Tuesday, 10 April 2012

MEE KICAP..dan kad dari holland

mee kicap resepi che'iza memang sedap..:)

tahniah kak nieza..atas blog anniversary....baru hari ni berkesempatan nak angkut kad akak ni..terima kasih...:)


saya memang suka mee kicap..kalau kat ipoh ni kedai dekat pekan punya mee kicap memang sedap..tak ingat nama kedai....lagi satu kat pasar borong..tapi kedai ni dah tutup..sayang betul...paling sedap mee kicap kedai dia la..saya belajar makan pun dari kedai ni jugak....huhuhu..kalau diikutkan mee kicap ni makan dgn kuah sup..dlm ada fishball bagai...sup dia sedap betul..kosong je  supnya..saya sampai sekarang tak jumpa lagi resepi sup yg sama macam saya makan tu...huhuhu...

resepi ni saya ambik dari che'iza@ myr..terima kasih iza..memang rasa dia ada iras2 macam yg saya makan...cuma kalau kat ipoh ni mee kicap dia ada rasa kari skit...tak tau la dia letak kuah mee kari ke atau dia tumis kari sekali dlm kuah kicap tu...baru2 ni saya masak saya tebarkan serbuk kari sekali dlm mee ni dan ada iras2 macam org jual....

mintak izin letak resepi kat sini ye iza...terima kasih

MEE KICAP

Resepi: che'iza @myr
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 2 org )

  • 250 gm mee kuning
  • lbh kurang 40-50 gm taugeh -Q ganti dgn sawi sebab tak dek taugeh
  •  
  • *KUAH*
  • 2 biji bawang putih diracik halus
  • 1 sb minyak masak
  • 1cm halia ditumbuk
  • 3 sb kicap manis
  • 3 sb sos tiram
  • 1 sk kicap pekat
  • 1 sk pati ikan bilis (saya guna brand tumix)
  • sedikit lada sulah
  • 1 cwn air
  • garam n sedikit gula kalau perlu...... 
  • Q tambah 2 sudu besar serbuk kari daging
  • Q tambah daun sup dan bawang dihiris dan cili merah hiris 
  • *SUP* -Q tak buat sup ni
  • 1 biji bawang merah
  • 1 ulas bwg putih
  • 3 cwn air
  • 1 sk pati ikan bilis
  • fish cake n fish ball
  • sedikit lada sulah n garam

Cara-cara

  1. Panaskan minyak... tumis bawang putih hingga kekuningan n garing... Kuarkan bawang putih. (Jgn buang akan tabur kat mee nanti.....). Kita akan dpt minyak bawang putih....
  2. Dgn minyak tadi tumis halia hingga naik bau masukkkan kicap manis, sos tiram, air n kicap pekat. Biar mendidih...
  3. Masukkan lada sulah, pati ikan bilis n garam n gula kalau sos tiram tak masin. Biar hingga kuah pekat.... Siap, matikan api.Q masukkan juga rempah kari...
  4. *UTK SUP*
  5. Tumis bawang merah n bawang putih hingga naik bau masukkan air... biar mendidih, letak pati ikan bilis lada sulah, fishball, fish cake n sikit garam... biar mendidih n siap...
  6. Celur mee n taugeh... tapis...letak kat pinggan n tuang kuah kicap..... tabur ngan daun bawang, bawang putih goreng... Siap tuk dihidang......Q lepas dah masak kuah kicap...terus masukkan mee sebab malas nak celor..hehehehe..masuk mee masuk sawi...kacau2 rata hingga mee lembut..akhir sekali tabur bahan hirisan.
  7. Hidang bersama sup n lada kicap..... Biasanya saya suka mkn ngan ayam hainan

10 comments:

ijayuji said...

Salam kak! eh? tak pernah buat pulak mee kicap yg niii, nanti leh buat, buatkan tuk budak2 dgn mak budak sekali, sedap kalau ada kicap2 ni kan :D mkn ngan lada jerukkk aduhhhhh, bestttt!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q...
nie lain dari lain mee msk kicap..hehehe ltk rempah kari!!!

quinnie said...

ika..haiiyaaa..tak pernah buat ka resepi iza nih? sempoi je nak buat...kekeke..tapi kita tak buat sup sebab malas...ngeee..makan gitu pun sedap wei mee ni..heheheh

mama...kalau kat ipoh ni mee kicap dia memang ada rasa kari skit..hehehe.

izahdaut said...

kalau ikutkan sup kedai ni mmg lain sikit rasa dia. payah gak nak dapat sama rasanya tu kan. mesti ada secret dia.. dan pak aji dha tentu2 la ada kan. tapi mmg sedap kan kak Q. saya tak pernah oder mee kicap ni, apatah lagi membuat nyer. tapi kalau dpt kat budak2 sah suke.sebab ada kicap tu main ingredient kan.. nak try jugaak la nanti.

quinnie said...

izah..kalau ada peluang sila la order..hehehhe..sedap la izah mee kicap ni..tak rugi bayar..heheheh...nak buat pun simple je sebenarnya..tapi tula kan tang sup tu memang tak dpt la yg sama..heheheh...

Qasey Honey said...

sedap tgk mee kicap tu...makan panas2 ni memang layan sgt2...perut pon ttiba jadi lapo tgk mee ni...mintak spinggan bleh..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..

wah banyakkny taburan daun bawang kat atas mee tu.. I like.. Suka daun bawang ni jadi taburan atas mee dan mknn yg seangkatan dgnnya..

Erm mmm akak tak pernah makan mee dgn kuah sup.. Boleh jugalah try len kali..

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie...sedapnya mee kicap..Sue pun suka mencuba pelbagai resipi mee dari Kak Iza..sebab ia jarang mengecewakan..semua sedap2 dan kena selera

Nieza said...

tq dear Q sudi ambil kad bunga ni..:)

menarik resepi mee kicap ni..sure sedap ni kan:)

quinnie said...

qasey...mee ni memang sempoi dan sedap..:)

kak naz...sama la kak..saya pun suka letak byk daun bawang ..hehehe...memang mee kicap ni asalnya makan ngan kuah sup kak...tapi saya ni malas lagi pun rasa tak sama ngan yg saya selalu makan tu yg malas buat..heheheh

sue...dah lama jugak kita tak buat mee ni...kalau malas2 tu selalu jugak buat...hehehe

kak nieza...sama2...sempoi dan sedap kak..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...