangan sedikit minyak,kemudian ambil adunan tepung sebesar bola golf,kepal2/bulat2 kn..kemudian tekan dihujung2 hingga leper &nipiskn sedikit.masuk kn inti yg sudah dia bulatkn,kemudian cantumkn adunan leper tadi hujung ke hujung..bulatkan nye semula..
  5. di dlm bekas lain sedia kn bijan,dan golek2 kn adunan yg sudah di bulatkn tadi.kemudian layang2 kn dia antara dua tapak tangan supaya bijan yg tidak melekat akn kuar dgn sdri..
  6.  goreng kuih bom dgn api sederhana pada 5 minit permulaan..kemudian bru besarkn api sambil kacau digolek2 dlm kuali. cara Q goreng..masukkan minyak dlm kuali...lepas tu masukkan kuih bijan dan baru pasang api...guna api sederhana kecil...goreng hingga kekuningan
  7. agak2 kekuningan seperti gambar di ats,angkat dan tos kn minyak nye..
  8. bole la di jamu dalam keadaan kuih msih pnas..kuih bom resepi saya ni masih lembut dan garing walaupun sudah sejuk..SELAMAT MENCUBA...:-)

17 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam Q hemmm akk pun ada 3 hari lg nak beganti posa... insyaAllah tungg lepas habis Becuti sakit perempuan minggu ni habis nnt sambung balik....

kuih bom hemmm nak buat tp x terbuat2 lg....kalau buat kena masak inti lebih2 sikit leh buat kuih2 yg lain pulak kan...kuih fv mak akk ni...oh mak ko meletup...melatah pulak..meletup dlm mulut...:-)

ijayuji said...

Salam kak! kuih peberet niii... ckp pasal posa kita pun tak abis lagi nii sampai dah nak dekat puasa jugak niiii tak abis2 lagi ehehe... tunggu budak2 naik sekolah lah :D Cantek lerr kaler inti akak, jelesssssss!! kita tak de gula merah huhu..

Psst>>akak minat junho 2pm??? kita 2pm minat dgn taecyeon jerr ahahaha...

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..

Akak dtg nk sarapan ni.. Nak 2 ketul yer.. Mintak sekali teh O panas..

Akak x pernah Cuba buat kuih bom ni.. Mkn jer yg pernah..hihihiiii..

izahdaut said...

sedapnyer bila dengor kak q cakap pasal kuih ni. mcm sama jek taste kita kak. akak sya nak buat kuih keria resepi akak ni. hope menjadik la. sebba tak suke rasa tepung banyak.

quinnie said...

hahhaha..kak sheila..siap melatah ye..kekekke..betul tu kak..meletup dlm mulut je...hahhahah

ika..alahai sian dia..:P hehehe...makcik kita inti kalau tak hitam cam gini dia tak makan...huhuhu..lepas tu nak lembab2...hehhehe..memang terbaik lah inti kita nih..nak??? heheheh

alahai dulu kita tak minat jugak si junho ni..tetapi sekarang dah chentasss..hahahha

kak naz...meh le ada berketul2 lagi ni..hehehhe

izah...goodluck la ye..hahahha..nanti dah masak anto kat kita...hahahhaha

Tina Othman said...

suka sangat kuih ni, tak kisah lah inti kelapa ke kacang ke, tapi kekadang liat, tu yg boring nak makan tu

nak tanya, time goreng tu tak meletup ke bijan tu?

quinnie said...

tina..ikut tips saya tu insyaallah elok je..:) kalau tak suka kuih liat jgn buat resepi ni...guna yg resepi ada keledek tu tina..:) sebab yg ni liat2 skit masa makan..pasai guna tepung sepenuhnya...

Nuwairani Ira said...

kak Q! kite suke resepi yg mcm ni..liat2 gitu...paling suke makan inti kacang hijau. kat kelantan kebanyakannya inti kacang hijau. kalau di sabah, inti kacang tanah pulak.

Ummi said...

Assalam Quinnie, adehh lama akak x jenjalan ke dapur Quinnie nih...dah tenggelam timbul akak...mcm org lemas, lemas masa...hehe, suntuk memanjang.. Kalau nak tau, kuih bom ni pun fav akak tau..kalau bg 5 ketuiii, sekali harung akak ulang2 makan...xdanya nak simpan2 dulu ler..hehe

rahel said...

Wah..macam ada jodoh la...pagi ni kita pun wat kuih bom..kasi inti kacang itam...enaknya...

Sari Yusa Ibrahim said...

saya peminat kuih bom, suka kulitnya yg liat, intinya kelapa manis.. makin hitam gulanya makin manis... urmmmm...

Yatie said...

lama tak makan kuih bom ni, lenkali leh cuba resepi ni...terliur je tngk..

Qasey Honey said...

kuih bom jugak kt sni...brentap dgn Rahel ker buat kuih bom ni...hehehe...sma cntik dan sedapnye pd QH...

tun_telani said...

mkn tok aji perut jd panas? hihi.. 1st time dgr. xleh makan kt kedai laa ye, kt kedai tu mesti sesentuk tok aji dlm kuah ;p tp kalau dtg umah tun, jgn risau, kompom perut x panas, mmg xguna tok aji ^^
tun xpernah buat kuih bom sendiri. pandai makan je.

zila 4ever said...

salam q
wahhh sama dgn rahel..ada kuih bom..klu resepi dr org mniaga mmg knpom sedap dan menjadi..kita x pernah lg mencuba buat kuih nie..mmg nk try la..:)

quinnie said...

nuni..kita plak tak suka kacang hijau..heheh..memang setia dgn inti kelapa..mungkin sebab dah biasa..hehehhe

kak ummi..saya pun macam akak jugak kengkadang...kalau dpt bw tu seimbas lalu je tak sempat nak tinggal jejak...hehehhe..

rahel...wah ada inti kacang hitam...sedap jugak..:)

sari...sama la kita...tapi susah nak dpt jenis yg cam ni...hehehhe

kak yati...meh la kita berbom bam minggu ni..hehhehe

qasey...resepi ni memang elok cantik je rupa kuihnya...hehhehe

tun..dulu kita tak pulak panas petut..agaknya sebab dah bertahun tak makan kedai...dulu melantak le apa pun jalan je...hehhehe...

zila..boleh cuba jugak nanti ye..:)

Rohah said...

Salam kenal dari sy Q,
Ramai dah yang buat kuih bom yg menjadi pebret cik abang saya nie,bilalah agaknye nk sampai seru utk saya pulak ye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...